Secţiunea 4 - Stabilirea drepturilor de pensie - Instructiuni din 2009 pentru aplicarea în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 14 iunie 1971 şi a Regulamentului Consiliului nr. 574/72/CEE care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71/CEE privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, adoptat la 21 martie 1972
M.Of. 355 bis
În vigoare Versiune de la: 24 Decembrie 2009
SECŢIUNEA 4:Stabilirea drepturilor de pensie
Art. 37: Calculul pensiilor - aplicarea principiului pro-rata temporis
(1)Articolul 46 din Regulamentul 1408/71 prevede diferite moduri de calcul, în funcţie de necesitatea recurgerii la totalizarea perioadelor de asigurare sau echivalente acestora.
(2)Dacă dreptul poate fi stabilit, fără a fi necesară totalizarea cu perioade de asigurare sau echivalente acestora realizate în alte state, se efectuează un dublu calcul al drepturilor de pensie.
(3)Primul calcul constă în stabilirea pensiei naţionale, luând în considerare numai perioadele de asigurare realizate conform legislaţiei proprii.
(4)Cel de-al doilea calcul constă în stabilirea pensiei comunitare, prin aplicarea metodei totalizare - proratizare (proporţionalizare) prevăzute de Regulamentul 1408/71, adică ţinând cont de ansamblul perioadelor de asigurare sau echivalente acestora confirmate de instituţiile tuturor statelor membre implicate, respectându-se următoarele etape:
I.calculul pensiei teoretice, având în vedere totalul perioadelor de asigurare sau echivalente acestora, prin aplicarea formulei naţionale de calcul;
II.calculul pensiei proratizate (proporţionalizate), aferentă perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate în România.
(5)Cuantumul acordat pentru perioadele de asigurare voluntară care nu sunt luate în considerare conform articolului 15 alineatul 1 litera b) din Regulamentul 574/72, sunt adiţionate sumei efectiv datorate, calculate conform metodei totalizare - proratizare (proporţionalizare); această majorare este calculată conform dispoziţiilor legislaţiei statului membru în baza căreia au fost realizate perioadele de asigurare voluntară.
(6)Pentru compararea cuantumurilor pensiei naţionale şi pensiei comunitare, majorarea prevăzută la alineatul (5) este adăugată la cuantumul pensiei comunitare.
(7)După compararea celor două pensii - naţională şi comunitară, se plăteşte cuantumul mai mare al prestaţiilor stabilite.
(8)Fiecare instituţie competentă efectuează dublul calcul şi stabileşte pensia la care persoana interesată are dreptul, după aplicarea regulilor de non-cumul, dacă legislaţia respectivă conţine astfel de reguli.
(9)Dacă dreptul nu poate fi stabilit decât prin totalizarea perioadelor proprii de asigurare cu perioadele de asigurare sau echivalente acestora realizate în alte state, nu se efectuează dublul calcul menţionat la alineatul (2), în acest caz calculându-se doar pensia comunitară, prin aplicarea metodei totalizare - proratizare (proporţionalizare).
(10)Modalităţile de calcul al pensiilor sunt precizate în "Instrucţiuni referitoare la calculul drepturilor de pensie în aplicarea Regulamentului 1408/71 şi a Regulamentului 574/72".
(11)Modelul deciziilor privind acordarea unor drepturi de pensie comunitară în temeiul dispoziţiilor Regulamentului 1408/71 şi ale Regulamentului 574/72 este prezentat în anexa 2 (2.1-2.10).
Art. 38
Calculul prestaţiilor în cazul în care persoana în cauză nu îndeplineşte simultan condiţiile cerute de toate legislaţiile în baza cărora au fost realizate perioade de asigurare sau echivalente acestora sau atunci când aceasta a solicitat în mod expres amânarea acordării prestaţiilor de bătrâneţe (de limită de vârstă, anticipate sau anticipate parţiale)
(1)Dacă solicitantul nu îndeplineşte simultan condiţiile, pentru acordarea prestaţiilor, prevăzute de toate legislaţiile statelor membre la care a fost supus lucrătorul/asiguratul sau asiguratul decedat, dar îndeplineşte condiţiile uneia sau mai multora dintre acestea, sunt aplicabile următoarele dispoziţii:
a)fiecare dintre instituţiile competente, care aplică o legislaţie ale cărei condiţii pentru acordarea prestaţiilor sunt îndeplinite, calculează cuantumul prestaţiei datorate, prin aplicarea metodei totalizare - proratizare (proporţionalizare);
b)în situaţia în care persoana interesată îndeplineşte condiţiile unei singure legislaţii sau a cel puţin două legislaţii fără să fie necesar să se utilizeze perioadele de asigurare sau echivalente acestora realizate în baza legislaţiilor ale căror condiţii nu sunt îndeplinite, aceste perioade nu se au în vedere la calculul prestaţiei, cu excepţia cazului în care luarea în considerare a perioadelor respective permite determinarea unui cuantum mai mare al prestaţiei.
(2)Chiar dacă legislaţia naţională a unui stat membru prevede că o pensie este calculată şi acordată cu titlu definitiv, calculul şi acordarea pensiei în cazul unui lucrător migrant, ca urmare a aplicării Regulamentului 1408/71 şi a Regulamentului 574/72, au întotdeauna un caracter provizoriu.
(3)Pe măsură ce sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de una sau mai multe dintre celelalte legislaţii cărora li s-a supus persoana interesată sau, după caz, asiguratul decedat pensia calculată precedent cu titlu provizoriu este revizuită de fiecare dată şi face obiectul unui nou calcul, conform dispoziţiilor articolului 37 al prezentelor Instrucţiuni generale.
(4)Prestaţiile acordate în baza uneia sau mai multor legislaţii sunt recalculate din oficiu, prin aplicarea metodei totalizare - proratizare (proporţionalizare).
(5)Atunci când condiţiile prevăzute de una sau mai multe legislaţii încetează a mai fi îndeplinite, o recalculare a prestaţiei este, de asemenea, efectuată din oficiu.
(6)Dispoziţiile prezentului articol se aplică şi în situaţia în care persoana în cauză a solicitat amânarea acordării prestaţiilor de bătrâneţe la care ar fi avut dreptul în baza legislaţiei unui stat membru.
(7)În situaţia în care casa teritorială de pensii competentă emite o decizie de respingere privind acordarea unor drepturi de pensie comunitară, solicitantul de drepturi de pensie şi instituţia de instrumentare a dosarului vor fi informate cu privire la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare în sistemul public de pensii din România, precum şi la obligaţia solicitantului de a retransmite cererea de pensionare prin intermediul instituţiei de instrumentare.
(8)Dacă persoana în cauză a solicitat amânarea acordării prestaţiilor de bătrâneţe la care ar fi avut dreptul din sistemul public de pensii din România, drepturile de pensie vor fi acordate de la data pentru care a optat solicitantul în baza formularului E202 transmis iniţial; în acest sens, casa teritorială de pensii va putea solicita confirmarea/reconfirmarea anumitor fapte, situaţii, precum şi a perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate până la data stabilirii prestaţiilor în sistemul public.
Art. 39: Cazuri de perioade mai mici de un an
(1)O instituţie competentă nu are obligaţia de a acorda o prestaţie în baza perioadelor de asigurare sau echivalente acestora realizate potrivit legislaţiei pe care o aplică, dacă, prin valorificarea acestor perioade, mai mici de 1 an, nu este dobândit niciun drept la prestaţii conform legislaţiei respective; instituţia menţionată nu trebuie să aplice totalizarea.
(2)Celelalte state membre implicate iau în considerare aceste perioade mai mici de 1 an pentru stabilirea dreptului la prestaţii, în vederea calculării cuantumului teoretic, însă nu le iau în considerare în momentul calculării cuantumului efectiv (pensiei proratizate).
(3)În cazul în care aplicarea alineatului 1 ar conduce la faptul ca nicio instituţie nu ar avea obligaţia de a acorda un drept, prestaţiile vor fi acordate exclusiv în baza legislaţiei ultimului dintre aceste state ale cărei condiţii sunt îndeplinite, ca şi cum toate perioadele de asigurare şi echivalente acestora ar fi fost realizate conform legislaţiei acestui stat.
(4)Pe formularul E205 fiecare instituţie trebuie să indice dacă acordă sau nu o pensie pentru o perioadă de asigurare sau echivalentă mai mică de un an. În situaţia în care instituţia competentă nu bifează, în aceste cazuri, rubrica referitoare la acordarea de prestaţii pentru perioade mai mici de un an, în vederea stabilirii prestaţiei cuvenite din sistemul public de pensii, casa teritorială de pensii va solicita, prin formularul E001, informaţii suplimentare.
Art. 40: Alte dispoziţii referitoare la calculul prestaţiilor
(1)În cazul în care suma prestaţiilor datorate de instituţiile competente a două sau mai multor state membre, în conformitate cu dispoziţiile unei convenţii multilaterale de securitate socială, nu este mai mare decât suma care ar fi datorată de aceste state membre în conformitate cu prevederile Regulamentului 1408/71, persoana în cauză va beneficia de dispoziţiile acestuia din urmă.
(2)Pentru calculul cuantumului teoretic şi al celui efectiv/proratizat/proporţionalizat, instituţia competentă a unui stat membru a cărui legislaţie prevede că stabilirea cuantumului prestaţiilor are la bază suma veniturilor, contribuţiilor sau majorărilor, determină veniturile, contribuţiile sau majorările ce urmează a fi luate în considerare pentru perioadele de asigurare realizate în celelalte state membre pe baza mediei veniturilor, contribuţiilor sau majorărilor aferente perioadelor de asigurare realizate potrivit legislaţiei proprii.
Art. 41: Revalorizarea şi recalcularea pensiilor
(1)Dacă, din cauza unei creşteri a costului vieţii, a inflaţiei, a indicelui preţurilor de consum sau din cauza unei schimbări a nivelului salariilor sau a altor cauze de modificare, prestaţiile acordate în statul membru în cauză sunt modificate cu un procentaj fix sau cu un cuantum determinat, acest procentaj sau cuantum trebuie să fie aplicat direct pensiilor comunitare, fără să fie necesară o recalculare în conformitate cu dispoziţiile articolului 37 al prezentelor Instrucţiuni generale.
(2)În caz de modificare a modului de stabilire sau a regulilor de calcul al prestaţiilor, o recalculare va fi efectuată în conformitate cu dispoziţiile articolului 37 al prezentelor Instrucţiuni generale.
(3)În cazul unei recalculări, a suprimării sau suspendării prestaţiei, instituţia care a luat decizia respectivă o notifică persoanei interesate şi fiecăreia dintre instituţiile care i-au acordat persoanei interesate un drept la prestaţii; această notificare se poate efectua direct sau prin intermediul instituţiei de instrumentare.