§ 666. - Initiativa Legislativa din 2024 a cetăţenilor potrivit legii nr. 189/1999 - ''Constituţia Suveranităţii'' - Proiect de revizuire a Constituţiei României
M.Of. 531
În vigoare Versiune de la: 7 Iunie 2024
În acest sens, compararea cu alte constituţii europene poate oferi perspective valoroase. Luând exemplul Germaniei, unde Bundesgerichtshof (Curtea Federală de Justiţie) funcţionează ca ultimă instanţă în sistemul judiciar pentru litigii civile şi penale, vedem un model similar celui propus pentru România. Instanţa germană asigură uniformitatea interpretării legilor, dar şi soluţionarea chestiunilor juridice majore. Această abordare a fost recunoscută ca fiind eficientă în menţinerea unei jurisprudenţe coezive şi a unui sistem judiciar predictibil. Similar, Înalta Curte din Franţa, Cour de Cassation, are atribuţii similare, fiind responsabilă de asigurarea unei aplicări uniforme a legii în întreaga ţară şi de revizuirea deciziilor instanţelor inferioare, când este necesar. Este un exemplu clar de instanţă supremă care funcţionează ca un garant al coerenţei şi consecvenţei în aplicarea legii, un pilon pe care se bazează şi propunerea de modificare a articolului 126 din Constituţia României. Analizând modelul italian, unde Corte di Cassazione serveşte un scop similar, vedem cum această instanţă supremă contribuie la armonizarea interpretării legilor şi la rezolvarea problemelor de drept complexe. Astfel, modelele internaţionale pot furniza un argument solid pentru reforma propusă, subliniind beneficiile unui sistem judiciar bine structurat, cu o instanţă supremă puternică.