Capitolul ii - Condiţiile de înfiinţare şi de autorizare a agentului de muncă temporară - Hotararea 938/2004 privind condiţiile de înfiinţare şi funcţionare, precum şi procedura de autorizare a agentului de muncă temporară

M.Of. 589

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 4 Aprilie 2005
CAPITOLUL II:Condiţiile de înfiinţare şi de autorizare a agentului de muncă temporară
Art. 3
În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare ca agenţi de muncă temporară, societăţile comerciale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fie constituite potrivit legii şi să aibă prevăzut în actul constitutiv, ca obiect de activitate, "Selecţia şi plasarea forţei de muncă";
b)să nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuţiilor de asigurări sociale, contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurări sociale de sănătate;
c)să nu figureze în evidenţele cazierului fiscal cu fapte sancţionate de reglementările financiare, vamale, precum şi cele care privesc disciplina financiară;
d)să nu aibă aplicate sancţiuni pentru încălcarea prevederilor legislaţiei muncii, comerciale şi fiscale;
e)să constituie o garanţie financiară.
Art. 4
(1)Autorizarea societăţilor comerciale se face de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socială judeţene sau a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială îşi au sediul, denumite în continuare direcţii pentru dialog, familie şi solidaritate socială.
(2)În scopul obţinerii autorizaţiei de funcţionare, societăţile comerciale depun la direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socială o cerere însoţită de un dosar de autorizare care trebuie să conţină următoarele documente:
a)actul constitutiv sau actul adiţional la actul constitutiv, după caz, în care să fie menţionat obiectul de activitate, prevăzut la art. 3 lit. a), în copie legalizată;
b)certificatul de înmatriculare în registrul comerţului, emis de oficiul registrului comerţului, în copie legalizată;
c)cazierul fiscal;
d)certificate eliberate de instituţiile competente, care să ateste îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 3 lit. b);
e)certificat constatator eliberat de oficiul registrului comerţului, care trebuie să cuprindă menţiuni din care să rezulte că societăţile comerciale nu se află în procedură de reorganizare sau faliment, potrivit legii;
f)dovada constituirii garanţiei financiare;
g)dovada achitării sumelor corespunzătoare tarifului de autorizare sau de prelungire a autorizaţiei, după caz.

(3)Filialele se supun separat procedurii de autorizare.
Art. 5
(1)Garanţia financiară se constituie prin depunerea unei sume într-un cont distinct deschis la o bancă din România, care să acopere contravaloarea a 25 de salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, la care se adaugă contribuţiile datorate de către angajator bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii.
(2)Garanţia financiară se poate utiliza numai pentru plata de către agentul de muncă temporară a drepturilor de natură salarială, a celorlalte drepturi băneşti negociate cu ocazia încheierii contractului colectiv de muncă, respectiv a contractului individual de muncă, precum şi a contribuţiilor datorate de către angajator bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(3)La data scadenţei obligaţiilor prevăzute la alin. (2), agentul de muncă temporară este obligat să le execute, iar în cazul în care fondurile proprii nu acoperă aceste obligaţii, se va utiliza garanţia financiară constituită potrivit alin. (1).
(4)În cazul în care în termen de 15 zile calendaristice de la data la care obligaţiile privind plata salariului şi cele privind contribuţiile şi impozitele au devenit scadente şi exigibile, iar agentul de muncă temporară nu deţine fondurile necesare sau garanţia nu este suficientă pentru acoperirea acestora, ele vor fi plătite de utilizator, în baza solicitării salariatului temporar sau a inspectorului de muncă.
(5)Solicitarea salariatului temporar se formulează în scris, însoţită de dovada neplăţii drepturilor salariale.
(6)Dovada neplăţii drepturilor salariale se poate face prin orice mijloc de probă, respectiv prin copie a statului de plată, extras de cont etc.
(7)Agentul de muncă temporară este obligat să menţină suma reprezentând garanţia financiară la nivelul prevăzut la alin. (1), prin completarea acesteia în termen de 5 zile de la data micşorării acesteia.
Art. 6
(1)Tariful de autorizare sau de prelungire a autorizaţiei, prevăzut la art. 4 alin. (2) lit. g), se calculează la nivelul a trei salarii medii brute pe economie realizate în anul anterior şi comunicate de Institutul Naţional de Statistică.
(2)Persoanele juridice care solicită autorizarea sau prelungirea autorizaţiei virează contravaloarea tarifului prevăzut la alin. (1) în contul direcţiilor de muncă, solidaritate socială şi familie teritoriale şi se constituie venituri la bugetul de stat, potrivit legii.

Art. 7
(1)Pe baza documentaţiei prevăzute la art. 4 alin. (2), direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială va evalua îndeplinirea condiţiilor de autorizare şi va soluţiona cererea de autorizare în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia.
(2)În situaţia în care se constată că documentele depuse la dosarul de autorizare nu sunt complete sau conform celor prevăzute la art. 4 alin. (2), direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială procedează la respingerea motivată a cererii de autorizare, în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia.
(3)În cazul respingerii dosarului de autorizare, suma corespunzătoare tarifului, depusă iniţial pentru obţinerea autorizaţiei, nu se restituie.

Art. 8
(1)Dacă se constată că societatea comercială îndeplineşte condiţiile de autorizare, direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială eliberează autorizaţia de funcţionare în cel mult 30 de zile de la data înregistrării cererii.
(2)Direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socială vor transmite Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, în termen de 15 zile de la eliberare, o copie a autorizaţiei de funcţionare.
(3)Modelul autorizaţiei de funcţionare este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 9
(1)Pentru înregistrarea agenţilor de muncă temporară autorizaţi, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei înfiinţează Registrul naţional de evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi.
(2)Înregistrarea agenţilor de muncă temporară autorizaţi în Registrul naţional de evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi se face la data primirii de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei a copiilor autorizaţiilor de funcţionare.
(3)Modelul Registrului naţional de evidenţă a agenţilor de muncă temporară autorizaţi este prevăzut în anexa nr. 2.
(4)Lista cuprinzând agenţii de muncă temporară autorizaţi şi pe cei cărora li s-a retras sau care au depus autorizaţia se publică trimestrial în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi se afişează pe pagina de Internet a Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 10
(1)Societatea comercială a cărei cerere de autorizare a fost respinsă în condiţiile art. 7 alin. (2) poate înainta contestaţie, în termen de 30 de zile de la data comunicării respingerii cererii, la Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, care are obligaţia să o soluţioneze în termen de 30 de zile de la înregistrare.
(2)Societatea comercială poate introduce acţiune, conform legii, la instanţa de contencios administrativ, în cel mult 30 de zile de la data primirii rezoluţiei motivate privind contestaţia sau, în cazul în care nu primeşte răspuns, de la data expirării perioadei de soluţionare a contestaţiei.
Art. 11
(1)Autorizaţia de funcţionare prevăzută la art. 8 alin. (1) este valabilă 2 ani, putând fi prelungită la sfârşitul perioadei de valabilitate cu încă 2 ani.
(2)Autorizaţia de funcţionare se acordă pe perioadă nelimitată agenţilor de muncă temporară care şi-au desfăşurat activitatea neîntrerupt o perioadă de 4 arii, în condiţiile prezentei hotărâri.
(3)Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare se acordă la cererea agentului de muncă temporară, depusă la direcţiile pentru dialog, familie şi solidaritate socială cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, însoţită de documentele prevăzute la art. 4 alin. (2) lit. c)-g).
(4)Procedura de aprobare a prelungirii valabilităţii autorizaţiei de funcţionare a agentului de muncă temporară se realizează în condiţiile şi la termenele prevăzute la art. 6-8.
Art. 12
În perioada de valabilitate a autorizaţiei de funcţionare, agentul de muncă temporară are obligaţia de a comunica direcţiei pentru dialog, familie şi solidaritate socială orice modificare privind denumirea, sediul, înfiinţarea de subunităţi fără personalitate juridică, precum şi modificarea condiţiilor prevăzute la art. 3 lit. a)-d), în termen de 5 zile de la data producerii acestora.
Art. 13
(1)La încetarea activităţii, agentul de muncă temporară este obligat să depună autorizaţia de funcţionare, în termen de 5 zile, la direcţia pentru dialog, familie şi solidaritate socială.
(2)Începând cu data prevăzută la alin. (1), agentul de muncă temporară va duce la îndeplinire, după caz, obligaţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 51/2003 privind procedura de predare-primire a documentelor creatorilor şi/sau deţinătorilor de documente, persoane juridice, care s-au desfiinţat şi prin Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare.