Capitolul iii - Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice - Hotararea 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice
M.Of. 1061
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2023
CAPITOLUL III:Documentaţiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice
SECŢIUNEA 1:Prevederi comune
Art. 5
(1)Documentaţiile tehnico-economice se elaborează pe faze de proiectare, astfel:
a)în cazul obiectivelor noi de investiţii:
(i)studiu de prefezabilitate, după caz;
(ii)studiu de fezabilitate;
(iii)proiect pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor;
(iv)proiect tehnic de execuţie;
b)în cazul intervenţiilor la construcţii existente:
(i)documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii;
(ii)proiect pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor;
(iii)proiect tehnic de execuţie;
c)în cazul obiectivelor mixte de investiţii:
(i)studiu de prefezabilitate, după caz;
(ii)studiu de fezabilitate, completat cu elementele specifice din documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii;
(iii)proiect pentru autorizarea/desfiinţarea executării lucrărilor;
(iv)proiect tehnic de execuţie.
(2)Elaborarea studiului de prefezabilitate, după caz, a studiului de fezabilitate ori a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii este condiţionată de aprobarea prealabilă de către beneficiarul investiţiei a notei conceptuale şi a temei de proiectare, prevăzute la art. 3 şi 4.
(3)Documentaţiile tehnico-economice prevăzute la alin. (1) se elaborează de către operatori economici sau persoane fizice autorizate care prestează servicii de proiectare în domeniu.
(4)Elaborarea proiectului tehnic de execuţie este condiţionată de aprobarea prealabilă a indicatorilor tehnico - economici şi emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare a executării lucrărilor.
SECŢIUNEA 2:Studiul de prefezabilitate
Art. 6
(1)Studiul de prefezabilitate este documentaţia prin care, fără a se limita la datele şi informaţiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare, se analizează, preliminar, necesitatea şi oportunitatea realizării obiectivului de investiţii, se identifică scenarii/opţiuni tehnico-economice posibile şi se selectează un număr limitat de scenarii/opţiuni fezabile pentru realizarea obiectivului de investiţii.
(2)Studiul de prefezabilitate se elaborează pentru obiective/proiecte majore de investiţii, cu excepţia cazurilor în care necesitatea şi oportunitatea realizării acestor obiective de investiţii au fost fundamentate în cadrul unor strategii, unor maşter planuri, unui plan de amenajare a teritoriului ori în cadrul unor planuri similare în vigoare, aprobate prin acte normative.
(3)Studiul de prefezabilitate se aprobă de către ordonatorul principal de credite, în cazul administraţiei publice centrale, respectiv de către autorităţile deliberative, în cazul programelor de investiţii publice locale.
(4)Conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate este prevăzut în anexa nr. 3.
SECŢIUNEA 3:Studiul de fezabilitate
Art. 7
(6)În situaţia în care, după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, apar schimbări care determină modificarea în plus a valorilor maximale şi/sau modificarea în minus a valorilor minimale ale indicatorilor tehnico-economici aprobaţi ori depăşirea intervalelor prevăzute la alin. (5), sunt necesare refacerea corespunzătoare a documentaţiei tehnico-economice aprobate şi reluarea procedurii de aprobare a noilor indicatori, cu excepţia situaţiilor de actualizare a acestora prevăzute în Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Studiul de fezabilitate este documentaţia tehnico-economică prin care proiectantul, fără a se limita la datele şi informaţiile cuprinse în nota conceptuală şi în tema de proiectare şi, după caz, în studiul de prefezabilitate, analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea obiectivului de investiţii.
(2)Scenariul/Opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă), recomandat(ă) potrivit alin. (1), cuprinde:
a)soluţia tehnică;
b)principalii indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii;
c)certificatul de urbanism, avizele conforme pentru asigurarea utilităţilor, precum şi avize, acorduri şi studii specifice, după caz, în funcţie de specificul obiectivului de investiţii;
d)strategia de implementare, exploatare/operare şi de întreţinere a investiţiei.
(3)În cazul obiectivelor de investiţii a căror funcţionare implică procese tehnologice specifice, componenta tehnologică a soluţiei tehnice poate fi definitivată ori adaptată tehnologiilor adecvate aplicabile pentru realizarea obiectivului de investiţii, la faza de proiectare - proiect tehnic de execuţie, în condiţiile art. 12 alin. (1).
(4)Indicatorii tehnico-economici prevăzuţi la alin. (2) lit. b) cuprind:
a)indicatori maximali, respectiv valoarea totală a obiectivului de investiţii, exprimată în lei, cu TVA şi, respectiv, fără TVA, din care construcţii-montaj în conformitate cu devizul general;
a)indicatori maximali, respectiv valoarea totală a obiectivului de investiţii, exprimată în lei, cu TVA şi, respectiv, fără TVA, din care construcţii-montaj în conformitate cu devizul general;b)indicatori minimali, respectiv indicatori de performanţă - elemente fizice/capacităţi fizice care să indice atingerea ţintei obiectivului de investiţii-şi, după caz, calitativi, în conformitate cu standardele, normativele şi reglementările tehnice în vigoare;
c)indicatori financiari, socioeconomici, de impact, de rezultat/operare, stabiliţi în funcţie de specificul şi ţinta fiecărui obiectiv de investiţii;
d)durata estimată de execuţie a obiectivului de investiţii, exprimată în luni.
(5)Pentru indicatorii tehnico-economici prevăzuţi la alin. (4) lit. c), proiectantul indică, în cadrul studiului de fezabilitate, valorile admisibile şi intervalele în care se pot încadra acestea, în funcţie de specificul obiectivului de investiţii şi în conformitate cu normele şi reglementările tehnice în vigoare.
(6)În situaţia în care, după aprobarea indicatorilor tehnico-economici, apar schimbări care determină modificarea în plus a valorilor maximale şi/sau modificarea în minus a valorilor minimale ale indicatorilor tehnico-economici aprobaţi ori depăşirea intervalelor prevăzute la alin. (5), sunt necesare refacerea corespunzătoare a documentaţiei tehnico-economice aprobate şi reluarea procedurii de aprobare a noilor indicatori, cu excepţia situaţiilor de actualizare a acestora prevăzute în Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.(7)Studiul de fezabilitate se aprobă potrivit competenţelor stabilite prin Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(8)Conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate este prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 8
(1)În cazul obiectivului mixt de investiţii, studiul de fezabilitate se elaborează cu respectarea conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 4, completat cu elementele specifice din conţinutul-cadru al documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii prevăzut în anexa nr. 5.
(2)Elementele specifice prevăzute la alin. (1) cuprind soluţiile tehnice şi măsurile din expertiza tehnică la construcţia/construcţiile existentă/existente şi, după caz, ale auditului energetic la clădirea/clădirile existentă/existente, precum şi ale studiilor, auditurilor ori analizelor relevante realizate.
SECŢIUNEA 4:Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii
Art. 9
(1)Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii este documentaţia tehnico-economică, similară studiului de fezabilitate, elaborată pe baza expertizei tehnice a construcţiei/construcţiilor existente şi, după caz, a studiilor, auditurilor ori analizelor de specialitate în raport cu specificul investiţiei.
(2)Scenariul/Opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) recomandat(ă) cuprinde datele si informaţiile prevăzute la art. 7 alin. (2).
(3)În cazul obiectivelor a căror funcţionare implică procese tehnologice specifice, componenta tehnologică a soluţiei tehnice poate fi definitivată ori adaptată tehnologiilor adecvate aplicabile pentru realizarea investiţiei, la faza de proiectare - proiect tehnic de execuţie, în condiţiile art. 12 alin. (1).
(4)Documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii se aprobă potrivit competenţelor stabilite prin Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi prin Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Conţinutul-cadru al documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii este prevăzut în anexa nr. 5.
SECŢIUNEA 5:Devizul general şi devizul pe obiect
Art. 10
(21)În cadrul devizului general se vor cuprinde cheltuieli destinate acoperirii eventualelor diferenţe de costuri determinate de lucrările care pot apărea pe parcursul fazelor de proiectare şi asistenţei tehnice pe durata de execuţie, ca urmare a completării sau optimizării soluţiilor tehnice stabilite la fazele anterioare. Sumele cu această destinaţie constituie marja de buget şi pot fi utilizate până la finalizarea, potrivit prevederilor art. 12, a elaborării/definitivării proiectului tehnic de execuţie şi a detaliilor de execuţie. În cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări care includ proiectarea, sumele aferente marjei de buget se vor utiliza în conformitate cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice ce face referire la modificările contractuale.
(51)În limita indicatorilor tehnico-economici prevăzuţi în documentaţiile tehnico-economice aprobate potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. (7) şi art. 9 alin. (4), diferenţele de sume rezultate la capitolele/subcapitolele din devizul general întocmit la faza studiu de fezabilitate sau documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi capitolele/subcapitolele din devizul general rezultat în urma finalizării procedurilor de achiziţii se pot utiliza pentru majorarea sumelor prevăzute la orice capitol/subcapitol din devizul general, cu respectarea prevederilor din legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.
(1)Devizul general este partea componentă a studiului de fezabilitate sau a documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii, prin care se stabileşte valoarea totală estimativă, exprimată în lei, a cheltuielilor necesare realizării unui obiectiv de investiţii.
(2)Devizul general se structurează pe capitole şi subcapitole de cheltuieli. în cadrul fiecărui capitol/subcapitol de cheltuieli se înscriu cheltuielile estimate aferente realizării obiectului/obiectelor de investiţie din cadrul obiectivului de investiţii.
(21)În cadrul devizului general se vor cuprinde cheltuieli destinate acoperirii eventualelor diferenţe de costuri determinate de lucrările care pot apărea pe parcursul fazelor de proiectare şi asistenţei tehnice pe durata de execuţie, ca urmare a completării sau optimizării soluţiilor tehnice stabilite la fazele anterioare. Sumele cu această destinaţie constituie marja de buget şi pot fi utilizate până la finalizarea, potrivit prevederilor art. 12, a elaborării/definitivării proiectului tehnic de execuţie şi a detaliilor de execuţie. În cazul contractelor de achiziţie publică de lucrări care includ proiectarea, sumele aferente marjei de buget se vor utiliza în conformitate cu legislaţia în domeniul achiziţiilor publice ce face referire la modificările contractuale.(3)Devizul pe obiect stabileşte valoarea estimativă a obiectului din cadrul obiectivului de investiţii şi se obţine prin însumarea valorilor categoriilor de lucrări ce compun obiectul.
(4)Devizul general întocmit la faza de proiectare studiu de fezabilitate în cazul obiectivului nou/mixt de investiţii şi, respectiv, la faza documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii în cazul intervenţiei la construcţie existentă se actualizează prin grija beneficiarului investiţiei/investitorului, ori de câte ori este necesar, dar în mod obligatoriu în următoarele situaţii:
a)la data supunerii spre aprobare a studiului de fezabilitate/documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii;
b)la data solicitării autorizaţiei de construire;
c)după finalizarea procedurilor de achiziţie publică, rezultând valoarea de finanţare a obiectivului de investiţii;
d)la data întocmirii sau modificării de către ordonatorul principal de credite, potrivit legii, a listei obiectivelor de investiţii, anexă la bugetul de stat sau la bugetul local.
(5)Pe parcursul execuţiei obiectivului de investiţii, devizul general se poate revizui prin grija beneficiarului investiţiei/investitorului, prin compensarea cheltuielilor între capitolele/subcapitolele de cheltuieli care intră în componenţa lucrărilor de construcţii-montaj din devizul general, cu încadrarea în valoarea totală de finanţare.
(51)În limita indicatorilor tehnico-economici prevăzuţi în documentaţiile tehnico-economice aprobate potrivit dispoziţiilor art. 7 alin. (7) şi art. 9 alin. (4), diferenţele de sume rezultate la capitolele/subcapitolele din devizul general întocmit la faza studiu de fezabilitate sau documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi capitolele/subcapitolele din devizul general rezultat în urma finalizării procedurilor de achiziţii se pot utiliza pentru majorarea sumelor prevăzute la orice capitol/subcapitol din devizul general, cu respectarea prevederilor din legislaţia în domeniul achiziţiilor publice.(6)Prin excepţie de la prevederile art. 7 alin, (6), în situaţia în care punerea în aplicare a unor noi prevederi legale fiscale influenţează valoarea investiţiei, aceasta se reface prin grija şi pe răspunderea beneficiarului investiţiei/investitorului, fără a fi necesară reluarea procedurii de aprobare a noii valori rezultate.
(7)Metodologia de elaborare a devizului general şi a devizului pe obiect este prevăzută în anexa nr. 6
(8)Devizul general şi devizul pe obiect se elaborează cu respectarea conţinuturilor-cadru prevăzute în anexa nr. 7 şi, respectiv, în anexa nr. 8.
SECŢIUNEA 6:SECŢIUNEA 6: Documentaţie tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de construire - D.T.A.C./Documentaţie tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de desfiinţare - D.T.A.D. şi proiectul tehnic de execuţie
Art. 11
(1)D.T.A.C./D.T.A.D. este parte a documentaţiei pentru emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare, reglementată prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Conţinutul-cadru al D.T.A.C., conţinutul-cadru al D.T.A.D., precum şi conţinutul-cadru al proiectului de organizare a execuţiei lucrărilor sunt cele prevăzute în anexa nr. 9 şi se adaptează de către operatorii economici care prestează servicii de proiectare în domeniu, în conformitate cu specificul investiţiei.Art. 12
(1)Proiectul tehnic de execuţie constituie documentaţia prin care proiectantul dezvoltă, detaliază şi, după caz, optimizează, prin propuneri tehnice, scenariul/opţiunea aprobat(ă) în cadrul studiului de fezabilitate/documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii; componenta tehnologică a soluţiei tehnice poate fi definitivată ori adaptată tehnologiilor adecvate aplicabile pentru realizarea obiectivului de investiţii, la faza de proiectare - proiect tehnic de execuţie, în condiţiile respectării indicatorilor tehnico-economici aprobaţi şi a autorizaţiei de construire/desfiinţare.
(2)Proiectul tehnic de execuţie conţine părţi scrise şi părţi desenate, necesare pentru execuţia obiectivului de investiţii.
(3)Părţile scrise cuprind date generale privind investiţia, descrierea generală a lucrărilor, memorii tehnice pe specialităţi, caiete de sarcini, liste cu cantităţile de lucrări, graficul general de realizare a investiţiei.
(4)Părţile desenate cuprind planşe de ansamblu, precum şi planşe aferente specialităţilor: planşe de arhitectură, de structură, de instalaţii, de utilaje şi echipamente tehnologice, inclusiv planşe de dotări.
(5)Detaliile de execuţie se elaborează, de regulă, odată cu proiectul tehnic de execuţie, constituind parte integrantă a acestuia, şi explicitează soluţiile de alcătuire, asamblare, executare, montare şi alte asemenea operaţiuni privind părţi/elemente de construcţie ori de instalaţii aferente acesteia şi care indică dimensiuni, materiale, tehnologii de execuţie, precum şi legături între elementele constructive structurale/ nestructurale ale obiectivului de investiţii.
(6)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), anumite detalii de execuţie se pot elabora/definitiva, în funcţie de complexitatea proiectului şi de natura lucrărilor de intervenţii, precum şi în cazul obiectivelor de investiţii a căror funcţionare implică procese tehnologice specifice, pe parcursul execuţiei lucrărilor la obiectivul de investiţie.
(7)Proiectul tehnic de execuţie, inclusiv detaliile de execuţie se verifică de către specialişti verificatori de proiecte atestaţi pe domenii/subdomenii de construcţii şi specialităţi pentru instalaţii, în scopul verificării îndeplinirii cerinţelor fundamentale aplicabile construcţiilor, pentru protejarea vieţii oamenilor, a bunurilor acestora, a societăţii şi a mediului şi pentru asigurarea sănătăţii şi siguranţei persoanelor implicate, pe întregul ciclu de viaţă a construcţiilor.
(8)Conţinutul-cadru al proiectului tehnic de execuţie este cel prevăzut în anexa nr. 10 şi se adaptează de către operatorii economici care prestează servicii de proiectare în domeniu, în conformitate cu specificul investiţiei.
SECŢIUNEA 7:Conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii care sunt realizate sub formă de parteneriate public-private, de concesiuni de lucrări sau concesiuni de servicii
Art. 121
(1)Conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii care sunt realizate sub formă de parteneriate public-private, de concesiuni de lucrări sau de concesiuni de servicii care includ şi lucrări, care se finanţează potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) şi în care riscurile de proiectare şi de construcţie sunt transferate total sau parţial partenerului privat/concesionarului, se adaptează în funcţie de indicatorii de performanţă pe care trebuie să îi îndeplinească investiţia în etapa de operare.
(2)Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1), studiul de prefezabilitate şi studiul de fezabilitate trebuie să propună soluţii conceptuale de implementare a investiţiilor, soluţiile tehnice constructive urmând a fi elaborate ulterior de către partenerul privat/concesionar.
(3)Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1), conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate este prevăzut în anexa nr. 31, iar conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate este prevăzut în anexa nr. 41.
(4)Pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1) nu este necesară elaborarea devizului general şi a devizului pe obiect. Valoarea totală estimativă a cheltuielilor finanţate din bugetele menţionate la art. 1 alin. (1) se stabileşte cu respectarea conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 71 şi înlocuieşte devizul general şi devizul pe obiect ca părţi componente ale studiului de fezabilitate.
(5)Prin excepţie de la prevederile art. 7 alin. (4) lit. a), pentru obiectivele de investiţii prevăzute la alin. (1), indicatorii maximali care se adoptă sunt reprezentaţi de valoarea totală a cheltuielilor finanţate din fonduri publice, care constă în valoarea totală a cheltuielilor, exprimată în lei, cu TVA şi, respectiv, fără TVA, finanţată din bugetele menţionate la art. 1 alin. (1), sub formă de plăţi în etapa de pregătire a proiectului, sub formă de plăţi în etapa de construcţie a proiectului şi, respectiv, sub formă de plăţi în etapa de operare a proiectului.