Hotararea 764/2003 privind organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale a Vămilor

M.Of. 486

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 7 Iulie 2003
Hotararea 764/2003 privind organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale a Vămilor
Dată act: 3-iul-2003
Emitent: Guvernul
În temeiul art. 107 din Constituţie şi al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1
(1)Direcţia Generală a Vămilor se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, care aplică strategia şi programul Guvernului în domeniul politicii vamale, exercitând atribuţiile stabilite prin reglementările vamale.
(2)Sediul Direcţiei Generale a Vămilor este în municipiul Bucureşti, str. Matei Millo nr. 13, sectorul 1.
Art. 2
Direcţia Generală a Vămilor asigură aplicarea legislaţiei în domeniul vamal, în mod uniform, specializat, transparent şi nediscriminatoriu tuturor persoanelor fizice, agenţilor economici şi instituţiilor publice.
Art. 3
(1)În realizarea obiectului său de activitate Direcţia Generală a Vămilor are, în principal, următoarele atribuţii:
1.organizează, îndrumă şi controlează activitatea direcţiilor regionale vamale şi a birourilor vamale din subordine;
2.exercită controlul, urmăreşte şi supraveghează pe teritoriul ţării respectarea legislaţiei vamale;
3.ia măsuri de prevenire şi combatere, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, a oricăror infracţiuni şi contravenţii în domeniul vamal;
4.participă împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul vamal şi asigură aplicarea prevederilor privind Tariful vamal de import al României şi a altor acte normative referitoare la acesta;
5.aplică măsurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber schimb sau comerţ liber încheiate între România, pe de o parte, şi Uniunea Europeană sau ţările aflate în curs de integrare în Uniunea Europeană, pe de altă parte;
6.asigură aplicarea prevederilor cu caracter vamal din convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este parte;
7.urmăreşte aplicarea corectă a regulilor de interpretare a Nomenclaturii sistemului armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor şi de evaluare în vamă a mărfurilor, precum şi a prevederilor actelor normative referitoare la taxa pe valoarea adăugată, la accizele şi la alte drepturi vamale;
8.elaborează şi adoptă norme tehnice pentru introducerea procedurilor simplificate;
9.elaborează propuneri privind sistematizarea şi armonizarea legislaţiei vamale;
10.coordonează programele privind integrarea vamală europeană;
11.verifică modul de declarare de către titularul operaţiunii vamale sau de către comisionarul vamal a drepturilor cuvenite bugetului de stat; încasează şi virează aceste drepturi la bugetul de stat; stabileşte din oficiu eventualele diferenţe pe baza controalelor ulterioare şi asigură încasarea acestora; stabileşte formele şi instrumentele de plată şi de garantare a plăţii taxelor şi drepturilor vamale în conformitate cu normele generale de decontare a veniturilor statului;
12.coordonează şi îndrumă direcţiile regionale vamale şi birourile vamale pe linia prevenirii şi combaterii traficului ilicit de droguri, arme, explozivi, obiecte din patrimoniul cultural naţional; urmăreşte, în cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de spălare a banilor prin operaţiuni vamale;
13.controlează mijloacele de transport încărcate cu mărfuri de import, export sau aflate în tranzit şi verifică legalitatea şi regimul vamal al acestora; reţine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul unor abateri de la legislaţia vamală;
14.verifică, pe timp de zi şi de noapte, clădiri, depozite, terenuri, sedii şi alte obiective şi poate preleva, în condiţiile legii, probe pe care le analizează în laboratoarele proprii în vederea identificării şi expertizării mărfurilor supuse vămuirii;
15.efectuează investigaţii, supravegheri şi verificări, în condiţiile prevăzute de lege, în cazurile în care sunt semnalate situaţii de încălcare a legislaţiei vamale de către persoane fizice şi juridice; verifică registre, corespondenţa şi orice fel de evidenţă şi are dreptul de a cere oricărei persoane fizice sau juridice să prezinte, fără plată, documentaţia şi informaţiile privind operaţiunile vamale; sesizează organele de urmărire penală competente atunci când există indiciile săvârşirii unor infracţiuni;
16.exercită controlul ulterior la sediul agenţilor economici asupra operaţiunilor de comerţ exterior efectuate, pe o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă, urmărind respectarea reglementărilor în domeniul vamal;
17.asigură sistemul informatic integrat vamal, precum şi statistica vamală;
18.reprezintă în faţa instanţelor judecătoreşti interesele statului în cazurile de încălcare a normelor vamale;
19.întocmeşte studii, analize şi elaborează proiecte de acte normative privind organizarea structurii şi a activităţii autorităţii vamale;
20.prezintă ministrului finanţelor publice avizele la proiectele de acte normative elaborate de alte ministere şi instituţii centrale care cuprind măsuri referitoare la domeniul vamal;
21.aplică legislaţia muncii pe linia gestionării problematicii resurselor umane - recrutare, angajare, avansare, mobilitate, sancţionare şi încheierea raporturilor de muncă, cu excepţia funcţiilor care sunt în sfera de aprobare a ministrului finanţelor publice;
22.organizează, la nivelul autorităţii vamale, sau, după caz, cu direcţiile regionale vamale, programe de formare profesională a personalului vamal;
23.elaborează şi fundamentează programul de investiţii şi achiziţii publice, proiectul bugetului de cheltuieli al activităţii vamale şi îl supune spre aprobare ministrului finanţelor publice; asigură realizarea acestora în condiţiile legii;
24.organizează şi asigură alocarea, mişcarea, evidenţa şi controlul mijloacelor şi echipamentelor di n dotarea autorităţii vamale;
25.colaborează, pe bază de protocol, cu inspectoratul general al poliţiei, inspectoratul general al poliţiei de frontieră, Direcţia generală pentru paşapoarte, precum şi cu Garda Financiară.
(2)Direcţia Generală a Vămilor îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 4
Activitatea de inspecţie vamală şi activitatea de control vamal ulterior din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor, exclusiv stabilirea şi încasarea drepturilor de import, sunt coordonate de ministrul delegat pentru coordonarea autorităţilor de control.
Art. 5
(1)Conducerea Direcţiei Generale a Vămilor se exercită de către directorul general, care reprezintă autoritatea vamală în raporturile cu agenţii economici, alte persoane juridice şi fizice, precum şi cu organisme vamale din ţară sau din străinătate şi răspunde în faţa ministrului finanţelor publice pentru întreaga activitate a sistemului vamal.
(2)În exercitarea atribuţiilor sale directorul general are calitatea de ordonator secundar de credite şi emite decizii, ordine, circulare, norme tehnice de aplicare a reglementărilor vamale.
Art. 6
(1)Aparatul propriu al Direcţiei Generale a Vămilor are structura organizatorică prevăzută în anexa nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finanţelor publice, se pot organiza servicii, birouri şi alte compartimente şi se stabileşte numărul posturilor de conducere, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(2)Directorul general, directorii generali adjuncţi, directorii şi adjuncţii acestora din aparatul propriu al Direcţiei Generale a Vămilor se numesc, în condiţiile legii, prin ordin al ministrului finanţelor publice. Şefii de servicii şi şefii de birouri se numesc, potrivit legii, prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor.
(3)Numărul maxim de posturi pentru Direcţia Generală a Vămilor şi unităţile subordonate acesteia este de 4.600.
(4)Repartizarea numărului maxim de posturi pentru aparatul propriu al Direcţiei Generale a Vămilor se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, iar pentru unităţile subordonate acesteia, prin decizie a directorului general.
Art. 7
În cazul în care directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, din diferite motive, nu îşi poate exercita atribuţiile curente, ministrul finanţelor publice desemnează un director general adjunct sau un director să exercite aceste atribuţii.
Art. 8
(1)Structura organizatorică a direcţiilor regionale vamale, a birourilor vamale şi a punctelor vamale se aprobă de către directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor prin decizie, cu respectarea reglementărilor în vigoare.
(2)Directorii direcţiilor regionale vamale şi adjuncţii acestora, şefii de servicii şi şefii de birouri, precum şi şefii birourilor vamale şi ai altor compartimente din structura acestora se numesc prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor.
Art. 9
Statele de funcţii pentru direcţiile regionale vamale şi birourile vamale se aprobă de către directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, în condiţiile legii.
Art. 10
(1)Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile personalului din structura autorităţii vamale se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2)Atribuţiile, sarcinile şi răspunderile individuale ale personalului din structura autorităţii vamale se stabilesc prin fişa postului şi se semnează de salariaţi şi de şefii ierarhici.
Art. 11
(1)Direcţia Generală a Vămilor are în dotare mijloace de transport navale şi terestre, pentru activităţi specifice, în structura, numărul şi consumul de carburanţi prevăzute în anexa nr. 2.
(2)Repartizarea pe unităţi vamale a mijloacelor de transport se face prin decizie a directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor.
(3)Pentru atribuţii de control antidrog şi materiale explozive, Direcţia Generală a Vămilor se dotează cu câini dresaţi potrivit pct. 5 din anexa nr. 2.
Art. 12
Perfecţionarea profesională a personalului vamal se face prin cursuri de pregătire în domeniu, organizate de Şcoala de finanţe publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, sau prin programe de formare specializată şi perfecţionare în administraţia publică, organizate de Instituitul Naţional de Administraţie, centrele regionale de formare continuă pentru administraţia publică locală, precum şi de alte instituţii specializate din ţară sau din străinătate.
Art. 13
(1)Prefecturile, împreună cu consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale, vor sprijini asigurarea spaţiilor corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii autorităţii vamale din teritoriu, coordonate de Direcţia Generală a Vămilor.
(2)În localităţile în care autoritatea vamală nu dispune de spaţii corespunzătoare, consiliile locale vor sprijini aceste unităţi prin asigurarea, în condiţiile legii, de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii.
(3)Direcţia Generală a Vămilor va prevedea în programul propriu de investiţii fonduri în vederea construirii unor astfel de obiective.
Art. 14
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 15
(1)Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Pe aceeaşi dată se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 170/2001 privind organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale a Vămilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 23 ianuarie 2001, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
-****-

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NĂSTASE

Contrasemnează:

Ministrul finanţelor publice,

Mihai Nicolae Tănăsescu

Ministrul administraţiei şi internelor,

Ioan Rus

Ministrul integrării europene,

Hildegard Carola Puwak

Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,

Elena Dumitru

ANEXA Nr. 1:STRUCTURA ORGANIZATORICĂ a Direcţiei Generale a Vămilor
*) Condusă de un director general adjunct.
1) Include şi Serviciul control vamal ulterior coordonat de ministrul delegat pentru coordonarea autorităţilor de control.
2) Este coordonat de ministrul delegat pentru coordonarea autorităţilor de control.
ANEXA Nr. 2:DOTĂRI
I.Mijloace de transport

Nr. crt.

Unitatea/Subunitatea

Tipul mijlocului de transport

Numărul maxim aprobat (bucăţi)

Consumul maxim aprobat

1.

Direcţia Generală a Vămilor

Autoturisme

6

350 l/lună

Autovehicule pentru transport de marfă şi de persoane (activităţi de aprovizionare, deplasare a personalului operativ, protocol)

4

350 l/lună

2.

Direcţia supraveghere vamală şi luptă împotriva fraudelor vamale

Autoturisme operative (supravegheri, însoţiri, controale, investigaţii)

92

350 l/lună

Autovehicule (autoutilitare pentru depistarea drogurilor, substanţelor cu regim special, prelevări de probe, transportul câinilor)

10

350 l/lună

Unitate nucleară

Autoturism operativ (control, inspecţii)

1

300 l/lună

Autospeciale (laborator mobil pentru control vamal cu raze X)

6

500 l/lună

3.

Direcţii regionale vamale

Autoturisme (câte unul pentru fiecare direcţie regională vamală)

10

350 l/lună

Autovehicule pentru transport de marfă şi de persoane (activităţi de aprovizionare, deplasare a personalului operativ, protocol)

20

350 l/lună

4.

Birouri vamale

Autoturisme operative (câte unul pentru fiecare birou vamal)

110

350 l/lună

Autoturisme operative (control pistă - pentru fiecare birou vamal din aeroporturile internaţionale: Otopeni, Băneasa, Timişoara, Sibiu, Arad)

9

150 l/lună

Autovehicule operative pentru birourile vamale de frontieră (transport de valori, de bunuri confiscate, al personalului operativ, supraveghere porturi zone libere)

22

900 l/lună

Autovehicule operative pentru birourile vamale cu sucursale între 5-90 km faţă de localitatea de reşedinţă (transport de valori, de bunuri confiscate, al personalului operativ)

27

300 l/lună

Şalupe pentru patrulare, control şi supraveghere vamală, în limitele de competenţă

10

80 l/oră/ pentru maximum 60 ore/lună

3

100 l/oră pentru maximum 60 ore/lună

II.Câini

Nr. crt.

Unitatea

Denumirea

Numărul maxim

1.

Direcţia supraveghere şi control vamal

Câini dresaţi pentru Serviciul antidrog şi materiale explozive

60

NOTĂ:
a)Listele cu birourile vamale de frontieră şi de interior (cu sucursale între 5-90 km faţă de localităţile de reşedinţă) care au dreptul la autovehicule operative pentru transportul valorilor, bunurilor confiscate şi al personalului operativ se aprobă de directorul general al Direcţiei Generale a Vămilor, la propunerile temeinic justificate ale directorilor direcţiilor regionale vamale.
b)Alocarea de drepturi, repartizarea, detaşarea, transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai cu aprobarea directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor.
c)Nu se consideră depăşiri la consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul de mijloace aprobat pentru Direcţia Generală a Vămilor, direcţiile regionale şi/sau birourile vamale.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 486 din data de 7 iulie 2003