Capitolul iii - Recepţia punerii în funcţiune - Hotararea 51/1996 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie

M.Of. 29

În vigoare
Versiune de la: 12 Februarie 1996
CAPITOLUL III:Recepţia punerii în funcţiune
Art. 31
Executantul trebuie să comunice investitorului data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în contract, printr-un document scris, confirmat de investitor.
Art. 32
Comisiile de recepţie pentru lucrările de montaj utilaje, instalaţii tehnologice şi puneri în funcţiune se vor numi de către:
- investitorul cu capital privat;
- consiliile de administraţie ale agenţilor economici cu capital integral sau majoritar de stat, pentru investiţiile finanţate din fondurile proprii ale acestora sau din credite negarantate de stat;
- ordonatorii de credite pentru obiectivele de investiţii a căror finanţare se asigură integral sau în completare de la bugetul de stat, bugetele locale, din bugetele fondurilor speciale, din credite externe contractate sau garantate de stat.
Comisiile de recepţie vor fi constituite din cel puţin 5 membri. Dintre aceştia, va face parte, obligatoriu, un reprezentant al investitorului, restul fiind specialişti.
Art. 33
Investitorul va organiza începerea recepţiei de punere în funcţiune (P.I.F.) în maximum 15 zile calendaristice de la data notificării terminării lucrărilor şi va comunica data stabilită:
a)membrilor comisiei de recepţie;
b)executantului;
c)proiectantului;
d)principalilor furnizori de utilaje şi echipamente aferente instalaţiilor tehnologice.
Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului nu pot face parte din comisia de recepţie, aceştia având calitatea de invitaţi.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale, al ministrului de interne şi al directorului Serviciului Român de Informaţii, comisia de recepţie se numeşte de către organele proprii ale acestora.
Art. 34
Proiectantul, în calitate de autor al proiectului tehnologic, va întocmi şi prezenta în faţa comisiei de recepţie punctul său de vedere privind execuţia probelor de punere în funcţiune.
Art. 35
În cazul în care investitorul nu stabileşte, în urma comunicării primite, o dată pentru recepţia lucrărilor în termenul prevăzut la art. 33 sau dacă, la data fixată, nu se prezintă la locul recepţiei, direct sau prin împuternicit, executantul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de recepţie într-un interval de 10-15 zile de la data primei convocări.
Dacă nici la expirarea acestui al doilea termen, investitorul nu fixează un termen de recepţie, direct sau prin împuternicit legal, executantul va stabili un termen de recepţie în intervalul de 12 zile calendaristice de la expira-rea celui de-al doilea termen. Executantul va comunica investitorului, în timp util, termenul pe care l-a fixat. Dacă investitorul, prin comisia de recepţie, nu se prezintă la termenul fixat şi nu a convenit cu executantul, înainte de termenul fixat de acesta, asupra unui alt termen pentru recepţie, executantul va notifica, în scris, investitorului ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie.
În notificare, executantul va preciza, totodată, că investitorul va răspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei de recepţie.
Art. 36
Comisia de recepţie se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul după care va fi făcută punerea în funcţiune.
Comisia de recepţie poate funcţiona numai în prezenţa a cel puţin 2/3 dintre membrii numiţi ai acesteia. Hotărârile comisiei se iau cu majoritatea simplă.
În vederea desfăşurării în bune condiţii a punerii în funcţiune, investitorul are obligaţia de a pune la dispoziţia comisiei de recepţie documentaţia de execuţie, precum şi alte documente şi explicaţii ce-i sunt necesare.
Art. 37
Comisia de recepţie efectuează verificarea realizării lucrărilor de montaj utilaje, instalaţii tehnologice şi îndeplinirea tuturor condiţiilor pentru punerea în funcţiune a capacităţilor de producţie. La recepţia punerii în funcţiune a capacităţilor de producţie se verifică efectuarea prealabilă a probelor tehnologice, existenţa condiţiilor pentru exploatarea normală a instalaţiilor şi utilajelor tehnologice, astfel încât să se asigure calitatea produselor şi atingerea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi.
Proiectantul va prezenta comisiei de recepţie un referat cu privire la modul în care a fost executată lucrarea. Investitorul va urmări ca această activitate să fie cuprinsă în contractul de proiectare.
Comisia de recepţie va urmări aducerea la îndeplinire a prevederilor avizelor tuturor organelor de avizare abilitate în acest scop.
Art. 38
La terminarea tuturor verificărilor, comisia va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie a punerii în funcţiune (modelul prezentat în anexa nr. 2) pe care îl va înainta în termen de 3 zile lucrătoare investitorului, împreună cu recomandarea de admitere, cu sau fără obiecţii, a recepţiei, de amânare sau de respingere a ei.
Art. 39
Comisia de recepţie recomandă admiterea recepţiei în cazul în care nu există obiecţii sau cele con-semnate nu sunt de natură să afecteze utilizarea lucrării conform destinaţiei sale.
Art. 40
Comisia de recepţie recomandă amânarea recepţiei când:
- se constată lipsa sau neterminarea unor lucrări ce afectează capacitatea de producţie;
- există în mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrărilor şi este nevoie de încercări pentru a le clarifica;
- nu au fost respectate condiţiile prevăzute în avizele organelor de avizare în acest scop.
Art. 41
Comisia de recepţie recomandă respingerea recepţiei dacă se constată vicii care nu pot fi înlăturate şi care, prin natura lor, nu realizează una sau mai multe dintre exigenţele esenţiale refacerii de lucrări etc.
Art. 42
Absenţa executantului de la recepţie nu constituie motiv pentru amânarea şi/sau anularea actului de recepţie. În cazul în care executantul nu se prezintă la recepţie, investitorul poate solicita asistenţa unor experţi tehnici neutri, la recepţie, care să consemneze separat de procesul-verbal starea de fapt constatată.
Art. 43
Situaţiile de absenţă a unor persoane sau delegaţii convocate vor fi consemnate în procesul-verbal de recepţie.
Art. 44
Preşedintele comisiei de recepţie va prezenta investitorului procesul-verbal de recepţie cu observaţiile participanţilor şi cu recomandarea comisiei. Pe baza procesului-verbal de recepţie, investitorul hotărăşte admiterea, amânarea sau respingerea recepţiei şi notifică hotărârea sa în interval de 3 zile lucrătoare executantului, împreună cu un exemplar din procesul-verbal.
Art. 45
În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica în mod expres acele lucrări care trebuie să fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depăşi de regulă 90 de zile calendaristice de la data recepţiei. După recepţia punerii în funcţiune pot fi continuate numai lucrările şi pot fi angajate numai cheltuielile din devizul general, precizate în procesul-verbal de recepţie, care nu au nici o influenţă asupra funcţionării normale a capacităţii sau obiectivului.
Art. 46
Dacă executantul nu-şi îndeplineşte obligaţiile de la art. 45, după trecerea termenului de remediere convenit, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacă executantul nu dă curs somaţiei investitorul este în drept să execute remedieri pe cheltuiala şi pe riscul executantului în culpă şi să pretindă plata prejudiciului produs.
Art. 47
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie se consemnează în cadrul acestuia.
Art. 48
După efectuarea remedierilor, executantul va cere, în scris, investitorului, anularea obiecţiilor. Dacă în termen de 30 de zile calendaristice de la data cererii executantului investitorul nu anulează obiecţiile, se recurge la procedura de conciliere, dacă ea a fost prevăzută în contract şi, în cazul rămânerii în dezacord, poate să-l acţioneze la instanţa de judecată competentă.
Art. 49
Data recepţiei este cea a încheierii de către comisia de recepţie a procesului-verbal de recepţie a lucrărilor, cu sau fără obiecţii.
Art. 50
Executantul are la dispoziţie 20 de zile calendaristice de la data primirii procesului-verbal de recepţie, de amânare sau de respingere a recepţiei pentru a contesta obiecţiile sau respingerea. Litigiul se rezolvă prin conciliere, dacă aceasta a fost prevăzută în contract, sau prin acţiune la instanţa judecătorească.
Art. 51
Investitorul preia lucrarea la data prevăzută la art. 49, în afara cazului în care recepţia este amânată sau respinsă.
Art. 52
În cazul în care investitorul solicită preluarea unei părţi de lucrare (o parte a fluxului tehnologic, un grup separat de utilaje etc.), înainte de terminarea totalităţii lucrărilor prevăzute în contract, se va încheia între executant şi investitor un proces-verbal de predare-primire în care se vor consemna starea părţii de lucrare în cauză şi măsurile de protecţie reciprocă a desfăşurării activităţii celor două părţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare. Pentru partea de lucrare preluată de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranţa funcţionării utilajelor şi instalaţiilor tehnologice va curge începând cu data terminării remedierilor.