Hotararea 1534/2008 privind aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar
M.Of. 822
În vigoarePRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU Contrasemnează: Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului, Anton Anton Ministrul internelor şi reformei administrative, Cristian David |
Criterii | Subdomenii | Indicatori de performanţă | Descriptori de calitate |
A. Domeniul "Capacitate instituţională" | |||
a) structurile instituţionale, administrative şi manageriale | 1. Management strategic | 1.1. Existenţa, structura şi conţinutul documentelor proiective (proiectul de dezvoltare şi planul de implementare) | * Scopurile, obiectivele şi programele rezultate din politicile şi strategiile europene, naţionale, regionale şi locale privind educaţia şi formarea profesională sunt cuprinse în proiectul de dezvoltare şi în planurile de implementare (operaţionale). * Scopurile, obiectivele şi programele stabilite la solicitarea beneficiarilor sunt cuprinse în proiectul de dezvoltare şi în planurile de implementare (operaţionale). * Scopurile şi obiectivele stabilite în proiectul de dezvoltare şi în planurile de implementare (operaţionale) sunt realizate integral. |
1.2. Organizarea internă a unităţii de învăţământ | * Organizarea internă a furnizorului de educaţie este stabilă şi asigură realizarea fără perturbări a proceselor fundamentale. * Organismele consultative ale beneficiarilor relevanţi pentru unitatea şcolară se întrunesc periodic. * Personalul şcolii demonstrează un nivel ridicat de cunoaştere a reglementărilor interne, a modului de organizare, de luare a deciziilor, de comunicare şi de raportare. | ||
1.3. Existenţa şi funcţionarea sistemului de comunicare internă şi externă | * Furnizorul de educaţie comunică sistematic cu părinţii şi cu ceilalţi beneficiari din comunitate. * Furnizorul de educaţie utilizează feedbackul obţinut de la educabili şi de la părinţi pentru optimizarea circulaţiei informaţiei în organizaţie. | ||
2. Management operaţional | 2.1. Funcţionarea curentă a unităţii de învăţământ | * Cadrele didactice şi categoriile de beneficiari relevante pentru unitatea şcolară demonstrează un nivel ridicat de cunoaştere a activităţii şcolii. | |
2.2. Existenţa şi funcţionarea sistemului de gestionare a informaţiei; înregistrarea, prelucrarea şi utilizarea datelor şi informaţiilor | * Informaţiile specifice unităţii şcolare şi contextului în care aceasta funcţionează sunt incluse în baza de date existentă şi difuzate în comunitate. * Categoriile de beneficiari relevante pentru unitatea şcolară demonstrează un nivel ridicat de cunoaştere a informaţiilor privind curriculumul naţional, procesul de învăţământ şi viaţa şcolară. | ||
2.3. Asigurarea serviciilor medicale pentru educabili | * Furnizorul de educaţie asigură accesul permanent al educabililor la servicii medicale prin cabinet propriu sau pe baza unor acorduri de asistenţă cu unităţi sanitare. * Personalul şcolii, educabilii şi, după caz, părinţii sunt implicaţi sistematic în campaniile de prevenire a comportamentelor dăunătoare sănătăţii. | ||
2.4. Asigurarea securităţii tuturor celor implicaţi în activitatea şcolară, în timpul desfăşurării programului | * Educabilii, părinţii şi cadrele didactice se simt în siguranţă în incinta şcolii (inclusiv curtea, terenurile de sport şi celelalte spaţii şcolare) şi în vecinătatea şcolii. * Personalul şcolii, elevii şi, după caz, părinţii demonstrează un nivel ridicat de cunoaştere a procedurilor de gestionare a situaţiilor de criză. | ||
2.5. Asigurarea serviciilor de orientare şi consiliere pentru educabili | * Furnizorul de educaţie asigură accesul beneficiarilor şi al personalului şcolii la servicii de orientare şi consiliere. * Furnizorul de educaţie aplică programe şi măsuri de diminuare a violenţei în şcoală. * Rezultatele activităţilor de orientare şi consiliere sunt utilizate pentru îmbunătăţirea documentelor programatice, a activităţii curente şi a ofertei educaţionale. | ||
b) baza materială | 1. Spaţii şcolare | 1.1. Existenţa şi caracteristicile spaţiilor şcolare | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în construirea amenajarea, dotarea şi întreţinerea spaţiilor şcolare, administrative şi auxiliare. * Furnizorul de educaţie asigură sprijinul individual, privind accesul în spaţiile şcolare, pentru persoanele cu c.e.s. identificate la nivelul educabililor şi al personalului şcolii. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, la indicatorii privind utilizarea spaţiilor şcolare şi auxiliare. |
1.2. Dotarea spaţiilor şcolare | |||
1.3. Accesibilitatea spaţiilor şcolare | |||
1.4. Utilizarea spaţiilor şcolare | |||
2. Spaţii administrative | 2.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea spaţiilor administrative | ||
3. Spaţii auxiliare | 3.1. Existenţa, caracteristicile şi funcţionalitatea spaţiilor auxiliare | ||
3.2. Accesibilitatea spaţiilor auxiliare | |||
3.3. Utilizarea spaţiilor auxiliare | |||
4. Materialele şi mijloacele de învăţământ, auxiliarele curriculare | 4.1. Dotarea cu mijloace de învăţământ şi cu auxiliare curriculare | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, la indicatorii privind dotarea cu mijloace de învăţământ şi auxiliare. | |
4.2. Existenţa şi dezvoltarea fondului bibliotecii şcolare/centrului de documentare şi informare | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în privinţa dotării cu fond de carte/cu fond de material informatic şi audio-video. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în utilizarea bibliotecii şcolare/centrului de documentare şi informare, de către elevi şi cadre didactice. | ||
4.3. Dotarea cu tehnologie informatică şi de comunicare | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în dotarea şi în utilizarea TIC (hardware şi software). | ||
4.4. Accesibilitatea echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învăţământ şi auxiliarelor curriculare | * Echipamentele, materialele, mijloacele de învăţământ şi auxiliarele curriculare sunt adaptate la nevoile speciale identificate. | ||
5. Documente şcolare | 5.1. Procurarea şi utilizarea documentelor şcolare şi a actelor de studii | Nu există/a scăzut numărul erorilor în completarea documentelor şcolare şi a actelor de studii. | |
c) resurse umane | 1. Managementul personalului | 1.1. Managementul personalului didactic şi de conducere | * Politicile de personal privind personalul de conducere, didactic, didactic auxiliar şi nedidactic sunt definite, aplicate şi revizuite periodic. |
1.2. Managementul personalului didactic auxiliar şi personalului nedidactic | |||
B. Domeniul "Eficacitate educaţională" | |||
a) conţinutul programelor de studiu | 1. Oferta educaţională | 1.1. Definirea şi promovarea ofertei educaţionale | * Definirea ofertei educaţionale ia în considerare cererile beneficiarilor relevanţi. * Oferta educaţională este promovată la nivelul comunităţii, utilizându-se metode specifice de marketing. |
1.2. Existenţa parteneriatelor cu reprezentanţi ai comunităţii | * Rezultatele proiectelor, programelor şi activităţilor realizate în parteneriat cu reprezentanţii comunităţi sunt utilizate în unitatea şcolară (în procesul de învăţământ, în managementul unităţii şcolare, în activităţile extracurriculare etc.). | ||
2. Curriculum | 2.1. Proiectarea curriculumului | * Proiectarea c.d.ş./c.d.l. se realizează pornind de la nevoile identificate şi de la politicile naţionale, judeţene şi locale. * Proiectarea curriculară ia în considerare achiziţiile anterioare de învăţare ale educabililor. * Proiectarea curriculară asigură dezvoltarea laturii aplicative, practice, a competenţelor dezvoltate. * Manualele şi celelalte auxiliare curriculare sunt selectate şi utilizate în funcţie de specificul unităţii şcolare şi de achiziţiile anterioare de învăţare ale educabililor. * Activităţile de predare, învăţare şi evaluare sunt proiectate în echipă la nivelul catedrelor, al ariilor curriculare şi/sau între ariile curriculare. * Beneficiarii relevanţi pentru unitatea şcolară sunt implicaţi în proiectarea activităţilor de predare, învăţare, evaluare. | |
2.2. Realizarea curriculumului | * Cadrele didactice aplică sistematic metodologii didactice centrate pe educabili şi pe grupul de educabili. * Cadrele didactice utilizează achiziţiile anterioare ale educabililor în activităţile curriculare şi extracurriculare. * Cadrele didactice dezvoltă capacitatea educabililor de a învăţa din experienţă şi din practică. * Cadrele didactice răspund la cererile educabililor sau ale părinţilor privind acordarea de sprijin individual în învăţare. * Elementele specifice ale minorităţilor etnice, religioase sau de altă natură existente în unitatea şcolară sunt utilizate în activităţile de predare, învăţare şi evaluare. * Auxiliarele curriculare şi mijloacele de învăţământ existente sunt utilizate sistematic în procesul de învăţământ. * Furnizorul de educaţie respectă recomandările de igienă şcolară privind echilibrul între activitatea şcolară a educabilului şi celelalte tipuri de activităţi specifice vârstei. * Furnizorul de educaţie realizează un învăţământ incluziv prin mixarea sistematică a colectivelor de educabili. * Furnizorul de educaţie asigură respectarea drepturilor şi îndatoririlor cadrelor didactice şi ale educabililor în cadrul proceselor de predare, învăţare şi evaluare. | ||
b) rezultatele învăţării | 1. Performanţele şcolare | 1.1. Evaluarea rezultatelor şcolare | * Fiecare cadru didactic poate descrie pentru fiecare grupă/clasă şi educabil punctele tari şi cele slabe privind realizarea obiectivelor curriculare. * Cadrele didactice folosesc cu precădere stimulentele pozitive (lauda, încurajarea etc.). * Autoevaluarea şi interevaluarea educabililor sunt folosite sistematic în activităţile de învăţare. * Evaluările sumative sunt valide şi fidele. * Educabilii şi, după caz, părinţii acestora, cunosc planificarea activităţilor de evaluare şi metodologia utilizată. * Rezultatele şcolare, inclusiv la evaluările de parcurs, sunt înregistrate şi comunicate educabililor şi, după caz, părinţilor. * Produsele activităţii educabililor sunt expuse în sălile de clasă şi în celelalte spaţii ale şcolii. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, privind continuarea studiilor sau, după caz, încadrarea în muncă a absolvenţilor. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, raportat la Sistemul Naţional de Indicatori privind Educaţia (SNIE), privind rezultatele şcolare corespunzătoare tipului de unitate şcolară şi categoriei de risc. |
2. Performanţele extraşcolare | 2.1. Evaluarea rezultatelor la activităţile extracurriculare (extra- clasă şi extra-şcolare) | * Participarea cadrelor didactice, a educabililor, a părinţilor şi a altor membri ai comunităţii la activităţile extracurriculare a crescut numeric şi procentual. * Furnizorul de educaţie evidenţiază contribuţia directă şi efectivă a fiecărei activităţi extracurriculare la realizarea scopurilor şi obiectivelor stabilite prin politicile educaţionale şi documentele programatice de la nivel naţional, judeţean sau local. | |
c) activitatea de cercetare ştiinţifică sau metodică, după caz | 1. Activitatea ştiinţifică şi metodică | 1.1. Activitatea ştiinţifică | * Participarea cadrelor didactice la activitatea de cercetare ştiinţifică desfăşurată la nivelul unităţii şcolare sau la nivel local, regional, naţional sau internaţional a crescut numeric şi procentual. * Cadrele didactice valorifică în activitatea educaţională rezultatele cercetării de profil, desfăşurată la nivel local, regional, naţional sau internaţional. |
1.2. Activitatea metodică a cadrelor didactice | * Participarea cadrelor didactice la activităţile metodice desfăşurate la nivel teritorial (cu lecţii demonstrative, referate, prezentări etc.) a crescut numeric şi procentual. * Cadrele didactice valorifică în activitatea educaţională rezultatele participării la activităţile metodice. | ||
d) activitatea financiară a organizaţiei | 1. Activitatea financiară | 1.1. Constituirea bugetului şcolii | * Procesul de proiectare bugetară este transparent. * Furnizorul de educaţie asigură implicarea partenerilor comunitari şi a beneficiarilor relevanţi în proiectarea bugetară. |
1.2. Execuţia bugetară | * Procesul de execuţie bugetară este transparent, iar rapoartele financiare sunt publice. * Nu există/a scăzut numărul neconformităţilor constatate de organismele de control financiar. | ||
C. Domeniul "Managementul calităţii" | |||
a) strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii | 1. Autoevaluarea instituţională | 1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de autoevaluare instituţională | * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri de autoevaluare proprii/adaptate pentru domeniile şi criteriile prevăzute de lege. * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri de analiză a culturii organizaţionale. * Furnizorul de educaţie promovează sistematic valorile - cheie ale organizaţiei şcolare. * Procedurile de autoevaluare sunt realizate cu participarea beneficiarilor relevanţi pentru unitatea şcolară. * Rezultatele autoevaluării şi ale evaluărilor externe sunt folosite în planificarea, realizarea şi revizuirea activităţilor şi procedurilor de asigurare şi de îmbunătăţire a calităţii. * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri de evaluare sistematică a satisfacţiei educabililor, părinţilor şi altor beneficiari relevanţi. * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri de evaluare sistematică a satisfacţiei personalului. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, privind nivelul de satisfacţie a personalului şi a beneficiarilor faţă de activitatea şcolii. |
2. Managementul calităţii la nivelul organizaţiei | 2.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor interne de asigurare a calităţii | * Ţintele strategice, activităţile specifice şi procedurile privind îmbunătăţirea calităţii sunt cuprinse în documentele programatice. * Procedurile fundamentale (pentru procesele fundamentale, de comunicare internă, decizie şi raportare, de identificare şi de prevenire a perturbărilor majore, de control al documentelor şi al înregistrărilor, de monitorizare, evaluare, revizuire şi îmbunătăţire a calităţii) sunt cunoscute şi aplicate de către personalul unităţii şcolare. * Angajatorii relevanţi la nivel local sau regional sunt implicaţi în asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii la unităţile şcolare care oferă calificări profesionale. | |
2.2. Dezvoltarea profesională a personalului | * Evaluarea activităţii profesionale a personalului utilizează criterii, metode şi instrumente cunoscute de către cei implicaţi. * Observarea activităţii curente şi feedbackul primit de la beneficiarii relevanţi şi de la personalul şcolii sunt utilizate pentru revizuirea strategiilor şi a planurilor privind dezvoltarea profesională. * Aplicarea în activitatea didactică a rezultatelor participării la programele de formare continuă şi de dezvoltare profesională este monitorizată sistematic. * Aplicarea în activitatea didactică a rezultatelor participării la activităţile metodice şi ştiinţifice este monitorizată sistematic. | ||
b) proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate | 1. Revizuirea periodică a ofertei şcolii | 1.1. Revizuirea ofertei educaţionale şi a proiectului de dezvoltare | * Personalul şi categoriile relevante de beneficiari sunt implicate în revizuirea ofertei educaţionale şi a proiectului de dezvoltare. * "Benchmarkingul" (compararea cu buna practică în domeniu) este utilizat pentru optimizarea ofertei educaţionale şi a proiectului de dezvoltare. |
c) proceduri obiective şi transparente de evaluare a învăţării | 1. Optimizarea procedurilor de evaluare a învăţării | 1.1. Existenţa şi aplicarea procedurilor de optimizare a evaluării învăţării | * Furnizorul de educaţie revizuieşte procedurile de evaluare a rezultatelor învăţării pe baza analizei progresului şi a feedbackului obţinut de la beneficiarii relevanţi. * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri speciale de evaluare şi de înregistrare a rezultatelor evaluării pentru grupurile vulnerabile/în situaţie de risc. * Furnizorul de educaţie utilizează proceduri speciale de evaluare şi de orientare pentru educabilii capabili de performanţă. * Beneficiarii relevanţi participă la planificarea, realizarea şi îmbunătăţirea procedurilor de evaluare a rezultatelor învăţării. |
d) proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului profesoral | 1. Evaluarea corpului profesoral | 1.1. Evaluarea calităţii activităţii corpului profesoral | * Evaluarea fiecărui cadru didactic se realizează folosind metode şi instrumente multiple (cel puţin două metode şi/sau instrumente). * Evaluarea corpului profesoral foloseşte indicatori privind rezultatele obţinute şi progresul educabililor. * Evaluarea corpului profesoral se bazează pe feed- backul obţinut de la beneficiarii relevanţi. * Evaluarea corpului profesoral cuprinde recomandări privind dezvoltarea profesională ulterioară. |
e) accesibilitatea resurselor adecvate învăţării | 1. Optimizarea accesului la resursele educaţionale | 1.1. Optimizarea accesului la resursele educaţionale | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în planificarea, realizarea şi îmbunătăţirea accesului la resursele educaţionale pentru beneficiarii relevanţi. |
f) baza de date actualizată sistematic, referitoare la asigurarea internă a calităţii | 1. Constituirea şi actualizarea bazei de date | 1.1. Constituirea bazei de date a unităţii de învăţământ | * Informaţiile referitoare la nivelul de îndeplinire a indicatorilor naţionali privind educaţia (SNIE) şi a celor cuprinşi în standardele naţionale sunt colectate, analizate şi utilizate în activitatea managerială. * Baza de date a unităţii şcolare privind nivelul de realizare a standardelor şi standardelor de referinţă este actualizată periodic. * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în privinţa cuprinderii, în baza de date a unităţii şcolare, a informaţiilor privind îmbunătăţirea calităţii educaţiei. |
g) transparenţa informaţiilor de interes public cu privire la programele de studii şi, după caz, certificatele, diplomele şi calificările oferite | 1. Asigurarea accesului la informaţie al persoanelor şi instituţiilor interesate | 1.1. Asigurarea accesului la oferta educaţională a şcolii | * Furnizorul de educaţie demonstrează progres, în ultimii 3 ani/de la ultima evaluare externă, în planificarea, realizarea şi îmbunătăţirea activităţii de relaţii publice. * Procedurile de acces al persoanelor interesate la informaţiile de interes public sunt simple, transparente şi îmbunătăţite periodic. * Feedbackul obţinut de la beneficiarii relevanţi este utilizat pentru optimizarea ofertei educaţionale. |
h) funcţionalitatea structurilor de asigurare a calităţii educaţiei, conform legii | 1. Funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calităţii | 1.1. Constituirea şi funcţionarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calităţii | * Structurile responsabile cu evaluarea internă a calităţii funcţionează eficient şi continuu. * Măsurile de îmbunătăţire a calităţii recomandate de structurile responsabile cu evaluarea internă a calităţii sunt puse în aplicare de către conducerea unităţii şcolare. * Conducerea şcolii demonstrează preocupare pentru alocarea resurselor necesare funcţionării structurilor de evaluare internă a calităţi (materiale, financiare, umane etc.). * Reprezentanţii desemnaţi ai beneficiarilor relevanţi participă sistematic la activitatea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calităţii. |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (3)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (3)
- Decizie nr. 299/2020 din 06-mar-2020, Curtea de Apel Cluj, litigiu privind functionarii publici statutari (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. 2388/2019 din 13-nov-2019, Tribunalul Cluj, litigiu privind functionarii publici statutari (Contencios administrativ si fiscal)
- Incheiere nr. 3542/2018 din 25-mai-2018, Tribunalul Bucuresti, actiune in constatare (Contencios administrativ si fiscal)