Hotararea 1443/2004 privind metodologia de repatriere a copiilor români neînsoţiţi şi asigurarea măsurilor de protecţie specială în favoarea acestora

M.Of. 873

În vigoare
Versiune de la: 24 Septembrie 2004
Hotararea 1443/2004 privind metodologia de repatriere a copiilor români neînsoţiţi şi asigurarea măsurilor de protecţie specială în favoarea acestora
Dată act: 2-sept-2004
Emitent: Guvernul
În temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 19 alin. (3) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
Art. 1
Prezenta hotarâre stabileste procedura de repatriere a copiilor în tara, de identificare a parintilor sau a altor reprezentanti legali ai lor, modul de avansare a cheltuielilor ocazionate de întoarcerea în tara a acestora, precum si serviciile de protectie speciala competente sa asigure protectia în regim de urgenta a copiilor neînsotiti, repatriati.
Art. 2
În întelesul prezentei hotarâri, este copil neînsotit cetateanul român sub vârsta de 18 ani, care nu are capacitate deplina de exercitiu, care a sosit pe teritoriul altui stat neînsotit de nici unul dintre parintii sai sau de un alt reprezentant legal ori care nu se gaseste sub supravegherea legala a unei alte persoane. Acelasi regim juridic este aplicabil si copilului care este lasat neînsotit dupa ce a intrat pe teritoriul statului strain în cauza ori al altui stat.
Art. 3
Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale României în strainatate, sunt responsabile de aplicarea prevederilor prezentei hotarâri în ceea ce priveste demersurile pentru transmiterea datelor primite de la autoritatile straine în vederea identificarii în tara a copiilor si a familiei acestora si efectuarea de demersuri pe lânga autoritatile locale straine în vederea obtinerii unei masuri de protectie adecvate pâna la momentul repatrierii lor.
Art. 4
(1)Misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale României în strainatate, de îndata ce intra în posesia unei informatii privind existenta în tara de resedinta a unor copii aflati în situatia prevazuta la art. 2, trebuie sa solicite autoritatilor locale straine competente datele de identificare a copiilor în cauza, precum si alte informatii utile în vederea repatrierii, în special:
a)daca copilul în cauza poseda pasaport sau alt document de identitate;
b)daca este stabilita data repatrierii, iar în caz afirmativ, când si în ce conditii;
c)orice alte informatii de natura a facilita identificarea copilului si protejarea acestuia.
(2)Misiunile diplomatice sau oficiile consulare vor întreprinde demersurile prevazute la art. 3 si în cazul în care semnalarea prezentei copilului pe teritoriul statului de resedinta vine din partea copilului, a familiei acestuia, a unei organizatii neguvernamentale sau a unei autoritati locale cu competente în asistenta si protectia minorilor, precum si în cazul în care autoritatile române sau alte persoane le încunostinteaza despre aceasta.
Art. 5
(1)Pentru identificarea copiilor si a familiilor acestora, misiunile diplomatice, respectiv oficiile consulare ale României în strainatate, transmit Directiei generale de pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, prin intermediul Directiei generale afaceri consulare a Ministerului Afacerilor Externe, informatiile obtinute potrivit art. 4.
(2)În situatia în care copilul în cauza nu dispune de pasaport sau de un alt document de identitate, Directia generala de pasapoarte asigura identificarea acestuia si comunica misiunii diplomatice sau oficiului consular, prin intermediul Directiei generale afaceri consulare, cel târziu în termen de 3 zile lucratoare de la primirea solicitarii, avizul pentru eliberarea documentelor de calatorie în vederea repatrierii.
(3)Formalitatile privind identificarea copiilor si familiilor acestora si pentru eliberarea titlurilor de calatorie pentru copiii români care fac obiectul unei proceduri privind repatrierea sunt scutite, în conditiile legii, de plata taxelor.
Art. 6
(1)În situatia în care se solicita identificarea membrilor familiei ori a altui reprezentant legal al copilului, precum si acordul privind repatrierea, Directia generala de pasapoarte, cu sprijinul serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, procedeaza la efectuarea acestor activitati, în termen de 7 zile lucratoare de la data primirii solicitarii.
(2)În cazul în care persoanele prevazute la alin. (1) nu îsi dau acordul ori nu sunt gasite la domiciliu, Directia generala de pasapoarte va înstiinta Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului, denumita în continuare Autoritatea, asupra acestui fapt.
(3)În situatia prevazuta la alin. (2) Autoritatea informeaza directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la ultimul domiciliu cunoscut al parintilor ori, dupa caz, al reprezentantului legal al copilului, care este obligata, în termen de 7 zile, sa îsi dea acordul cu privire la repatrierea copilului, asigurând, dupa caz, masuri de protectie a acestuia.
Art. 7
(1)O data cu comunicarea datelor de identitate ale copilului si familiei sale si a acordului privind repatrierea catre Directia generala afaceri consulare, Directia generala de pasapoarte le va transmite si Autoritatii, în vederea demararii procedurilor interne de evaluare a situatiei sociofamiliale a acestuia.
(2)Autoritatea va solicita directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului competente pentru zona în care copilul si familia sa au domiciliul efectuarea, în regim de urgenta, a anchetei sociale si întocmirea unui plan individual referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului. Modelul anchetei sociale si structura-cadru a planului individual referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului se stabilesc prin ordin al secretarului de stat al Autoritatii.
(3)Atunci când documentele prevazute la alin. (2) ori alte informatii relevante sunt solicitate de autoritatile statului de resedinta pe teritoriul caruia este semnalata prezenta minorului, Autoritatea le va transmite catre Directia generala afaceri consulare pentru a fi puse la dispozitie acestora de catre misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale României din statul respectiv.
Art. 8
Termenul pentru întocmirea anchetei sociale nu trebuie sa depaseasca 20 de zile de la momentul solicitarii ei, responsabilitatea întocmirii în termen revenind directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului în a carei raza administrativ-teritoriala se identifica familia copilului.
Art. 9
(1)Dupa eliberarea documentelor de calatorie si obtinerea documentului de transport, misiunile diplomatice si oficiile consulare române comunica, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, Autoritatii si Inspectoratului General al Politiei de Frontiera numele si prenumele copilului, numarul si seria documentului de calatorie, mijlocul de transport, punctul de frontiera prin care urmeaza sa intre în tara, data si ora sosirii la punctul de trecere a frontierei române, precum si datele de identificare ale însotitorului copilului, daca este cazul.
(2)Datele prevazute la alin. (1) se comunica familiei sau reprezentantului legal de catre Autoritate.
Art. 10
Inspectoratul General al Politiei de Frontiera comunica datele privitoare la copilul repatriat, primite potrivit art. 9, punctului de frontiera unde urmeaza sa soseasca acesta, pentru a facilita accesul reprezentantilor legali ai copilului ori al persoanei desemnate în scopul întâmpinarii, preluarii copilului si însotirii lui pâna la domiciliu ori într-un centru specializat pentru primirea copiilor neînsotiti sau victime ale traficului, prevazut la art. 16, apartinând directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau, dupa caz, unui organism privat acreditat conform legii.
Art. 11
(1)Pentru asigurarea primirii, reprezentarii si însotirii copilului repatriat, în cazul în care familia acestuia nu este prezenta la punctul de trecere a frontierei, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la domiciliul copilului va desemna o persoana care sa îl conduca pe acesta la domiciliul sau ori la centrul specializat pentru primirea copiilor neînsotiti sau victime ale traficului din judetul de domiciliu al copilului ori, daca acesta nu este cunoscut, din judetul în care se afla punctul de trecere a frontierei.
(2)Directorul general ori, dupa caz, directorul executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului dispune, în conditiile legii, plasamentul în regim de urgenta pentru copilul însotit în centrul prevazut la alin. (1).
Art. 12
(1)În cazul în care directia generala de asistenta sociala si protectia copilului competenta conform legii se afla în imposibilitatea de a întreprinde demersurile prevazute la art. 11, aceasta va comunica de urgenta situatia Autoritatii, care va delega aceste atributii Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului a Sectorului 2 Bucuresti sau directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din judetul în care se afla punctul de trecere a frontierei, dupa caz.
(2)În situatia prevazuta la alin. (1) copilul va fi însotit la centrul specializat pentru primirea copilului neînsotit sau victima a traficului, aflat în subordinea ori sub controlul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului desemnata, urmând a beneficia de asistenta prevazuta de lege pâna la preluarea sa de catre familie ori de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la domiciliul sau.
Art. 13
(1)Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la domiciliul copilului repatriat va întreprinde toate demersurile necesare reintegrarii acestuia în familie.
(2)Monitorizarea cazurilor privind evolutia situatiei copiilor repatriati se face de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului pentru o perioada de cel putin 6 luni de la repatriere, care va întocmi rapoarte o data la fiecare doua luni, pe care le transmite Autoritatii.
Art. 14
În cazul în care autoritatile straine competente solicita informatii privind evolutia situatiei copilului dupa repatriere, Autoritatea va comunica acestora orice document cu relevanta în acest sens.
Art. 15
(1)Suportarea cheltuielilor de transport pâna la punctul de trecere a frontierei se face în conformitate cu prevederile acordurilor de readmisie sau ale altor întelegeri încheiate de România cu alte state.
(2)În lipsa acordurilor sau întelegerilor prevazute la alin. (1), aceste cheltuieli sunt suportate din bugetul Ministerului Afacerilor Externe, conform legii.
Art. 16
(1)În vederea asigurarii posibilitatilor de primire, însotire, reprezentare, protectie si monitorizare a tuturor cazurilor semnalate privind copiii neînsotiti sau victime ale traficului de persoane, consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pot organiza în subordinea directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului centre specializate pentru primirea copilului neînsotit sau victima a traficului, în functie de nevoie.
(2)Standardele minime privind organizarea si functionarea activitatii centrului mentionat la alin. (1) vor fi aprobate prin ordin al secretarului de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotarâri.
Art. 17
Dispozitiile prezentei hotarâri se completeaza cu prevederile cuprinse în cap. III din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor Legii nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 299/2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 31 martie 2003.
Art. 18
Prezenta hotarâre intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
-****-

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NASTASE

Contrasemneaza:

Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,

Dan Mircea Popescu

Ministrul afacerilor externe,

Mircea Geoana

Ministru de stat, ministrul administratiei si internelor,

Marian Florian Saniuta

Ministrul delegat pentru administratia publica,

Gheorghe Emacu

Ministrul finantelor publice,

Mihai Nicolae Tanasescu

p. Secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,

Vali Sonia Botezatu

Publicat în Monitorul Oficial cu numarul 873 din data de 24 septembrie 2004