Titlul 1 - CONTRACT DE ASOCIERE - Hotararea 1280/1990 privind constituirea Societatii Comerciale cu capital integral strain

M.Of. 111

În vigoare
Versiune de la: 28 Mai 1992
Titlu:CONTRACT DE ASOCIERE
Incheiat intre :
- firma "Lackner & Schwarz Internationale Spediture", cu sediul in Austria, Altmannsdorferstr. 55, A-1127 Wien, reprezentata prin directorul sau, domnul Paul Richard Schwarz, denumita in continuare Lackner, pe de o parte, si
- doamna Schwarz Virgilia-Valeria, cetatean austriac, domiciliata in Juchgasse 38/1/7, A-1030 Wien, Austria, denumita in continuare Schwarz, pe de alta parte, care au convenit, in calitate de parti contractante, sa constituie o societate comerciala, in conditiile ce urmeaza :
Denumirea, sediul social si durata de functionare a societatii
ART. 1
Denumirea societatii este "Lackner & Schwarz - Romania" - S.R.L. Sediul social al societatii este in Romania, Bucuresti, sectorul 2, str. Batiste nr. 35, et. II, ap. 12.
Durata de functionare a societatii este de 10 (zece) ani de la data inregistrarii sale la Ministerul Finantelor din Romania. Prelungirea duratei de functionare, precum si schimbarea sediului social, deschiderea de filiale, reprezentante, depozite, magazine, etc., in Romania si in strainatate, se vor putea face prin decizii ale adunarii generale a asociatilor, luate in conformitate cu prevederile statutului, conform normelor legale in vigoare.
Forma societatii
ART. 2
Forma juridica a societatii este aceea de "societate cu raspundere limitata" (S.R.L.).
Societatea este persoana juridica romana si isi desfasoara activitatea potrivit legislatiei din Romania, in conformitate cu prezentul contract si cu statutul sau, care constituie anexa la acest contract.
Obiectul de activitate
ART. 3
Societatea va avea urmatorul obiect de activitate :
- prestari de servicii din mandat pentru expeditii internationale privind exportul, importul si tranzitul de marfuri ce se deruleaza in traficul international maritim, fluvial, feroviar, rutier si aerian, cum sint : colectarea si depozitarea de marfuri si bunuri, operatiuni de control al calitatii la cerere, operatiuni de vamuire, conteinerizarea de marfuri si bunuri in vederea expedierii acestora in conteinere speciale, potrivit naturii produselor respective si cerintelor traficului international, inchirieri de vagoane de cai ferate si vagoane cisterna pentru produse speciale, inchirieri de mijloace de transport speciale, navlosiri si agenturari de nave maritime si fluviale, precum si alte activitati conexe, in strinsa legatura cu realizarea obiectului de activitate, cum ar fi repararea si intretinerea conteinerelor, ambalarea, etichetarea si marcarea marfurilor etc.
Societatea este indreptatita sa incheie tranzactiile corespunzatoare sau necesare realizarii si impulsionarii obiectivului de activitate. Ea este in continuare indreptatita sa participe si la alte societati de acelasi profil sau asemanatoare si/sau sa preia conducerea acestora.
Completarea si modificarea obiectului de activitate al societatii se hotaraste de catre adunarea generala, situatie in care se va solicita si avizul autoritatilor care au aprobat constituirea societatii.
Capitalul social
ART. 4
Capitalul social se fixeaza la suma de 500.000 (cinci sute mii) silingi austrieci si este impartit in 100 (una suta) parti sociale, indivizibile si nominative, ficare in valoare de 5.000 (cinci mii) silingi austrieci.
Capitalul social este subscris de parti astfel :
- 70 parti sociale in valoare de 350.000 silingi austrieci, reprezentind 70% din capitalul social, de catre Lackner ;
- 30 parti sociale, in valoare de 150.000 silingi austrieci reprezentind 30% din capitalul social, de catre Schwarz.
Depunerea de catre parti a cotelor subscrise pentru formarea capitalului social se face in numerar si in valuta liber convertibila, depusa intr-un cont deschis pe numele si la dispozitia societatii la Banca Romana de Comert Exterior, la cursul de schimb siling austriac/valuta respectiva din ziua depunerii, in mod esalonat, 30% din cota fiecaruia in termen de 30 de zile de la data inregistrarii societatii la Ministerul Finantelor din Romania si diferenta de inca 70% in termen de 6 luni de la aceasta data.
In cazul nedepunerii sau depunerii cu intirziere a transelor pentru formarea capitalului social, societatea este in drept sa ceara despagubiri asociatilor in culpa pentru acoperirea prejudiciilor suferite de ea datorita nedepunerii sau depunerii cu intirziere a transelor de capital respective.
Fiecare asociat raspunde pentru datoriile si obligatiile societatii, numai in limita aportului sau subscris la capitalul social al acesteia.
Drepturile conferite de partile sociale detinute de asociati, modul de eliberare a acestora, cesiunea si regimul lor sint cele prevazute in statut.
Finantarea activitatii
ART. 5
Finantarea necesara pentru organizarea societatii si desfasurarea activitatii sale se asigura prin capitalul social si prin creditele pe care societatea le va obtine, in caz de nevoie, in relatiile sale cu tertii si/sau de la banci.
Obligatiile partilor
ART. 6
Partile isi asuma urmatoarele obligatii principale :
- sa puna la dispozitia societatii aportul subscris la capitalul social la termenele si in forma convenita prin prezentul contract ;
- sa sprijine societatea in indeplinirea formalitatilor legale de constituire, organizare si functionare ;
- sa sprijine societatea in angajarea personalului salariat, in concordanta cu necesitatile de calificare impuse de activitatile sale ;
- sa sprijine societatea in incheierea si derularea contractelor de aprovizionare, desfacere si servicii in Romania ;
- sa sprijine societatea in realizarea programelor de servicii si desfacere in strainatate, astfel incit incasarile in valuta ale societatii sa acopere in orice moment, cel putin obligatiile de plata ale societatii in aceasta moneda.
Veniturile societatii, stabilirea beneficiului
ART. 7
Veniturile societatii se realizeaza din incasarile rezultate din activitatea sa.
Beneficiul se stabileste prin bilantul contabil anual, aprobat de adunarea generala a asociatilor. Beneficiul se calculeaza prin scaderea din suma totala a veniturilor realizate, a cheltuielilor aferente si a platilor facute pentru realizarea acestor venituri.
Din beneficiul rezultat din bilantul contabil se scade rezerva calculata potrivit normelor legale, precum si impozitul datorat statului, rezultind beneficiul cuvenit asociatilor.
Utilizarea beneficiului cuvenit asociatilor se hotaraste de catre adunarea generala, conform prevederilor statutului (acordarea de prime si beneficii personalului, crearea de rezerve extraordinare la societate, reinvestire, repartizarea intre asociati potrivit cotelor de participare la capitalul social etc.).
In cazul inregistrarii de pierderi, partile se obliga sa analizeze cauzele si sa ia masurile corespunzatoare pentru eliminarea acestora.
Conducerea si administrarea societatii
ART. 8
Organul suprem de conducere a societatii este adunarea generala a asociatilor, care va fi constituita si va functiona in conformitate cu prebvederile statutului.
Adunarea generala desemneaza membrii comitetului de directie, stabilind functiile acestora, perioada de functionare, indemnizatiile lor, revocarea/inlocuirea etc.
Presedintele comitetului de directie poate fi si directorul general al societatii.
Conducerea activitatii curente a societatii se asigura de directorii executivi, numiti potrivit statutului.
Atributiile si raspunderile directorilor executivi vor fi stabilite de adunarea generala si comitetul de directie.
Controlul societatii
ART. 9
Activitatea financiara a societatii, gestiunea si evidentele sale sint controlate de catre o comisie de cenzori (experti contabili), numita cu avizul Ministerului Finantelor din Romania, de adunarea generala a asociatilor, de catre asociati direct sau prin reprezentanti numiti de ei, precum si de catre alte organe prevazute de legea romana.
Comisia de cenzori isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile statutului.
Personalul societatii
ART. 10
Partile vor definitiva in prima adunare generala a asociatilor (constitutiva), intre altele, schema de organizare si repartitia corespunzatoare a functiilor de conducere, nivelurile de salarii ale personalului societatii pe functii, acestea putind fi insa modificate (cu exceptia celor care privesc membrii comitetului de directie si personalului de conducere executiv) de catre comitetul de directie.
Angajarea personalului societatii (altul decit cel de conducere executiva) se va face de catre comitetul de directie pe baza de contracte individuale de munca, prin care se vor stabili drepturile si obligatiile acestui personal, in conformitate cu legea romana.
Evidenta activitatii economico-financiare
ART. 11
Societatea va organiza si va tine evidenta contabila prevazuta de legea romana si de normele Ministerului Finantelor din Romania.
Bilantul contabil al societatii, contul de profit si pierderi, precum si alte documente contabile explicative legate de acestea se intocmesc in lei, cu aplicarea cursului de schimb valutar de la data fiecarei operatiuni.
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale fiecarui an, cu exceptia primului an de activitate, cind acesta incepe la data inregistrarii societatii la Ministerul Finatelor din Romania si se incheie la 31 decembrie din acelasi an.
Conturile societatii la banci
ART. 12
Societatea isi va deschide conturi in lei si in valuta la Banca Romana de Comert Exterior, precum si la alte banci autorizate din Romania. Alimentarea conturilor in valuta se va face din aportul in valuta la capitalul social, incasarile in valuta si din imprumuturi in valuta. Platile in valuta se efectueaza din conturile in valuta ale societatii.
Alimentarea contului in lei se va face din incasarile in lei, din imprumuturi in lei, precum si din schimb valutar din conturile in valuta.
Amortizarea fondurilor fixe, asigurarea
ART. 13
Amortizarea fondurilor fixe se face prin intermediul normelor de amortizare stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a societatii.
Duratele de amortizare, care se aproba de adunarea generala a asociatilor, nu pot fi mai mari decit duratele prevazute de legea romana pentru bunuri similare.
Societatea isi va asigura bunurile sale, la valoarea de inlocuire, la institutii autorizate din Romania, iar cheltuielile de asigurare vor fi contabilizate pe costuri.
Solutionarea diferendelor
ART. 14
Toate diferendele care ar putea sa apara intre partile acestui contract ca urmare a executarii contractului sau in legatura cu acest contract vor fi solutionate de catre parti, care vor incerca sa gaseasca o solutie amiabila.
Daca acest lucru nu va fi posibil, aceste diferende vor fi supuse spre solutionare unei instante/comisii de arbitraj, aleasa de comun acord de catre parti.
Arbitrii se vor conduce, pentru solutionarea diferendelor, dupa clauzele prezentului contract de asociere si cele ale statutului si dupa legislatia romana, conform normelor sale procedurale si cu aplicarea dreptului material roman.
Hotaririle instantei/comisiei de arbitraj vor fi definitive si executorii pentru ambele parti.
Forta majora
ART. 15
Forta majora cuprinde toate evenimentele ce se vor produce dupa intrarea in vigoare a contractului, in afara vointei si controlului partilor, ca : cutremure, incendii, razboi, catastrofe etc. si care impiedica, total sau partial, indeplinirea obligatiilor din contract.
Prin notificarea situatiei de forta majora catre cealalta parte, partea afectata de forta majora va fi exonerata fara nici o raspundere din partea ei de a executa obligatiile sale din prezentul contract, dar numai in masura si numai  pentru perioada in care executarea obligatiilor sale este impiedicata de cazul de forta majora. Notificarea va include o descriere a naturii evenimentului, ca uzele sale si consecintele posibile. Partea care reclama forta majora va notifica celeilalte parti terminarea acestei perioade. Toate notificarile facute conform acestui alineat vor fi date in 15 zile de la data de incepere sau terminare a cazului de forta majora, prin scrisoare recomandata. In situatia in care cazul de forta majora impiedica transmiterea notificarii in acest termen de 15 zile, aceasta se va da in cel mai scurt timp posibil.
Partea invocind forta majora va asigura celeilalte parti confirmarea existentei faptelor constituind forta majora. Aceasta dovada consta in declaratie sau certificat al oricarui organ guvernamental sau institutie calificata sau Camera de Comert. In cazul in care un asemenea certificat nu poate fi obtinut, partea care reclama forta majora va putea in locul acestuia sa faca o declaratie auten tificata la notariat, descriind in detaliu faptele reclamate ca forta majora si motivele pentru care un certificat sau declaratie autorizata, confirmind aceste fapte, nu pot fi obtinute.
In cazul in care perioada de forta majora continua pe mai mult de 6 luni, ori care din parti poate cere iesirea din societate prin darea unei notificari scrise.
Diverse
ART. 16
Toate documentele semnate intre parti inainte de intrarea in vigoare a acestui contract, semnate in comun sau separat si care sint in legatura cu contractul, sint nule si neavenite.
ART. 17
Amendamentele, modificarile sau adaugirile la acest contract sint valabile si opozabile numai daca sint facute in scris si semnate de ambele parti.
- Anexa la contract poate fi modificata de catre adunarea generala a asociatilor.
ART. 18
Notificarile legate sau in legatura cu contractul, cu exceptia cazului cind in contract se prevede altfel, se vor face prin scrisori recomandate, telegrafice, telefax sau telex (dar care trebuie confirmate prin scrisori recomandate) si vor fi adresate partilor la adresele indicate in acest contract.
Aceste adrese pot fi schimbate de fiecare parte cu conditia anuntarii acestei schimbari, prin notificare catre cealalta parte.
Notificarile care se fac prin scrisori recomandate sint considerate a avea data la care au fost expediate prin posta.
ART. 19
Nici una dintre parti nu poate incredinta sau transmite catre un tert nici unul din drepturile sau obligatiile sale din acest contract, fara acordul prealabil scris al celeilalte parti.
ART. 20
Acest contract cuprinde anexa (statutul) care face parte integranta din acesta.
Intrarea in vigoare
ART. 21
Acest contract intra in vigoare, dupa semnarea sa, la data la care societatea a fost inregistrata la Ministerul Finantelor din Romania.
ART. 22
Dupa intrarea in vigoare a prezentului contract, partile se vor consulta si vor convoca, in termen de 60 de zile, prima adunare generala a asociatilor, care va proceda la stabilirea masurilor si luarea hotaririlor privind inceperea activitatilor societatii.
ART. 23
In cazul in care, indiferent din ce motive, contractul nu va intra in vigoare in termen de 90 de zile de la data semnarii sale, societate nu se va mai constitui.
Neintrarea in vigoare a contractului atrage in mod automat completa sa nulitate, nici una dintre parti neputind in acest caz formula nici o pretentie fata de cealalta parte.
Orice angajament luat de una dintre parti fata de terti, in baza contractului devenit nul, nu antreneaza raspunderi pentru cealalta parte.
Dispozitii finale
ART. 24
Durata acestui contract va fi de la data intrarii sale in vigoare si pina la incetarea existentei societatii.
ART. 25
Acest contract de asociere si anexa au fost intocmite in doua exemplare originale in limba romana, cite un exemplar pentru fiecare parte.
Semnat la Bucuresti, la data de 8 octombrie 1990.