Capitolul i - Dispoziţii generale şi definiţii - Hotararea 1103/2014 pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligaţiilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi profesioniştilor implicaţi în prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare

M.Of. 37

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2016
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale şi definiţii
Art. 1
Prezenta hotărâre aprobă obligaţiile ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi profesioniştilor implicaţi în prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare care oferă servicii medicale pentru copii.
Art. 2
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)unitate sanitară - unitate sanitară care are în structură secţie/compartiment/unitate de specialitate obstetrică-ginecologie şi neonatologie/pediatrie sau care oferă servicii medicale pentru copii;
b)copil în situaţie de risc de părăsire în unitatea sanitară - copilul al cărui părinte sau, după caz, alt ocrotitor legal ori însoţitor nu participă la activităţile de îngrijire, nu vizitează copilul care necesită spitalizare prelungită sau nu menţine legătura cu acesta, nu se prezintă la data comunicată de medicul curant pentru externarea acestuia, copilul care nu are naşterea înregistrată, copilul internat singur în unitatea sanitară în care este permisă însoţirea acestuia, copilul fără însoţitor transferat dintr-o altă unitate sanitară;
c)copil părăsit - copilul pentru care s-a întocmit proces-verbal de constatare a părăsirii, în condiţiile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)gravidă/mamă în situaţie de risc social - gravida/mamă care se poate afla în imposibilitatea de a declara naşterea copilului şi/sau de a se ocupa de creşterea şi îngrijirea acestuia întrucât nu deţine certificat de naştere sau act de identitate;
e)însoţitor - persoana, alta decât părintele sau, după caz, ocrotitorul legal al copilului, care îl însoţeşte pe acesta pe perioada internării în unitatea sanitară;
f)bilet de învoire - documentul administrativ eliberat de medicul curant în baza căruia părintele sau, după caz, ocrotitorul legal sau însoţitorul copilului poate părăsi unitatea sanitară o perioadă determinată de timp;
g)referat de constatare a revenirii - documentul administrativ întocmit de asistentul social din unitatea sanitară prin care se constată revenirea mamei sau, după caz, a ocrotitorului legal sau însoţitorului, în unitatea sanitară, în situaţia în care mama a revenit după momentul sesizării direcţiei, dar înainte de întocmirea procesului-verbal de constatare a părăsirii copilului;
h)procesul-verbal de constatare a părăsirii copilului - documentul administrativ întocmit în condiţiile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi semnat de reprezentantul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, reprezentantul poliţiei şi al unităţii sanitare, prin care se atestă părăsirea copilului de către mamă o perioadă mai mare de 24 de ore;
i)procesul-verbal de constatare a revenirii părintelui sau, după caz, a ocrotitorului legal sau însoţitorului - documentul administrativ semnat de reprezentantul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, reprezentantul poliţiei şi al unităţii sanitare, prin care se atestă revenirea mamei în unitatea sanitară după întocmirea procesului-verbal de constatare a părăsirii copilului;
j)ocrotitor legal - persoana care exercită, potrivit legii, autoritatea părintească asupra unui copil.
Art. 3
(1)În vederea aplicării prevederilor prezentei hotărâri, serviciul public de asistenţă socială desemnează cel puţin un asistent social care are obligaţia să efectueze demersurile necesare înregistrării naşterii copilului părăsit în unitatea sanitară, iar direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului desemnează cel puţin un asistent social care are obligaţia să efectueze demersurile pentru preluarea acestuia în sistemul de protecţie a copilului, atunci când starea de sănătate îi permite.
(2)În unitatea sanitară, asistentul social sau, după caz, persoana desemnată în condiţiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia de a aplica prevederile prezentei hotărâri.
(3)Personalul desemnat prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a colabora cu asistentul social din unitatea sanitară sau, după caz, cu persoana cu atribuţii de asistenţă socială, precum şi cu persoanele desemnate de organele de poliţie şi de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, în condiţiile art. 10 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4
(1)Unităţile sanitare au obligaţia să încheie protocoale de colaborare cu direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului din unitatea administrativ-teritorială în care acestea funcţionează în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. În protocol sunt nominalizate persoanele desemnate pentru urmărirea şi punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotărâri şi atribuţiile ce revin fiecărei instituţii.
(2)Conducerea unităţilor sanitare are obligaţia de a se asigura că atribuţiile ce revin personalului din secţiile în care sunt internaţi copii conform prevederilor prezentei hotărâri, precum şi prevederilor protocoalelor prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în fişele de post.
(3)Lista cu coordonatele de contact ale tuturor persoanelor desemnate de fiecare autoritate este pusă la dispoziţia persoanelor responsabile cu punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 5
Serviciile publice de asistenţă socială sau, după caz, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului de la nivelul sectoarelor municipiului Bucureşti au următoarele obligaţii pentru prevenirea părăsirii copilului în unităţi sanitare:
a)colaborează cu medicul/medicii de familie, cu asistenţii medicali comunitari sau, după caz, cu mediatorii sanitari din unitatea administrativ-teritorială în vederea identificării precoce a gravidei în situaţie de risc social;
b)verifică dacă gravida în situaţie de risc social este înscrisă pe lista unui medic de familie sau, după caz, facilitează înscrierea acesteia pe lista unui medic de familie;
c)sprijină şi acompaniază gravida în situaţie de risc social care nu are acte de identitate pe parcursul procesului de înregistrare a naşterii şi de obţinere a actului de identitate;
d)monitorizează gravida identificată în situaţie de risc social pe parcursul perioadei de graviditate şi efectuează vizite lunare la domiciliul acesteia în ultimele două luni de sarcină;
e)colaborează cu asistentul social din unitatea sanitară în care gravida urmează să nască, pe perioada internării acesteia;
f)informează gravida şi familia acesteia cu privire la drepturile şi obligaţiile ce le revin în ceea ce priveşte creşterea şi îngrijirea viitorului copil;
g)informează gravida şi familia acesteia cu privire la beneficiile de asistenţă socială şi serviciile disponibile pe plan local;
h)însoţeşte, la solicitarea acestuia, medicul de familie şi/sau asistentul medical comunitar la vizitele periodice efectuate conform prevederilor art. 46 alin. (6) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6
Orice persoană care, prin natura profesiei sau ocupaţiei sale, lucrează direct cu un părinte sau, după caz, ocrotitor legal al copilului, faţă de care are suspiciuni în legătură cu existenţa unei situaţii de risc de părăsire a copilului în unitatea sanitară, este obligată să sesizeze serviciul public de asistenţă socială în a cărui rază teritorială a fost identificat cazul respectiv.