Art. 10. - Asistentul social din unitatea sanitară are următoarele obligaţii: - Hotararea 1103/2014 pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligaţiilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi profesioniştilor implicaţi în prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare

M.Of. 37

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2016
Art. 10
(1)Asistentul social din unitatea sanitară are următoarele obligaţii:
a)să analizeze la începutul programului de lucru foile de observaţie din ziua precedentă sau, după caz, registrul de internare şi cel de evidenţă naşteri în vederea preluării în evidenţa sa a tuturor gravidelor/mamelor aflate în situaţie de risc social;
b)să informeze imediat gravida/mama internată fără act de identitate cu privire la obligaţia prezentării actului de identitate şi, după caz, a certificatului de naştere al copilului în termen de 24 de ore de la internare;
c)să informeze gravida/mama cu privire la faptul că nu poate părăsi unitatea sanitară fără bilet de învoire semnat de medicul curant al copilului şi, după caz, medicul curant al mamei sau fără biletul de externare;
d)să informeze gravida/mama într-un limbaj clar şi accesibil cu privire la consecinţele legale ce derivă din declararea unei identităţi false, în conformitate cu prevederile art. 326 şi 327 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la falsul în declaraţii şi la falsul privind identitatea;
e)să informeze gravida/mama cu privire la:
1.obligaţia declarării naşterii copilului în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare;

2.documentele necesare pentru declararea naşterii copilului: certificatul medical constatator al naşterii, actul de identitate al mamei sau, după caz, copia certificată pentru conformitate a procesului-verbal privind identitatea declarată de mamă întocmit conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. d) sau, după caz, art. 81 alin. (2), actul de identitate al declarantului, certificatul de căsătorie sau, după caz, hotărârea de divorţ sau certificatul de divorţ şi certificatele de naştere ale părinţilor.

3.datele de contact ale serviciului de stare civilă căruia trebuie să i se adreseze pentru înregistrarea naşterii copilului;
4.consecinţele nedeclarării naşterii copilului, conform prevederilor art. 63 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5.tipurile de beneficii/servicii de care pot beneficia pentru creşterea şi îngrijirea copilului;
f)să solicite în scris serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor la care este arondată unitatea sanitară confirmarea veridicităţii datelor privind identitatea înscrise în Formularul-declaraţie, în situaţia în care gravida/mama nu prezintă actul de identitate în termenul prevăzut la lit. b);
g)să solicite în scris serviciului public de asistenţă socială de la domiciliul declarat sau, după caz, de la locuinţa declarată al/a gravidei/mamei care se află în situaţie de risc o informare cu privire la situaţia familială a acesteia, inclusiv detalii cu privire la familia extinsă;
h)să informeze în scris serviciul public de asistenţă socială de la domiciliul/locuinţa gravidei/mamei înregistrată ca fiind în risc social în cel mult 24 de ore de la externarea copilului în familie;
i)să sesizeze imediat direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului cu privire la internarea unui copil ce prezintă semne de abuz/neglijare/exploatare, în vederea iniţierii procedurilor prevăzute de lege în astfel de cazuri;
j)să transmită direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului situaţia centralizatoare a copiilor internaţi fără acte de identitate, a celor pentru care a fost întocmit proces-verbal de constatare a părăsirii copilului în primele 5 zile ale fiecărei luni, în vederea identificării unei soluţii pentru preluarea acestora în cadrul sistemului de protecţie specială;
k)să monitorizeze menţinerea relaţiei mamei sau a membrilor familiei acesteia cu copilul, în situaţia spitalizării prelungite a acestuia, prin păstrarea unei evidenţe a vizitelor acestora. În acest sens întocmeşte un tabel de vizite în care consemnează toate vizitele mamei sau ale membrilor familiei;
l)să solicite serviciului public de asistenţă socială de la domiciliul declarat sau, după caz, de la locuinţa declarată a mamei sprijin pentru facilitarea menţinerii relaţiilor personale cu copilul care necesită spitalizare prelungită, dacă în urma analizării tabelului de vizite prevăzut la lit. k) constată că nu a menţinut legătura cel mult 7 zile;
m)să urmărească situaţia copilului internat în unitatea sanitară sau, după caz, a celui transferat de la o altă unitate sanitară fără a fi însoţit de mamă, în vederea prevenirii apariţiei situaţiei de risc de părăsire a acestuia;
n)să redacteze procesul-verbal de constatare a părăsirii copilului în unitatea sanitară şi procesul-verbal de constatare a revenirii părintelui.
(2)Prevederile alin. (1) lit. g) sunt aplicabile şi în situaţia copilului internat sau, după caz, transferat din altă unitate sanitară fără acte de identitate.
(3)Prevederile alin. (1) lit. g) şi h) sunt aplicabile şi în situaţia în care gravida sau, după caz, mama sau ocrotitorul legal al copilului în unitatea sanitară se află în una dintre următoarele situaţii:
1.este minor;
2.este victimă a violenţei în familie;
3.este sau a fost beneficiar al sistemului de protecţie specială;
4.a avut/are copii în sistemul de protecţie specială;
5.a avut/are copii polispitalizaţi, care nu se află în evidenţă cu diagnostice ce presupun dependenţă de îngrijiri medicale;
6.este consumator de droguri şi/sau dependent de consumul de alcool;
7.prezintă o dizabilitate sau o boală cronică gravă;
8.orice altă cauză similară care poate conduce la imposibilitatea acesteia de a se ocupa de creşterea şi îngrijirea copilului.
(4)În situaţia în care asistentul social consideră că mama are nevoie de consiliere psihologică, solicită sprijinul psihologului din unitatea sanitară.