Art. 6. - Pentru obţinerea autorizaţiei şi scrisorii de atribuire a codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar, administratorul/reprezentantul legal al entităţii care intenţionează să organizeze şi să desfăşoare activitate de schimb valutar şi de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, trebuie să depună anterior începerii activităţii următoarele: - Hotararea 1096/2022 pentru aprobarea procedurii de autorizare a caselor de schimb valutar care solicită să desfăşoare activităţi de schimb valutar pentru persoane fizice şi de încasare a cecurilor de călătorie, precum şi a entităţilor care deţin în administrare structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare turistică, ce solicită să desfăşoare operaţiuni de cumpărare de valute de la persoane fizice şi de încasare a cecurilor de călătorie, şi pentru aprobarea procedurii de înregistrare a punctelor de schimb valutar
M.Of. 874
În vigoare Versiune de la: 6 Septembrie 2022
Art. 6
(1)Pentru obţinerea autorizaţiei şi scrisorii de atribuire a codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar, administratorul/reprezentantul legal al entităţii care intenţionează să organizeze şi să desfăşoare activitate de schimb valutar şi de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, trebuie să depună anterior începerii activităţii următoarele:
a)cererea entităţii prin care se solicită Comisiei acordarea autorizaţiei şi eliberarea scrisorii de atribuire a codului/codurilor statistic(e) aferente punctelor de schimb valutar în care intenţionează să organizeze şi să desfăşoare activitatea, precum şi opisul documentelor prezentate la dosar. Cererea redactată şi dactilografiată în limba română, semnată de către administratorul/reprezentantul legal al entităţii, conţine adresa completă, respectiv judeţ, localitate, stradă, număr, cod poştal, înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, atât a sediului social şi a domiciliului fiscal al entităţii, acolo unde este cazul, cât şi a punctului/punctelor de lucru al/ale entităţii. Totodată, cererea conţine şi datele de contact ale entităţii, respectiv număr de telefon, fax, adresă de e-mail pentru corespondenţa în format electronic;
b)certificatul de înmatriculare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în copie;
c)declaraţia pe propria răspundere a fiecărui acţionar semnificativ/asociat care deţine părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, precum şi a fiecărui administrator sau reprezentant legal al entităţii din care să rezulte că nu au deţinut/nu deţin calitatea de acţionari/asociaţi, de administratori ori reprezentanţi legali la entităţi care au desfăşurat/desfăşoară activitate de schimb valutar şi de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, fără autorizaţie/cod statistic în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii cererii de autorizare;
d)consimţământul expres, exprimat în scris, al fiecărei persoane pentru care se efectuează verificări specifice, cu privire la solicitarea de către Ministerul Finanţelor a extrasului de pe cazierul judiciar;
e)declaraţia pe propria răspundere a administratorului sau a fiecărui administrator, după caz, din care să reiasă că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b);
f)declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal sau a fiecărui reprezentant legal, după caz, din care să rezulte că entitatea nu înregistrează obligaţii de plată restante către bugetele locale;
g)declaraţia pe propria răspundere a fiecărei persoane prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. h), din care să reiasă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (6) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, pentru entităţile raportoare supravegheate şi controlate de Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor nr. 37/2021;
h)lista tuturor administratorilor, acţionarilor semnificativi sau asociaţilor care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ, a persoanelor care sunt beneficiarii reali ai acestor entităţi în sensul Legii nr. 129/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a persoanelor care deţin o funcţie de conducere în cadrul entităţii care solicită autorizarea, în vederea îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. d). În cazul în care administratorii, acţionarii semnificativi sau asociaţii care deţin părţi sociale cel puţin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acţionar semnificativ sunt persoane juridice, se vor identifica toate persoanele fizice care controlează ori deţin în cele din urmă aceste persoane juridice, în mod direct sau indirect. Lista va fi transmisă sub formă de declaraţie pe propria răspundere, semnată de reprezentantul legal al entităţii, şi va cuprinde datele de identificare prevăzute în documentele care atestă identitatea respectivelor persoane;
i)lista personalului angajat, care îşi va desfăşura activitatea în cadrul punctului de schimb valutar;
j)documente care atestă dotările de siguranţă existente în cadrul punctului de schimb valutar propus pentru înregistrare, respectiv sistemul de alarmare împotriva efracţiei, dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal destinat activităţii de schimb valutar, dotarea cu aparat de verificare a autenticităţii bancnotelor, precum şi planul de pază al punctului de schimb valutar, atunci când este cazul, cu aprobările aferente de la autorităţile competente;
k)cererea de autorizare a activităţii de încasare a cecurilor de călătorie, în cazul în care entitatea doreşte să deruleze şi operaţiuni cu cecuri de călătorie.
(2)Entităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) trebuie să depună în vederea obţinerii autorizaţiei şi scrisorii de atribuire a codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), şi următoarele documente:
a)declaraţia prevăzută la art. 5 alin. (8) lit. d);
b)dovada deţinerii dreptului de proprietate sau a dreptului de folosinţă pentru spaţiul respectiv, cu acces public direct şi adresă identificabilă. În situaţia în care entitatea deţine doar dreptul de folosinţă a spaţiului se prezintă acordul persoanei care deţine dreptul de proprietate, în original, din care să reiasă că este de acord cu desfăşurarea de activităţi de schimb valutar şi de încasare a cecurilor de călătorie în spaţiul respectiv, precum şi faptul că permite accesul organelor de control în punctul de schimb valutar în orice moment.
(3)Entităţile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) trebuie să depună în vederea obţinerii autorizaţiei şi scrisorii de atribuire a codului statistic pentru cel puţin un punct de schimb valutar, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), şi câte o copie a certificatului de clasificare pentru locaţia în care entitatea intenţionează să organizeze şi să desfăşoare activitatea pentru care solicită autorizaţie/cod statistic şi, respectiv, a brevetului de turism pentru persoana fizică ce asigură conducerea structurii de primire turistice, emise de autoritatea competentă.
(4)În situaţia în care pe parcursul desfăşurării activităţii entităţii intervin modificări ale datelor şi documentelor avute în vedere la autorizare şi/sau înregistrare, aceasta depune o notificare la registratura Ministerului Finanţelor, în atenţia Comisiei, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării modificării ce va fi însoţită obligatoriu de documentele doveditoare.
(5)Cererea prevăzută la alin. (1) lit. k) este obligatoriu însoţită de următoarele documente:
a)contractul încheiat de entitate cu o instituţie de credit autorizată să funcţioneze în România, care este agent al unei entităţi emitente de cecuri de călătorie sau este ea însăşi emitentă de cecuri de călătorie;
b)normele şi procedurile interne de lucru privind derularea operaţiunilor de încasare, depozitare şi decontare a cecurilor de călătorie;
c)declaraţia pe propria răspundere a administratorilor/reprezentanţilor legali ai entităţii, din care să rezulte faptul că entitatea dispune de mijloacele şi tehnicile necesare desfăşurării în condiţii corespunzătoare şi de siguranţă a operaţiunilor cu cecuri de călătorie.