Secţiunea 2 - Finanţarea programelor de formare şi unele măsuri privind planificarea instituţională a formării profesionale - Hotararea 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici
M.Of. 665
În vigoare Versiune de la: 24 Septembrie 2008
SECŢIUNEA 2:Finanţarea programelor de formare şi unele măsuri privind planificarea instituţională a formării profesionale
Art. 14
(1)Participarea la programele de formare profesională a funcţionarilor publici se finanţează, după caz, din bugetul autorităţii sau instituţiei publice, din sumele special prevăzute în acest scop, sau din alte surse, de regulă după cum urmează:
a)pentru programele de formare urmate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau al instituţiei publice în domeniile care se regăsesc în fişa postului, care au fost identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi se regăsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, precum şi pentru cele rezultate din nevoia de instruire ca urmare a intrării în vigoare a unor modificări ale cadrului normativ sau instituţional, finanţarea se asigură integral din bugetul autorităţii sau al instituţiei publice;
b)pentru fiecare dintre programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau al instituţiei publice, în domenii care se regăsesc în fişa postului, dar care nu au fost identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi nici nu se regăsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, finanţarea se asigură din bugetul instituţiei, în limita fondurilor disponibile. În funcţie de resursele financiare disponibile şi de gradul în care programul de formare este în interesul autorităţii sau al instituţiei publice, funcţionarului public i se poate solicita suportarea unei părţi de până la 50% din taxa de participare;
c)pentru programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, în alte domenii decât cele care se regăsesc în fişa postului şi cele identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale şi care nici nu se regăsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, finanţarea se asigură integral de către funcţionarul public participant.
(2)Participarea la programele de formare urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei publice, se aprobă pe baza cererii justificate a funcţionarului public, cu evidenţierea modului în care acesta consideră că dezvoltarea de abilităţi şi competenţe în domeniul în care doreşte să se formeze îi va îmbunătăţi activitatea profesională.
(3)Funcţionarii publici beneficiază pe perioada în care urmează forme de perfecţionare profesională de toate drepturile salariale cuvenite, în condiţiile legii.
Art. 15
(1)În scopul aplicării prevederilor prezentei hotărâri, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice vor desemna unul sau mai mulţi funcţionari publici, de regulă din cadrul compartimentului specializat responsabil cu organizarea şi realizarea gestiunii curente a resurselor umane şi funcţiilor publice.
(2)Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită următoarele atribuţii:
a)răspund de elaborarea planului anual de perfecţionare profesională, precum şi a oricăror altor măsuri privind perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice, precum şi, dacă este cazul, din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice subordonate, le supun aprobării conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi asigură transmiterea acestora către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici sau, după caz, către ordonatorul principal de credite, conform legii;
b)asigură consultanţă şi asistenţă funcţionarilor publici de conducere din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în stabilirea măsurilor privind formarea profesională a funcţionarilor publici din subordine;
c)monitorizează aplicarea măsurilor privind formarea profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi întocmesc trimestrial un raport privind stadiul realizării măsurilor planificate;
d)întocmesc raportul anual privind formarea profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
(3)Atribuţiile prevăzute la alin. (2) se exercită în baza unui act administrativ emis de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice ori prin completarea fişei postului ocupat de persoana sau, după caz, de persoanele desemnate, cu atribuţiile individuale distincte în domeniul asigurării îndeplinirii măsurilor privind formarea profesională a funcţionarilor publici.
Art. 16
(1)În vederea asigurării respectării dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de îmbunătăţire continuă a abilităţilor şi pregătirii profesionale, anual, la evaluarea performanţelor profesionale individuale, sunt identificate în raportul de evaluare domeniile în care funcţionarul public evaluat necesită formare profesională suplimentară în perioada următoare.
(2)Necesarul de formare profesională identificat conform alin. (1) se completează, dacă este cazul, cu necesarul de formare profesională rezultat din modificările legislative în domeniile de competenţă ale funcţionarului public, precum şi din eventualele modificări relevante ale fişei postului.
Art. 17
(1)Pe baza documentelor prevăzute la art. 16, întocmite în condiţiile legii, funcţionarii publici care ocupă funcţii de conducere elaborează un raport privind necesarul de formare profesională a personalului din subordine, cu evidenţierea domeniilor considerate prioritare, precum şi a criteriilor ce stau la baza identificării priorităţilor.
(2)Persoana sau, după caz, persoanele desemnate în baza prevederilor art. 15 alin. (1) centralizează rapoartele prevăzute la alin. (1), elaborează proiectul planului de măsuri privind pregătirea profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi îl înaintează conducerii acesteia, împreună cu proiectul planului anual de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici pentru perioada următoare şi fondurile necesar a fi alocate de la bugetul autorităţii sau instituţiei publice în acest scop.
(3)În funcţie de resursele disponibil a fi alocate în scopul formării profesionale a funcţionarilor publici, în urma consultărilor efectuate în baza prevederilor art. 72 alin. (1) lit. d) şi ale art. 74 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999, republicată, conducerea autorităţii sau instituţiei publice aprobă măsurile privind pregătirea profesională a funcţionarilor publici, planul anual de perfecţionare profesională şi fondurile alocate de la bugetul autorităţii sau al instituţiei publice în scopul instruirii funcţionarilor publici.
Art. 18
(1)Ordonatorii principali de credite sunt obligaţi să transmită Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici documentele aprobate în condiţiile prevăzute la art. 17 alin (3).
(2)Documentele aprobate sunt transmise centralizat şi pentru autorităţile şi instituţiile publice din subordinea ordonatorului principal de credite sau finanţate prin bugetul acestuia, până la data de 31 martie a fiecărui an.
(3)Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici centralizează datele transmise de ordonatorii principali de credite şi elaborează raportul anual privind formarea profesională a funcţionarilor publici, pe care îl aduce la cunoştinţa publicului inclusiv prin publicare pe site-ul propriu.
Art. 19
(1)La nivel naţional, domeniile prioritare de formare profesională a funcţionarilor publici sunt stabilite conform documentului prevăzut la art. 18 alin. (3).
(2)La nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, participarea la programele de formare profesională se aprobă conform documentelor prevăzute la art. 17 alin. (3).
Art. 20
În limita fondurilor disponibile, în luna august a fiecărui an, documentele prevăzute la art. 17 alin. (3) pot fi actualizate, cu justificarea modificărilor efectuate şi precizarea, în cazul în care este prevăzută o creştere a sumelor alocate, a surselor de finanţare. Documentele modificate şi completate vor fi transmise Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (2).
Art. 21
(1)La încheierea exerciţiului bugetar, autorităţile şi instituţiile publice întocmesc raportul anual privind formarea profesională a funcţionarilor publici, cu evidenţierea următoarelor elemente:
a)numărul funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice care au participat la programe de formare, conform planificării, pe categorii de funcţionari publici;
b)tipurile de formare profesională de care au beneficiat funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice;
c)furnizorii de programe de formare profesională şi modalitatea de realizare a formării profesionale;
d)gradul de corelare dintre planificarea aprobată, măsurile efectiv implementate şi rezultatele obţinute;
e)actualizările efectuate în condiţiile prevăzute la art. 20, dacă este cazul;
f)propuneri de îmbunătăţire a sistemului de formare profesională a funcţionarilor publici, dacă este cazul.
(2)Datele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi f) se transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici concomitent cu măsurile privind pregătirea profesională a funcţionarilor publici, planul anual de perfecţionare profesională şi fondurile alocate de la bugetul instituţiei în scopul instruirii personalului propriu pentru anul următor.
(3)Raportul anual privind formarea profesională a funcţionarilor publici face parte integrantă din raportul de activitate al autorităţilor şi instituţiilor publice.