Art. 4. - funcţia de planificare strategică: - Hotararea 1/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice

M.Of. 14

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 18 Februarie 2015
Art. 4
În realizarea funcţiilor sale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice îndeplineşte următoarele atribuţii:
I.funcţia de planificare strategică:
a)elaborează strategii pentru domeniile sale de activitate:
- strategia naţională de dezvoltare teritorială, care are la bază conceptul strategic de dezvoltare teritorială a României;
- strategii de comunicare în domeniile sale de activitate;
- Strategia naţională de dezvoltare regională;
- Strategia naţională de dezvoltare teritorială a Mării Negre şi a Dunării;
- Strategia naţională pentru construcţia de locuinţe, reabilitarea clădirilor şi protejarea clădirilor de locuit din zonele cu risc seismic;
b)elaborează politici, programe şi planuri pentru domeniile sale de activitate:
- stabileşte cadrul tematic, organizează şi finanţează programe/proiecte multianuale pentru activitatea de reglementare în domeniile sale de activitate, precum şi alte activităţi de reglementare specifice domeniilor sale de activitate;
- politici de dezvoltare teritorială, în conformitate cu obiectivele strategice privind coeziunea teritorială;
- Planul de amenajare a teritoriului naţional;
- planuri de amenajare a teritoriului regional, în scopul fundamentării planurilor de dezvoltare regională;
- Regulamentul general de urbanism;
- planuri naţionale multianuale privind creşterea performanţei energetice a clădirilor;
- politica în domeniul locuirii la nivel naţional;
- politica economică în domeniile sale de activitate;
- programe de comunicare;
c)corelează politicile şi strategiile sectoriale de dezvoltare pentru asigurarea unei strategii guvernamentale coerente de dezvoltare teritorială regională şi naţională a României;
d)elaborează şi coordonează, împreună cu ministerele de resort, implementarea de strategii şi politici în domeniul reformei administrativ-teritoriale şi în domeniul fiscal-bugetar local;
e)elaborează şi monitorizează strategii şi programe de dezvoltare a infrastructurii unităţilor administrativ-teritoriale, cu finanţare internă şi/sau externă, precum şi indicatorii de performanţă ai serviciilor publice comunitare de utilităţi publice;
f)dezvoltă o bază naţională de date care să asigure un sistem informaţional unitar la nivelul administraţiei publice locale;
g)colaborează cu ministerul de resort şi aplică măsurile necesare în domeniul său de activitate pentru implementarea sistemului e-guvernare;
II.funcţia de reglementare şi avizare:
a)elaborează cadrul normativ naţional şi instituţional necesar realizării obiectivelor din programele elaborate pentru domeniile sale de activitate;
b)iniţiază, elaborează şi avizează, după caz, proiecte de acte normative şi proiecte de acorduri internaţionale în domeniile sale de activitate;
c)elaborează norme, instrucţiuni şi metodologii specifice domeniilor sale de activitate;
d)emite avizele şi aprobările de specialitate prevăzute de lege în domeniile sale de activitate;
e)organizează sistemul de elaborare, avizare şi aprobare a reglementărilor tehnice şi economice pentru domeniile sale de activitate, precum şi documentarea specialiştilor, în condiţiile legii;
f)emite avizul în vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii publice de interes naţional din competenţa de aprobare a Guvernului şi avizează proiectele de acte normative privind indicatorii tehnico-economici ai acestora;
g)avizează planuri de amenajare a teritoriului zonal, judeţean, local, necesare soluţionării unor probleme specifice de importanţă naţională sau regională;
h)avizează documentaţiile de amenajare a teritoriului şi urbanism, conform legii;
i)avizează planurile de amenajare a teritoriului şi de urbanism pentru zonele cu monumente înscrise în Lista patrimoniului mondial;
j)eliberează certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru societăţile comerciale, în conformitate cu prevederile Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare;
k)coordonează elaborarea reglementărilor tehnice în domeniul reducerii riscului seismic al construcţiilor existente şi participă la elaborarea programelor pentru educarea populaţiei privind comportarea în caz de seisme;
l)dezvoltă un sistem de echilibrare financiară în strânsă corelare cu standardele de cost, cu indicatorii de performanţă şi capacitatea administrativ-financiară a unităţilor administrativ-teritoriale, centrat pe obiectivul asigurării unui pachet minim obligatoriu de servicii şi investiţii publice;
m)sprijină dezvoltarea capacităţii financiare prin elaborarea, împreună cu ministerele de resort, de politici fiscale şi bugetare la nivelul administraţiei publice locale;
n)îndrumă şi sprijină autorităţile administraţiei publice locale şi aparatul de specialitate al acestora în aplicarea corectă şi unitară a prevederilor legale şi în îndeplinirea atribuţiilor ce le sunt conferite prin lege;
o)asigură aplicarea în mod unitar a principiilor autonomiei locale şi descentralizării;
p)avizează şi monitorizează acordurile şi convenţiile de cooperare pe care autorităţile administraţiei publice locale le încheie cu autorităţi ale administraţiei publice locale din alte ţări;
q)asigură, prin structurile de specialitate din subordine, aplicarea strategiei şi a programului de guvernare în domeniul managementului funcţiei publice şi al funcţionarilor publici, formarea şi perfecţionarea pregătirii profesionale specializate în administraţia publică;
r)îndeplineşte, în condiţiile legii, prin structurile competente, funcţia de autoritate naţională de reglementare pentru următoarele servicii comunitare de utilităţi publice: alimentare cu apă; canalizare şi epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea şi evacuarea apelor pluviale; producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie termică în sistem centralizat, cu excepţia activităţilor de producere a energiei termice în cogenerare, salubrizarea localităţilor, iluminatul public, administrarea domeniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale;
s)dezvoltă parteneriatul cu structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în vederea perfecţionării cadrului legislativ şi instituţional şi prin acordarea de asistenţă tehnică în scopul accesării fondurilor Uniunii Europene;
ş)colaborează împreună cu Ministerul Finanţelor Publice în vederea dezvoltării de sisteme de monitorizare şi analiză a modului de formare şi de execuţie a bugetelor locale, în scopul creşterii capacităţii administrative şi financiare a autorităţilor administraţiei publice locale;
III.funcţia de reprezentare:
a)asigură în numele statului român, în condiţiile legii, reprezentarea pe plan intern şi internaţional în domeniile sale de activitate;
b)reprezintă interesele statului în diferite organe şi organisme internaţionale, în conformitate cu acordurile şi cu alte înţelegeri stabilite în acest scop, şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi cu organizaţii similare din alte state, precum şi cu organisme internaţionale în domeniile sale de activitate;
c)organizează evenimente/întâlniri cu reprezentanţi ai instituţiilor publice, private, ai organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, naţionale şi internaţionale, din domeniile sale de activitate;
d)iniţiază şi negociază, prin împuternicirea Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte înţelegeri internaţionale sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia măsuri de aplicare a acestora, în domeniile sale de activitate;
e)reprezintă interesele autorităţilor administraţiei publice locale în Guvern;
IV.funcţia de autoritate de stat:
a)asigură urmărirea aplicării şi controlul respectării reglementărilor în domeniile sale de activitate, precum şi al funcţionării instituţiilor şi organismelor care îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea sau în subordinea sa;
b)emite avize şi aprobări de specialitate pentru obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fonduri comunitare europene, din fonduri speciale şi din credite garantate de stat, precum şi pentru lucrările de interes naţional care sunt finanţate din alte surse;
c)evaluează şi propune spre avizare Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe studiile de fezabilitate aferente investiţiilor publice de interes naţional din competenţa de aprobare a Guvernului;
d)organizează şi asigură funcţionarea sistemului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activitate în construcţii: verificatori de proiecte, responsabili tehnici cu execuţia, experţi tehnici, precum şi auditori energetici pentru clădiri;
e)exercită, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., controlul statului privind respectarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor legale şi a reglementărilor tehnice în vigoare;
f)îndeplineşte rolul de autoritate competentă în domeniul produselor pentru construcţii;
g)asigură preşedinţia şi secretariatul Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes naţional şi locuinţe;
h)asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei naţionale de inginerie seismică;
i)asigură organizarea şi funcţionarea comisiilor pentru efectuarea cercetării prealabile în vederea declarării utilităţii publice pentru lucrările de interes naţional, potrivit legii;
j)asigură organizarea şi funcţionarea Consiliului tehnic permanent pentru construcţii;
k)îndeplineşte rolul de autoritate de recunoaştere şi desemnare pe plan naţional, respectiv de notificare la Comisia Europeană a organismelor de certificare a conformităţii produselor pentru construcţii;
l)asigură organizarea şi funcţionarea Comisiei de recunoaştere şi desemnare în vederea notificării la Comisia Europeană a organismelor pentru atestarea conformităţii produselor pentru construcţii şi a organismelor autorizate să elibereze agrementele tehnice europene;
m)îndeplineşte rolul de autoritate naţională responsabilă cu elaborarea, coordonarea şi implementarea politicii în domeniul polilor de creştere şi al polilor de dezvoltare urbană;
n)participă la stabilirea măsurilor organizatorice de acţionare, pe plan central şi local, în cazuri de seisme sau alunecări de teren, în cadrul Sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă;
o)îndeplineşte rolul de autoritate de notificare în sensul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 127/2007 privind Gruparea europeană de cooperare teritorială, aprobată cu modificări prin Legea nr. 52/2008;
p)numeşte reprezentanţii structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi ai ministerului în Comitetul pentru finanţe publice locale, în condiţiile legii, şi asigură participarea reprezentanţilor ministerului în Comitetul pentru finanţe publice locale;
q)nominalizează reprezentanţii Guvernului şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale în comitetele şi/sau comisiile constituite la nivelul Consiliului Europei;
r)coordonează şi asigură preşedinţia Comitetului interministerial privind Strategia naţională pentru dezvoltare durabilă - Orizonturi 2013-2020-2030; secretariatul tehnic al comitetului este asigurat de către Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice;
s)numeşte reprezentanţii structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi ai ministerului în Comisia de autorizare a împrumuturilor locale, în condiţiile legii, şi asigură participarea reprezentanţilor ministerului în Comisia de autorizare a împrumuturilor locale;
ş)desemnează reprezentanţii ministerului în Consiliul Economic şi Social şi în comisiile de specialitate ale acestuia şi asigură participarea la lucrările acestora;
t)desemnează şi asigură participarea reprezentanţilor ministerului în comisiile, comitetele şi consiliile din care face parte conform legii;
V.funcţia de administrare:
a)închiriază/concesionează, în condiţiile legii, bunurile imobile proprietate a statului pe care le are în administrare. Sumele obţinute din chirii/redevenţe constituie venituri la bugetul de stat;
b)poate închiria/concesiona sau primi în administrare, în condiţiile legii, în vederea desfăşurării activităţii proprii, bunuri mobile şi imobile proprietate publică sau privată;
VI.funcţia de implementare a programelor finanţate din fonduri comunitare, naţionale, precum şi din alte surse legal constituite:
a)iniţiază, finanţează şi/sau gestionează/implementează, în condiţiile legii, programe şi proiecte de dezvoltare de interes naţional, regional şi local în domeniile: construcţii de locuinţe, reabilitarea termică a clădirilor, reducerea vulnerabilităţii seismice a construcţiilor, infrastructura tehnico-edilitară a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi/sau a serviciului de alimentare cu energie termică a localităţilor, infrastructura rutieră de interes local şi judeţean de la nivelul satelor, comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor, precum şi infrastructura rutieră ce asigură legăturile dintre acestea, infrastructura social-culturală şi sportivă, infrastructura de afaceri, urbanism, sistem informaţional imobiliar-edilitar şi bănci de date urban, precum şi în alte domenii de activitate;
b)elaborează priorităţile, criteriile de eligibilitate şi procedurile necesare finanţării, implementării şi monitorizării programelor şi proiectelor din domeniile sale de activitate;
c)asigură, în condiţiile legii, managementul fondurilor publice comunitare şi naţionale aflate în responsabilitatea sa, alocate domeniilor sale de activitate;
d)finanţează, în condiţiile legii, programe-pilot, cu derulare prin Compania Naţională de Investiţii "C.N.I." - S.A., pentru testarea experimentală in situ de materiale şi tehnologii noi pentru construcţii;
e)programează, coordonează, monitorizează şi controlează utilizarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României de Uniunea Europeană şi de statele membre pentru programele din domeniile sale de activitate;
f)asigură managementul financiar şi tehnic al programelor şi proiectelor de dezvoltare regională, cooperare transfrontalieră şi transnaţională, de dezvoltare a capacităţii administrative, reabilitate urbană, inclusiv transport urban, planificare spaţială europeană, al celor finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională, denumit în continuare FEDR, prin Programul operaţional regional 2007-2013, denumit în continuare POR 2007-2013, şi Programul operaţional regional 2014-2020, denumit în continuare POR 2014-2020, din Fondul Social European, denumit în continuare FSE, prin Programul operaţional «Dezvoltarea capacităţii administrative» 2007-2013, denumit în continuare PO DCA 2007- 2013, prin Programul operaţional «Capacitate administrativă» 2014-2020, denumit în continuare POCA 2014-2020, programelor şi proiectelor finanţate în cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană, denumit în continuare CTE din FEDR, Instrumentului european de vecinătate şi parteneriat - componenta cooperare transfrontalieră, denumit în continuare ENPI-CBC, ale Instrumentului european de vecinătate - componenta cooperare transfrontalieră, denumit în continuare ENI-CBC, şi al Instrumentului de asistenţă pentru preaderare - componenta cooperare transfrontalieră, denumit în continuare IPA-CBC, precum şi al altor instrumente de finanţare europene specifice domeniilor sale de activitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare, finanţate din fonduri PHARE, în sistem descentralizat extins;

g)contribuie la coordonarea activităţii birourilor regionale pentru cooperare transfrontalieră în scopul implementării programelor de dezvoltare regională şi de cooperare transfrontalieră;
h)avizează statutul şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale agenţiilor de dezvoltare regională în calitatea lor de organism intermediar, birourilor regionale pentru cooperare transfrontalieră, secretariatelor comune/secretariatelor tehnice comune/Infopoint şi ale altor organisme de interes public care desfăşoară activităţi în domeniile sale de activitate;

i)coordonează şi/sau participă la procesul de pregătire a cadrului organizatoric şi procedural necesar gestionării fondurilor alocate prin POR 2007-2013, POR 2014-2020, PO DCA 2007-2013, POCA 2014-2020 şi a programelor finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC, ENI-CBC şi IPA-CBC;

j)coordonează şi participă la procesul de elaborare a documentelor de planificare privind dezvoltarea regională, elaborarea POR 2014-2020, elaborarea POCA 2014-2020, precum şi a programelor finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC, ENI-CBC şi IPA-CBC;

k)coordonează şi/sau participă la elaborarea raportului anual de implementare solicitat de Comisia Europeană, potrivit regulamentelor Uniunii Europene;
l)asigură întocmirea raportărilor către Uniunea Europeană asupra stadiului implementării programelor comunitare pe care le gestionează;
m)coordonează elaborarea şi implementarea Planului de comunicare şi a Planului multianual de evaluare pentru POR 2007-2013, POR 2014-2020, PO DCA 2007-2013, POCA 2014-2020, a programelor finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC, ENI-CBC şi IPA-CBC;

m1)primeşte fondurile de la Comisia Europeană pentru Programul Interreg V-A România-Bulgaria, Programul Interreg V-A România-Ungaria 2014-2020, Programul IPA de cooperare transfrontalieră România-Republica Serbia 2014-2020, Programul operaţional comun România-Ucraina 2014-2020, Programul operaţional comun România-Republica Moldova 2014-2020, Programul operaţional comun «Bazinul Mării Negre» 2014-2020.

n)asigură, după caz, preşedinţia, secretariatul sau participarea în comitetele şi în comisiile aferente programelor din domeniile sale de activitate;
o)gestionează legătura cu instituţiile naţionale şi internaţionale şi cu unităţile de management de program din ţările vecine implicate în programele de cooperare, în procesul elaborării documentelor de programare, precum şi pe parcursul implementării programelor;
p)coordonează activitatea de monitorizare şi control al asistenţei din partea Uniunii Europene prin Programul PHARE naţional - componenta coeziune economică şi socială şi pentru programele PHARE de cooperare transfrontalieră;
q)organizează şi finanţează activitatea pentru constituirea fondului propriu de colecţii şi baze de date, inclusiv baze de date în profil teritorial, regional şi local, precum şi pentru constituirea fondurilor de documentare specializate pentru domeniile sale de activitate, în vederea integrării acesteia în Infrastructura naţională de date spaţiale pentru asigurarea interoperabilităţii şi compatibilităţii informaţiilor la nivel naţional, regional, local şi în perspectiva europeană, precum şi pentru asigurarea unei administrări de tip e-guvernare;
r)organizează, coordonează şi implementează sistemul informaţional specific domeniilor sale de activitate şi emite reglementări specifice în vederea corelării programelor sectoriale informaţionale, cu excepţia sistemului informaţional naţional dedicat implementării fondurilor comunitare nerambursabile;
VII.funcţia de monitorizare şi control:
a)asigură monitorizarea derulării investiţiilor pentru proiectele din domeniile sale de activitate pe care ministerul le finanţează;
b)avizează şi urmăreşte realizarea programelor şi proiectelor de infrastructură, construcţii şi lucrări tehnico-edilitare din domeniile sale de activitate;
c)exercită activităţi de audit intern şi control atât la nivelul aparatului propriu, cât şi la nivelul celorlalte entităţi implicate în gestionarea şi utilizarea fondurilor comunitare, alocate pentru programele POR 2007-2013, POR 2014-2020, PO DCA 2007-2013, POCA 2014-2020 şi programele finanţate în cadrul FEDR-CTE, ENPI-CBC, ENI-CBC şi IPA-CBC;

d)colaborează cu structurile implicate în activitatea de combatere a infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţii Europene şi asigură comunicarea cu acestea;
e)asigură controlul utilizării resurselor financiare alocate prin bugetul de stat şi a resurselor din credite interne şi externe, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
f)exercită controlul de prim-nivel pentru programele pentru care ministerul este autoritate de management, autoritate comună de management, autoritate naţională, puncte de contact/puncte naţionale de contact, conform regulilor stabilite în cadrul programelor de cooperare teritorială;

g)asigură îndrumarea metodologică şi procedurală a activităţii structurilor cu atribuţii vizând implementarea programelor din domeniile sale de activitate;
h)monitorizează aplicarea prevederilor cuprinse în strategiile şi programele de reformă şi restructurare a administraţiei publice centrale şi locale, elaborate pe baza Programului de guvernare, în conformitate cu politicile Uniunii Europene şi cu legislaţia internă, şi asigură realizarea strategiilor şi programelor în domeniul său de activitate;
i)monitorizează şi controlează, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., calitatea în construcţii, în toate etapele, de concepţie, proiectare, execuţie, recepţie, utilizare şi postutilizare, indiferent de forma de proprietate sau destinaţia construcţiilor, pentru aplicarea regulilor obligatorii stabilite prin actele normative în vigoare;
j)monitorizează şi controlează, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., disciplina în urbanism şi amenajarea teritoriului, autorizarea şi executarea lucrărilor de construcţii, recepţia lucrărilor de construcţii, autorizarea diriginţilor de şantier, autorizarea laboratoarelor de analiză şi încercări în construcţii;
k)supraveghează, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., piaţa produselor pentru construcţii, în conformitate cu reglementările armonizate care transpun directiva CEE specifică;
l)avizează, prin Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C., documentaţiile tehnico-economice pentru obiectivele finanţate din fonduri publice, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.072/2003 privind avizarea de către Inspectoratul de Stat în Construcţii a documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările ulterioare;
VIII.funcţia de coordonare:
a)coordonează programele de asistenţă acordată de organismele internaţionale;
b)coordonează procesul de descentralizare;
c)coordonează procesul de reorganizare administrativ-teritorială;
d)coordonează procesul de elaborare a standardelor de cost şi a standardelor de calitate pentru serviciile publice locale descentralizate prestate cetăţenilor.