Capitolul ii - Fluxuri specifice de deşeuri - Ghid din 2023 privind Reglementările specifice din domeniul deşeurilor, ca urmare a implementării proiectului SIPOCA 394/116097

M.Of. 880 bis

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2023
CAPITOLUL II:Fluxuri specifice de deşeuri
SECŢIUNEA 1:Deşeuri de ambalaje

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

544.

Prezenta secţiune se aplică ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje în vederea prevenirii sau reducerii impactului lor asupra mediului.

Legea 249/2015

art. 1 alin. (1)

545.

Dispoziţiile acestei secţiuni se aplică cu respectarea prevederilor specifice de calitate existente pentru ambalaje privind siguranţa, protecţia sănătăţii şi igiena produselor ambalate, a cerinţelor de transport şi a normelor privind gestionarea deşeurilor periculoase.

Legea 249/2015

art. 1 alin. (2)

546.

Sunt supuse prevederilor prezentei secţiuni toate ambalajele introduse pe piaţă, indiferent de materialul din care au fost realizate şi de modul lor de utilizare în activităţile economice, comerciale, în gospodăriile populaţiei sau în orice alte activităţi, precum şi toate deşeurile de ambalaje, indiferent de modul de generare.

Legea 249/2015

art. 2

547.

Prezenta secţiune împreună cu toate referinţele la ambalaje şi deşeuri de ambalaje din acest document stabileşte măsurile destinate, ca prioritate, prevenirii producerii deşeurilor de ambalaje şi, ca principii fundamentale suplimentare, reutilizării ambalajelor, reciclării şi altor forme de valorificare a deşeurilor de ambalaje şi, în consecinţă, reducerii eliminării finale a unor astfel de deşeuri, pentru a contribui la tranziţia către o economie circulară.

Legea 249/2015

art. 4

548.

Se admite introducerea pe piaţă numai a ambalajelor care îndeplinesc cerinţele esenţiale prevăzute în Anexa nr. 28.

Legea 249/2015

art. 5 alin. (1)

Anexa nr. 2

549.

Este interzisă obstrucţionarea introducerii pe piaţă a ambalajelor care îndeplinesc cerinţele esenţiale prevăzute în. Anexa nr. 28.

Legea 249/2015

art. 5 alin. (2)

Anexa nr. 2

550.

Prin excepţie de la prevederile punctului 549, se interzice, începând cu data de 1 iulie 2018, introducerea pe piaţa naţională a pungilor de transport din plastic subţire şi foarte subţire, cu mâner.

Legea 249/2015

art. 5 alin. (3)

551.

Prin excepţie de la prevederile punctului 549, se interzice, începând cu data de 1 ianuarie 2019, comercializarea pungilor de transport din plastic subţire şi foarte subţire, cu mâner.

Legea 249/2015

art. 5 alin. (4)

552.

Se consideră că sunt respectate cerinţele esenţiale prevăzute în Anexa nr. 28, dacă ambalajele sunt conforme cu:

a) standardele române şi/sau standardele naţionale ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene, care adoptă standarde armonizate, ale căror numere de referinţă au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;

b) standardele române, pentru domeniile în care nu sunt adoptate standarde europene armonizate.

Legea 249/2015

art. 6 alin. (1)

Anexa nr. 2

553.

Lista cuprinzând standardele române care adoptă standarde europene armonizate prevăzute la punctul 552 lit. a) se aprobă şi se actualizează prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 120 de zile de la data comunicării de către Asociaţia de Standardizare din România.

Legea 249/2015

art. 6 alin. (2)

554.

Operatorii economici sunt obligaţi să introducă pe piaţă numai ambalaje la care suma nivelurilor concentraţiilor de plumb, cadmiu, mercur şi crom hexavalent prezente în ambalaj sau în componentele acestuia nu depăşeşte 100 de părţi/milion raportat la greutate.

Legea 249/2015

art. 8 alin. (1)

555.

Sunt exceptate de la prevederile punctului 554 ambalajele realizate numai din sticlă cristal cu conţinut de plumb, astfel cum sunt definite la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 134/2002 privind caracterizarea, clasificarea şi marcarea produselor din sticlă cristal în vederea comercializării acestora, republicată.

Legea 249/2015

art. 8 alin. (2)

556.

Condiţiile în care concentraţiile prevăzute la punctul 554 nu se aplică materialelor reciclate şi circuitelor produselor aflate într-un lanţ închis şi controlat, precum şi tipurile de ambalaje exceptate de la prevederile punctului 554 sunt cele adoptate de către Comisia Europeană.

Legea 249/2015

art. 8 alin. (3)

557.

Operatorii economici care marchează ambalaje pentru identificare în vederea îmbunătăţirii activităţilor de recuperare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje, în sensul Deciziei 97/129/CE de stabilire a sistemului de identificare a materialelor folosite pentru ambalaje în conformitate cu Directiva 94/62/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje sunt obligaţi să aplice sistemul de marcare şi identificare prevăzut în Anexa nr. 29.

Legea 249/2015

art. 9 alin. (1)

Anexa nr. 3

558.

Marcarea se aplică direct pe ambalaj sau pe etichetă şi trebuie să fie vizibilă, lizibilă şi durabilă, chiar şi în cazul în care ambalajul este deschis.

Legea 249/2015

art. 9 alin. (2)

559.

Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională pungi de transport din plastic biodegradabile şi compostabile sunt responsabili pentru etichetarea acestor ambalaje de desfacere, potrivit ordinului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, de preluare a actului normativ adoptat de Comisia Europeană care stabileşte specificaţiile etichetelor sau ale marcajelor care să asigure recunoaşterea la nivelul Uniunii Europene a pungilor de transport din plastic biodegradabile şi compostabile.

Legea 249/2015

art. 9 alin. (3)

art. 21 alin. (2)

560.

Operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate prevăzute la punctul 64 sunt obligaţi să aibă, începând cu data de 1 ianuarie 2020, un procentaj mediu al greutăţii ambalajelor reutilizabile din greutatea ambalajelor utilizate într-un an la introducerea pe piaţă a produselor lor, incluzând şi ambalajele luate spre închiriere de la operatorii prevăzuţi la punctul 40 lit. d), de cel puţin 5%, dar nu mai puţin decât procentajul mediu realizat în perioada 2018-2019 şi să crească acest procentaj cu 5%, anual, până în anul 2025 inclusiv.

Legea 249/2015

art. 11

561.

Operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi să informeze comercianţii şi/sau consumatorii despre încetarea reutilizării unui anumit tip de ambalaj şi să asigure preluarea acestora încă 6 luni de la data încetării utilizării lor.

Legea 249/2015

art. 12

562.

Operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile sunt obligaţi:

a) să informeze consumatorii asupra valorii garanţiei băneşti şi asupra sistemului de preluare a ambalajelor respective;

b) să primească la schimb ambalajele reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate;

c) să returneze, la solicitarea consumatorului, în baza bonului fiscal, valoarea garanţiei băneşti în cazul ambalajelor reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate.

Legea 249/2015

art. 13 alin. (1)

563.

Operatorii economici care comercializează pungi de transport din plastic sunt obligaţi să comercializeze numai pungi de transport din plastic care respectă cerinţele esenţiale privind caracterul reutilizabil al unui ambalaj, prevăzute la pct. 2 din Anexa nr. 28, astfel încât acestea să corespundă unor reutilizări multiple, cu excepţia pungilor de transport din plastic foarte subţire.

Legea 249/2015

art. 13 alin. (2)

Anexa nr. 2

564.

Se interzice condiţionarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garanţia produsului cumpărat de păstrarea ambalajului.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (12)

565.

Gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje trebuie să fie astfel organizată încât să nu introducă bariere în calea comerţului.

Legea 249/2015

art. 16 alin. (13)

566.

Se interzic amestecarea deşeurilor de ambalaje colectate separat, precum şi încredinţarea, respectiv primirea, în vederea eliminării prin depozitare finală, a deşeurilor de ambalaje

Legea 249/2015

art. 16 alin. (14)

567.

Operatorii economici care distribuie produse ambalate trebuie să se asigure că operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produsele respective sunt incluşi în lista operatorilor economici prevăzuţi la punctul 40, publicată de Administraţia Fondului pentru Mediu pe propriul site.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (1)

art. 16 alin. (3)

568.

Operatorii economici care comercializează către consumatorii finali produse ambalate în structuri de vânzare cu suprafaţă medie şi mare, prevăzute la art. 4 literele m) şi n) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele obligaţii:

a) să achiziţioneze de la toţi furnizorii şi să comercializeze în cadrul structurii proprii de vânzare produse ambalate atât în ambalaje reutilizabile, cât şi de unică folosinţă, dacă acestea sunt disponibile în oferta furnizorului;

b) să asigure pentru consumatori posibilitatea de a se debarasa de ambalaje la cumpărarea produselor, fără a le solicita plată;

c) să organizeze în cadrul structurii de vânzare sau în imediata vecinătate a acesteia puncte de preluare şi rambursare a garanţiei băneşti pentru ambalajele primare;

d) să se asigure că operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produsele comercializate sunt incluşi în lista prevăzută la punctul 567.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (2)

569.

Operatorii economici prevăzuţi la punctul 568 care preiau, în cursul activităţilor lor, ambalaje prevăzute la punctul 568 lit. b) si lit. c) nu sunt consideraţi colectori în înţelesul prezentului document.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (3)

570.

Operatorii economici deţinători de ambalaje folosite din comerţ şi industrie şi/sau de deşeuri de ambalaje din comerţ şi industrie au obligaţia:

a) să returneze ambalajele folosite către furnizori sau operatorii economici desemnaţi de aceştia conform prevederilor contractuale; sau

b) să predea deşeurile de ambalaje către colectori desemnaţi de o organizaţie prevăzută la punctul 43 lit. b); sau

c) să asigure reciclarea, iar în cazul în care nu pot fi reciclate, valorificarea acestora prin alte metode, prin contracte încheiate cu operatori economici autorizaţi pentru desfăşurarea operaţiilor respective, precum şi raportarea datelor potrivit obligaţiilor de raportare ale producătorului prevăzute la punctul 774.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (4)

571.

Persoanele fizice care generează ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje au obligaţia:

a) să returneze ambalajele folosite pentru care au plătit o sumă de bani în cadrul unui sistem de garanţie-returnare; sau

b) să predea contra cost ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje unor colectori autorizaţi care preiau prin achiziţie ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje de la populaţie; sau

c) să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare, inclusiv în centrele prevăzute la punctul 925 A.

Legea 249/2015 art. 20 alin. (7)

572.

Persoanele juridice din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unităţile care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi, care generează din activitatea lor ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje similare celor provenite din gospodării, au obligaţia:

a) să returneze ambalajele folosite pentru care au plătit o sumă de bani în cadrul unui sistem de garanţie-returnare; sau

b) să predea ambalajele folosite unor colectori autorizaţi care fac dovada unui contract valabil încheiat cu o organizaţie prevăzută la punctul 43 lit. b); sau

c) să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (71)

573.

Persoanele juridice, altele decât cele prevăzute la punctul 572, care generează ambalaje folosite şi/sau deşeuri de ambalaje similare celor provenite din gospodării ca urmare a activităţii proprii, au obligaţia:

a) să predea contra cost ambalajele folosite şi/sau deşeurile de ambalaje unor colectori autorizaţi pentru achiziţionarea deşeurilor de ambalaje de la populaţie; sau

b) să depună deşeurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, în sistemele de colectare separată a deşeurilor municipale, gestionate de către operatorii prevăzuţi în Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (72)

574.

Operatorii economici autorizaţi care preiau prin achiziţie ambalaje folosite de la populaţie prin puncte de colectare sau staţiile de sortare autorizate care preiau deşeuri de la operatorii de salubritate au obligaţia să notifice desfăşurarea activităţii asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, unităţii administrativ-teritoriale/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor de pe raza teritorială unde îşi desfăşoară activitatea şi să raporteze trimestrial acesteia cantităţile de deşeuri de ambalaje colectate de la persoanele fizice.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (8)

575.

Operatorii economici colectori autorizaţi care preiau prin achiziţie deşeuri de ambalaje de la populaţie de la locul de generare a acestora au obligaţia să se înregistreze la nivelul asociaţiei de dezvoltare intercomunitară sau, după caz, al unităţii administrativ- teritoriale/subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor unde desfăşoară activitatea şi să raporteze trimestrial acestora cantităţile de deşeuri de ambalaje colectate de la persoanele fizice.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (9)

576.

In cazul achiziţiei ambalajelor de la populaţie conform prevederilor punctelor 574 şi 575, operatorii economici autorizaţi au obligaţia să ţină o evidenţă şi să raporteze distinct cantităţile achiziţionate.

Legea 249/2015

art. 20 alin. (10)

577.

Operatorii economici prevăzuţi la punctul 40 au obligaţia de a include în politica de dezvoltare măsuri de prevenire a generării de deşeuri, inclusiv privind reducerea consumului specific de material pe tip de ambalaj şi produs.

Legea 249/2015

art. 22 alin. (3)

578.

Achiziţiile de produse din fonduri publice se fac cu acordarea de prioritate pentru produsele obţinute din materiale reciclate sau ale căror ambalaje sunt obţinute din materiale reciclate.

Legea 249/2015 art. 24

SECŢIUNEA 2:Deşeuri de echipamente electrice şi electronice (DEEE)

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

579.

Prezenta secţiune stabileşte măsuri pentru protejarea mediului şi a sănătăţii populaţiei prin prevenirea sau reducerea efectelor negative ale generării şi gestionării deşeurilor de echipamente electrice şi electronice (DEEE), prin reducerea efectelor globale ale utilizării resurselor şi prin îmbunătăţirea eficienţei utilizării acestor resurse, potrivit prevederilor punctelor 1 şi 4-7.

OUG 5/2015

art. 1

580.

Prezentul document se aplică echipamentelor electrice şi electronice (EEE) incluse în categoriile prevăzute în Anexa nr. 25, cu excepţia celor prevăzute la punctele 583.

OUG 5/2015

art. 2 alin. (1)

Anexa nr. 2

581.

Anexa nr. 30 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevăzute în Anexa nr. 24; iar Anexa nr. 31 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevăzute în Anexa nr. 25.

OUG 5/2015

art. 2 alin. (2) şi alin. (3)

Anexele nr. 3 şi nr. 4

582.

Prezentul document se aplică fără a aduce atingere prevederilor legislaţiei privind siguranţa şi sănătatea, legislaţiei privind produsele chimice, în special Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, precum şi legislaţiei privind gestionarea deşeurilor şi legislaţiei privind proiectarea produselor. (reverificare legislaţie europeană)

OUG 5/2015

art. 3

583.

Prezentul document nu se aplică pentru următoarele EEE:

a) echipamente necesare pentru protecţia intereselor naţionale esenţiale de securitate, inclusiv armele, muniţiile şi materialul de război destinate scopurilor specific militare;

b) echipamente care sunt proiectate şi instalate special ca parte a unui alt tip de echipament ce este exclus sau nu intră în domeniul de aplicare al prezentului document, care îşi pot îndeplini rolul doar dacă sunt incluse în echipamentul respectiv;

c) becuri cu filament;

d) echipamente proiectate pentru a fi trimise în spaţiu;

e) unelte industriale fixe de mari dimensiuni;

f) instalaţii fixe de mari dimensiuni, cu excepţia echipamentelor care sunt în astfel de instalaţii, dar care nu sunt special proiectate şi instalate ca parte a instalaţiilor respective;

g) mijloace de transport de persoane sau de marfă, cu excepţia vehiculelor electrice cu două roţi care nu sunt omologate;

h) echipamente mobile fără destinaţie rutieră accesibile exclusiv pentru uz profesional;

i) echipamente proiectate special doar în scopuri de cercetare şi dezvoltare şi accesibile doar în cadrul unor tranzacţii între întreprinderi;

j) dispozitive medicale şi dispozitive medicale pentru diagnostic în vitro, atunci când se preconizează că aceste dispozitive vor fi infectate înaintea încheierii ciclului de viaţă, precum şi dispozitive medicale implantabile active.

OUG 5/2015

art. 4

şi

art. (5)

584.

Producătorii sau organizaţiile colective care acţionează în numele acestora sunt obligaţi să asigure preluarea tuturor deşeurilor de echipamente electrice şi electronice provenite de la gospodăriile particulare colectate separat potrivit punctului 204.

OUG 5/2015

art. 10 alin. (5)

585.

Obligaţia prevăzută la punctul 585 se aplică inclusiv pentru DEEE care nu conţin componentele esenţiale sau a celor care conţin alte deşeuri decât DEEE şi în special şi prioritar în ceea ce priveşte echipamentele de transfer termic care conţin substanţe care depreciază stratul de ozon şi gaze fluorurate cu efect de seră, lămpile fluorescente care conţin mercur, panourile fotovoltaice şi echipamentele de mici dimensiuni prevăzute la pct. 5 şi 6 din Anexa nr. 25.

OUG 5/2015

art. 10 alin. (6)

Anexa nr. 2

586.

La furnizarea unui produs nou, la solicitarea cumpărătorului, distribuitorii sunt obligaţi să preia DEEE în sistem "unul la unul", în mod gratuit, în aceleaşi condiţii precum cele de livrare a produsului nou, dacă echipamentul este de tip echivalent şi a îndeplinit aceleaşi funcţii ca echipamentul nou furnizat şi să informeze cumpărătorul despre această posibilitate înainte de achiziţionarea produsului.

OUG 5/2015

art. 11 alin. (1)

587.

Distribuitorii care au spaţii de vânzare în domeniul EEE de cel puţin 400 m2 au obligaţia să asigure colectarea cu titlu gratuit a DEEE de dimensiuni foarte mici de la utilizatorii finali, în cadrul magazinelor sau în imediata apropiere a acestora, fără obligaţia de a cumpăra EEE de un tip echivalent.

OUG 5/2015

art. 11 alin. (2)

588.

Prin excepţie de la prevederile punctelor 204-207, 317, 584-587, 739 şi 922-924, pentru DEEE care, în urma unei contaminări, prezintă riscuri pentru sănătatea şi siguranţa personalului, operatorii economici pot refuza preluarea, pe bază de proces-verbal pus la dispoziţie, la cerere, reprezentanţilor Gărzii Naţionale de Mediu.

OUG 5/2015

art. 12 alin. (1)

589.

Deţinătorul de DEEE are obligaţia de a preda DEEE prevăzute la punctul 588 în vederea eliminării în conformitate cu punctele 319-323.

OUG 5/2015

art. 12 alin. (2)

590.

Obligaţiile producătorilor prevăzute în prezentul document se pot realiza:

a) individual;

b) prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către o persoană juridică legal constituită, denumită organizaţie colectivă.

OUG 5/2015

art. 25 alin. (6)

591.

Procedura şi criteriile de licenţiere, revizuire, vizare anuală şi anulare a licenţei de operare a organizaţiilor colective şi de aprobare a planului de operare pentru producătorii care îşi îndeplinesc în mod individual obligaţiile prevăzute de prezentul document, procedura şi criteriile de licenţiere a reprezentanţilor autorizaţi prevăzuţi la punctele 601-603, precum şi pentru aprobarea componenţei şi atribuţiilor comisiei de autorizare sunt prevăzute în Ordinul nr. 1494/846/2016 pentru aprobarea procedurii şi criteriilor de acordare a licenţei de operare, revizuire, vizare anuală şi anulare a licenţei de operare a organizaţiilor colective şi de aprobare a planului de operare pentru producătorii care îşi îndeplinesc în mod individual obligaţiile, acordarea licenţei reprezentanţilor autorizaţi, precum şi componenţa şi atribuţiile comisiei de autorizare, pentru gestionarea deşeurilor de echipamente electrice şi electronice

OUG 5/2015

art. 25 alin. (7)

592.

Autorizarea, reautorizarea, revizuirea şi vizarea anuală a licenţei de operare pentru organizaţiile colective şi aprobarea planului de operare pentru producătorii prevăzuţi la punctul 590 lit. a) se exceptează de la prevederile art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

OUG 5/2015

art. 25 alin. (8)

593.

Producătorii şi distribuitorii sunt obligaţi să informeze cumpărătorii, în momentul vânzării de EEE, cu privire la costurile colectării, tratării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului, prin evidenţierea separată a acestor costuri.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (1)

594.

Costurile menţionate la punctul 593 nu trebuie să depăşească costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci când acestea devin deşeuri.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (2)

595.

Producătorii trebuie să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare informaţiile necesare în legătură cu:

a) obligaţia de a colecta separat DEEE şi de a nu elimina DEEE împreună cu deşeurile municipale nesortate;

b) sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţia lor, încurajând coordonarea informaţiilor despre centrele de colectare existente, indiferent de producătorii sau alţi operatori care le-au înfiinţat;

c) rolul utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare în reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a DEEE;

d) potenţialele efecte nocive asupra mediului şi sănătăţii umane ca urmare a prezenţei substanţelor periculoase în EEE;

e) semnificaţia simbolului prevăzut la lit. A din Anexa nr. 32.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (3)

Anexa nr. 10

596.

Informaţiile prevăzute la punctul 595 se furnizează în instrucţiunile de utilizare, cu excepţia celor prevăzute la lit. b) care pot fi furnizate şi la punctul de vânzare şi/sau prin intermediul campaniilor de conştientizare.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (4)

597.

În scopul reducerii la minimum a eliminării DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi pentru a facilita colectarea lor separată, producătorii sunt obligaţi să marcheze în mod corespunzător cu simbolul prevăzut la lit. A din Anexa nr. 32, echipamentele electrice şi electronice introduse pe piaţă.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (5)

Anexa nr. 10

598.

În cazuri excepţionale în care, datorită dimensiunii echipamentului sau funcţiei acestuia, aplicarea simbolului pe echipament nu este posibilă, simbolul respectiv se aplică pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare şi pe certificatul de garanţie al EEE.

OUG 5/2015

art. 34 alin. (6)

599.

Pentru stabilirea fără echivoc a datei la care EEE a fost introdus pe piaţă, producătorii sunt obligaţi să aplice un marcaj care specifică faptul că acesta a fost introdus pe piaţă după data de 31 decembrie 2006; în acest sens se aplică standardul european EN 50419, respectiv standardul român SREN nr. 50419:2006.

OUG 5/2015

art. 37

600.

Operatorii economici care fabrică sau importă dintr-o ţară terţă sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene EEE care fac obiectul prezentului document şi care nu sunt destinate vânzării, respectiv pentru care nu au calitatea de producător potrivit definiţiei prevăzute la lit. g) din Anexa nr. 1-C sunt obligaţi să ţină evidenţa acestor EEE şi să încredinţeze DEEE provenite de la echipamentele respective numai operatorilor autorizaţi pentru colectarea şi/sau tratarea DEEE potrivit cerinţelor prezentului document.

OUG 5/2015

art. 39 alin. (1)

Anexa nr. 5

601.

Pentru a vinde în România EEE, oricare producător stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene are dreptul, prin excepţie de la prevederile lit. g) pct. (i)-(iii) din Anexa nr. 1-C să desemneze o persoană fizică autorizată sau juridică stabilită pe teritoriul României drept reprezentant autorizat care este responsabil de îndeplinirea obligaţiilor producătorului respectiv, potrivit prevederilor prezentului document.

OUG 5/2015

art. 40 alin. (1)

Anexa nr. 5

602.

Pentru a vinde EEE către un alt stat membru în care nu are sediul, oricare producător, definit conform prevederilor lit. g) pct. (iv) din Anexa nr. 1-C care are sediul pe teritoriul României, este obligat să desemneze un reprezentant autorizat în statul membru respectiv care este responsabil de îndeplinirea obligaţiilor producătorului în cauză, potrivit prevederilor Directivei 2012/19/UE, pe teritoriul statului membru respectiv.

OUG 5/2015

art. 40 alin. (2)

Anexa nr. 5

603.

Producătorii desemnează reprezentantul autorizat în condiţiile legii.

OUG 5/2015

art. 40 alin. (3)

SECŢIUNEA 3:Deşeuri de baterii şi acumulatori

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

604.

Prezenta secţiune are ca scop stabilirea cerinţelor privind introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor şi a unor reguli specifice privind colectarea, tratarea, reciclarea şi eliminarea deşeurilor de baterii şi acumulatori, destinate să completeze legislaţia naţională armonizată privind deşeurile şi să promoveze un nivel înalt de colectare şi reciclare a deşeurilor de baterii şi acumulatori, precum şi reglementarea interzicerii introducerii pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor care conţin substanţe periculoase.

HG 1132/2008

art. 1 alin. (1)

605.

Prezentul document urmăreşte îmbunătăţirea performanţelor de mediu ale bateriilor şi acumulatorilor şi ale activităţilor aferente tuturor operatorilor economici implicaţi în ciclul de viaţă al bateriilor şi acumulatorilor, respectiv ale producătorilor, distribuitorilor şi utilizatorilor finali şi în special ale operatorilor direct implicaţi în operaţiunile de tratare şi reciclare a deşeurilor de baterii şi acumulatori.

HG 1132/2008

art. 1 alin. (2)

606.

Prevederile privind gestionarea bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori din prezentul document se aplică tuturor tipurilor de baterii şi acumulatori, indiferent de forma, volumul, greutatea, materialele componente sau utilizarea acestora, fără a se aduce atingere prevederilor de la capitolul 2 şi 4.

HG 1132/2008

art. 2 alin. (1)

607.

Prezenta secţiune nu se aplică bateriilor şi acumulatorilor utilizaţi în:

a) echipamentele asociate protecţiei intereselor esenţiale ale României, armele, muniţiile şi materialul de război, cu excepţia produselor care nu sunt destinate unor scopuri specific militare;

b) echipamentele destinate să fie lansate în spaţiu.

HG 1132/2008

art. 2 alin. (2)

608.

Fără a se aduce atingere legislaţiei naţionale armonizate care transpune Directiva 2000/53/CE, este interzisă introducerea pe piaţă a:

a) tuturor bateriilor sau acumulatorilor care conţin mercur într-o proporţie mai mare de 0,0005% din greutate, indiferent dacă sunt sau nu integrate în aparate;

b) bateriilor şi acumulatorilor portabili, inclusiv a celor integraţi în aparate, care conţin cadmiu într-o proporţie mai mare de 0,002% din greutate.

HG 1132/2008

art. 4 alin. (1)

609.

Prevederile punctului 608 lit. b) nu se aplică bateriilor şi acumulatorilor portabili destinaţi să fie utilizaţi în:

a) sisteme de urgenţă şi de alarmă, inclusiv iluminatul de urgenţă; şi

b) echipamente medicale.

HG 1132/2008

art. 4 alin. (3)

610.

Este interzisă împiedicarea, limitarea sau restricţionarea introducerii pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor care îndeplinesc cerinţele prezentului document.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (1)

611.

Persoanele fizice şi juridice nu pot introduce pe piaţă, după data de 26 septembrie 2008, decât baterii sau acumulatori care îndeplinesc cerinţele prezentului document.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (2)

612.

Introducerea pe piaţă a bateriilor şi acumulatorilor se realizează numai de către producătorii înregistraţi în Registrul naţional al producătorilor şi importatorilor de baterii şi acumulatori gestionat de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor prin intermediul ANPM.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (3)

613.

Înregistrarea prevăzută la punctul 612 se realizează în conformitate cu cerinţele procedurale pentru înregistrare prevăzute în Anexa nr. 33.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (4)

Anexa nr. 4

614.

Procedura de înregistrare este stabilită prin Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 669/1304/2009 privind aprobarea Procedurii de înregistrare a producătorilor de baterii şi acumulatori.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (5)

615.

Se interzice distribuitorilor să comercializeze baterii şi acumulatori proveniţi de la producători care nu sunt înregistraţi în registrul prevăzut la punctul 612.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (7)

616.

Se interzice distribuitorilor să primească în scopul comercializării, după data de 26 septembrie 2008, baterii şi acumulatori care nu îndeplinesc cerinţele prezentului document.

HG 1132/2008

art. 6 alin. (8)

617.

Producătorii de baterii şi acumulatori auto sau terţii care acţionează în numele lor sunt obligaţi să stabilească sisteme de colectare a deşeurilor de baterii şi acumulatori auto de la utilizatorii finali sau de la un punct de colectare accesibil în vecinătatea acestora, atunci când colectarea nu se desfăşoară în cadrul sistemelor la care se face referire la punctul 53.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (13) lit. c)

618.

În cazul bateriilor şi acumulatorilor auto provenind de la vehicule particulare care nu sunt utilitare/comerciale, sistemele prevăzute la punctul 617 nu implică niciun cost pentru utilizatorii finali la debarasarea de acestea şi nicio obligaţie din partea lor de a cumpăra o baterie nouă sau un acumulator nou.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (14)

619.

Utilizatorul final de baterii şi acumulatori auto şi industriali este obligat să predea deşeurile de baterii şi acumulatori auto şi industriale separat de alte deşeuri către:

a) distribuitorii de baterii şi acumulatori angro şi en detail;

b) unităţile care prestează servicii de înlocuire a bateriilor şi acumulatorilor;

c) punctele de colectare pentru deşeuri de baterii şi acumulatori;

d) producător, după caz.

HG 1132/2008

art. 7 alin. (18)

620.

Producătorii de aparate sunt obligaţi:

a) să asigure proiectarea şi să realizeze aparatele astfel încât deşeurile de baterii şi acumulatori să poată fi înlăturate cu uşurinţă de utilizatorul final, iar în cazul în care acestea nu pot fi înlăturate cu uşurinţă de utilizatorul final, aparatele se proiectează astfel încât deşeurile de baterii şi acumulatori să poată fi înlăturate cu uşurinţă de personal tehnic calificat care este independent de producător;

b) să se asigure că aparatele în care sunt încorporate baterii şi acumulatori sunt însoţite de instrucţiuni în care se arată cum pot fi acestea îndepărtate în siguranţă de utilizatorul final sau de personal tehnic calificat care este independent de producător şi care conţin informaţii privind tipul bateriilor şi al acumulatorilor încorporaţi;

c) după caz, să informeze utilizatorul final cu privire la tipul bateriilor şi al acumulatorilor încorporaţi.

HG 1132/2008

art. 8 alin. (1)

621.

Prevederile punctului 620 nu se aplică atunci când, din motive de siguranţă de performanţă, medicale sau de integritate a datelor, continuitatea alimentării cu energie este necesară şi impune o conectare permanentă între aparat şi baterie sau acumulator.

HG 1132/2008

art. 8 alin. (2)

622.

Producătorii furnizează utilizatorilor finali, în special prin campanii de informare, informaţii complete privind:

a) efectele potenţiale ale substanţelor utilizate în baterii şi acumulatori asupra mediului şi sănătăţii umane;

b) interesul de a nu se elimina deşeurile de baterii şi acumulatori ca deşeuri municipale nesortate şi posibilitatea de participare la colectarea lor separată, astfel încât să se faciliteze tratarea şi reciclarea;

c) sistemele de colectare şi de reciclare disponibile pentru aceştia;

d) rolul pe care trebuie să îl aibă în reciclarea deşeurilor de baterii şi acumulatori;

e) semnificaţia simbolului pubelei cu roţi, barată cu două linii în formă de X, prevăzut în Anexa nr. 32, lit. B, şi a simbolurilor chimice Hg, Cd şi Pb.

HG 1132/2008

art. 14 alin. (1)

Anexa nr. 2

623.

Distribuitorii informează utilizatorii finali cu privire la posibilitatea de a se debarasa de deşeurile de baterii sau acumulatori portabili la punctele de vânzare a acestora.

HG 1132/2008

art. 14 alin. (2)

624.

Producătorii sunt obligaţi să marcheze cu simbolul prezentat în Anexa nr. 32, lit. B toate bateriile acumulatorii şi ansamblurile de baterii.

HG 1132/2008

art. 15 alin. (1)

Anexa nr. 2

625.

Bateriile, acumulatorii şi bateriile de tip pastilă care conţin mai mult de 0,0005% mercur, mai mult de 0,002% cadmiu sau mai mult de 0,004% plumb sunt marcate cu simbolul chimic pentru metalul respectiv: Hg, Cd sau Pb. Simbolul indicând conţinutul de metal greu se tipăreşte sub simbolul prevăzut în Anexa nr. 32, lit. B şi acoperă o suprafaţă de cel puţin un sfert din mărimea simbolului respectiv.

HG 1132/2008

art. 15 alin. (3)

Anexa nr. 2

626.

Simbolul prevăzut în Anexa nr. 32, lit. B acoperă cel puţin 3% din suprafaţa părţii celei mai mari a bateriei, a acumulatorului sau a ansamblului de baterii, până la o dimensiune maximă de 5 x 5 cm. În cazul celulelor cilindrice, simbolul acoperă cel puţin 1,5% din suprafaţa bateriei sau a acumulatorului şi are o dimensiune maximă de 5 x 5 cm.

HG 1132/2008

art. 15 alin. (4)

Anexa nr. 2

627.

Atunci când, dată fiind dimensiunea bateriei, a acumulatorului sau a ansamblului de baterii, simbolul ar fi mai mic de 0,5 x 0,5 cm, nu este necesar ca bateria, acumulatorul sau ansamblul de baterii să fie marcat, însă pe ambalaj se tipăreşte un simbol de cel puţin 1 x 1 cm.

HG 1132/2008

art. 15 alin. (5)

628.

Simbolurile se tipăresc în mod vizibil, lizibil şi de neşters.

HG 1132/2008

art. 15 alin. (6)

SECŢIUNEA 4:Gestionarea vehiculelor scoase din uz

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

629.

Prezenta secţiune stabileşte măsurile care urmăresc prevenirea formării de deşeuri provenite de la vehiculele scoase din uz, reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora pentru a reduce eliminarea de deşeuri, precum şi îmbunătăţirea din punct de vedere ecologic a activităţii operatorilor economici implicaţi în ciclul de viaţă al vehiculelor, în special a operatorilor economici direct implicaţi în tratarea vehiculelor scoase din uz.

Lege 212/2015

art. 1 alin. (1)

630.

Prezenta secţiune se aplică cu respectarea legislaţiei europene şi naţionale relevante, în special cu privire la standardele de siguranţă, emisiile în atmosferă şi nivelul emisiilor de zgomot, precum şi la cele referitoare la protecţia solului şi a apei.

Lege 212/2015

art. 1 alin. (3)

631.

Prevederile prezentei secţiuni se aplică vehiculelor şi vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor şi materialelor acestora, cu respectarea prevederilor punctului 647, fără a se ţine seama de modul în care vehiculul a fost întreţinut sau reparat pe toată durata utilizării acestuia şi indiferent dacă acesta este echipat cu componente furnizate de producător ori cu alte componente a căror montare ca piese de rezervă sau ca piese de schimb respectă reglementările europene sau naţionale în domeniu.

Lege 212/2015

art. 1 alin. (2)

632.

Producătorii care fabrică sau importă numai vehicule cu destinaţie specială, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 678/2011 al Comisiei din 14 iulie 2011 de înlocuire a anexei II şi de modificare a anexelor IV, IX şi XI la Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directiva-cadru), precum şi vehiculele respective sunt exceptaţi de la aplicarea punctelor 638-644, 659 şi 660.

Lege 212/2015

art. 1 alin. (4)

633.

Pentru vehiculele cu 3 roţi, cu excepţia triciclurilor motorizate, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehicule cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri, se aplică numai prevederile punctelor 645-649, 651-658 şi 661.

Lege 212/2015

art. 1 alin. (5)

634.

In scopul prevenirii apariţiei deşeurilor, fabricanţii de vehicule, în colaborare cu fabricanţii de componente şi de materiale, sunt obligaţi să ia măsurile necesare, conform legislaţiei în vigoare, pentru:

a) limitarea şi reducerea utilizării substanţelor periculoase în activitatea de producere a vehiculelor începând din faza de proiectare, pentru a evita poluarea mediului, pentru a facilita pregătirea pentru reutilizarea, reciclarea componentelor şi materialelor, precum şi pentru a evita necesitatea eliminării deşeurilor periculoase;

b) proiectarea şi producerea noilor vehicule cu luarea în considerare a posibilităţilor de dezmembrare, reutilizare şi valorificare, în special prin reciclare, a componentelor şi materialelor acestora;

c) integrarea unei cantităţi sporite de materiale reciclate în vehicule şi în alte produse, în vederea dezvoltării pieţelor de desfacere pentru materialele reciclate.

Lege 212/2015

art. 3

635.

Materialele şi componentele vehiculelor vor fi introduse pe piaţă numai dacă nu conţin plumb, mercur, cadmiu şi crom hexavalent.

Lege 212/2015

art. 4 alin. (1)

636.

Sunt exceptate de la prevederile punctului 635 materialele şi componentele vehiculelor prevăzute în Anexa nr. 34, în condiţiile specificate în această anexă.

Lege 212/2015

art. 4 alin. (2)

Anexa nr. 3

637.

Materialele şi componentele prevăzute la punctul 636 sunt etichetate sau identificate prin mijloace adecvate, conform legislaţiei în vigoare.

Lege 212/2015

art. 4 alin. (3)

638.

Producătorii de vehicule, împreună cu fabricanţii de componente sau de materiale, au obligaţia de a folosi standarde de codificare pentru componente şi materiale pentru a facilita identificarea acelor componente şi materiale care sunt adecvate pentru reutilizare şi valorificare.

Lege 212/2015

art. 5 alin. (1)

639.

Standardele menţionate la punctul 638 sunt cele prevăzute în Decizia Comisiei 2003/138/CE de stabilire a standardelor de codificare a componentelor şi a materialelor pentru vehicule în temeiul Directivei 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind vehiculele scoase din uz.

Lege 212/2015

art. 5 alin. (2)

640.

Producătorii de vehicule şi operatorii economici implicaţi în gestionarea vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să publice, după caz, în cartea tehnică, pe propriul site sau prin alte mijloace de informare informaţii privind:

a) proiectarea vehiculelor şi a componentelor acestora din punctul de vedere al posibilităţilor de reciclare şi valorificare a acestora;

b) modalităţile de tratare sigură din punctul de vedere al protecţiei mediului a vehiculelor scoase din uz, în special în ceea ce priveşte dezmembrarea şi evacuarea tuturor fluidelor;

c) dezvoltarea şi optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare şi valorificare a vehiculelor scoase din uz şi a componentelor acestora;

d) progresele realizate în domeniul valorificării şi reciclării în scopul reducerii cantităţii de deşeuri eliminate, precum şi pentru creşterea gradului de valorificare şi reciclare.

Toate acest informaţii sunt puse la dispoziţia potenţialilor cumpărători, inclusiv prin precizarea lor în materialele promoţionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.

Lege 212/2015

art. 6 alin. (1)

641.

Producătorii de vehicule au obligaţia de a pune la dispoziţia potenţialilor cumpărători informaţiile prevăzute la punctul 640. Datele generale referitoare la informaţiile prevăzute la punctul 640 vor fi incluse în materialele promoţionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.

Lege 212/2015

art. 6 alin. (2)

642.

Fabricanţii de componente pentru vehicule au obligaţia de a furniza operatorilor economici autorizaţi, care realizează dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, gratuit, la cererea acestora, cu respectarea secretului industrial şi comercial, potrivit Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, informaţiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea şi testarea componentelor reutilizabile.

Lege 212/2015

art. 7 alin. (1)

643.

Producătorii de vehicule au obligaţia de a furniza operatorilor economici autorizaţi, care realizează dezmembrarea şi/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, gratuit, la cererea acestora, informaţiile privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule, în termen de cel mult 6 luni de la punerea pe piaţă a acestora.

Lege 212/2015

art. 7 alin. (2)

644.

Informaţiile prevăzute la punctul 643 privesc componentele şi materialele vehiculelor, precum şi amplasarea în vehicul a tuturor substanţelor periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevăzute la punctul 643.

Lege 212/2015

art. 7 alin. (3)

645.

Producătorii de vehicule au obligaţia de a asigura primirea de la ultimul deţinător legal a vehiculelor pe care le-au introdus pe piaţă, atunci când acestea devin vehicule scoase din uz, şi predarea acestora către operatori economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare, cu respectarea prevederilor punctului 647.

Lege 212/2015

art. 8 alin. (1)

646.

Dispoziţiile punctului 645 se aplică şi părţilor uzate care sunt înlăturate la repararea vehiculelor, devenite deşeuri, în măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic.

Lege 212/2015

art. 8 alin. (2)

647.

Pentru vehiculele scoase din uz, predarea la instalaţia de tratare a vehiculelor scoase din uz nu implică niciun cost pentru ultimul deţinător sau proprietar.

Lege 212/2015

art. 8 alin. (3)

648.

Predarea la instalaţia de tratare implică costuri pentru ultimul deţinător sau proprietar a următoarelor vehicule scoase din uz pentru:

a) vehiculele scoase din uz care nu mai conţin una sau mai multe componente esenţiale, precum elemente ale trenului de rulare, şasiul, componente de bază ale motorului, elemente mari de caroserie, convertizorul catalitic sau sistemele electronice de control;

b) vehiculele scoase din uz cărora li s-au adăugat deşeuri;

c) vehiculele care au suferit avarii şi ale căror componente esenţiale prevăzute la lit. a) nu mai pot fi reutilizate sau pregătite pentru reutilizare;

d) vehiculele scoase din uz care nu au fost înmatriculate permanent sau, după caz, nu au fost înregistrate în România.

Lege 212/2015

art. 8 alin. (4)

649.

În cazul vehiculelor scoase din uz prevăzute la punctul 648, operatorii care desfăşoară doar operaţii de colectare sau colectare şi dezmembrare sunt obligaţi să încheie un contract, cu cel puţin un operator economic autorizat, pentru tratarea vehiculelor scoase din uz colectate şi pentru acoperirea diferenţelor, în cazul în care costurile de tratare a acestora depăşesc veniturile obţinute din vânzarea pieselor reutilizabile şi/sau a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.

Lege 212/2015

art. 8 alin. (6)

650.

Operatorii economici care desfăşoară numai activităţi de colectare predau vehiculele scoase din uz operatorilor economici autorizaţi pentru tratarea vehiculelor scoase din uz, aşa cum au fost preluate de la ultimul deţinător legal/proprietar, după caz. În cazul în care vehiculele scoase din uz au fost preluate fără una sau mai multe componente esenţiale, prevăzute la punctul 648, acest lucru se va specifica, în mod explicit, într-o notă care însoţeşte certificatul de distrugere emis la preluarea vehiculelor scoase din uz. O copie de pe certificatul de distrugere, însoţită de nota menţionată anterior, va fi transmisă către operatorii economici autorizaţi pentru tratarea vehiculelor scoase din uz.

Lege 212/2015

art. 12 alin. (1) alin. (2) şi alin. (3)

651.

Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare numai activităţi de colectare sunt obligaţi să încheie un contract cu cel puţin un operator economic autorizat să desfăşoare operaţii de tratare a vehiculelor scoase din uz şi să predea acestora vehiculele scoase din uz colectate în maximum o lună de la data preluării lor.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (7)

652.

Operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, tratare, colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să solicite şi să obţină autorizaţie/autorizaţie integrată de mediu emisă de autorităţile competente pentru protecţia mediului, potrivit prevederilor legislaţiei de protecţie a mediului în vigoare.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (1)

653.

Operatorii economici care desfăşoară activităţi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să solicite şi să obţină autorizaţia/autorizaţia integrată de mediu prevăzută la punctul 652, precum şi autorizaţia tehnică de funcţionare şi avizul de funcţionare prevăzute la art. 1 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (2)

654.

Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să le stocheze, chiar şi temporar, şi să trateze vehiculele scoase din uz potrivit prevederilor punctelor 651 şi 655-657, şi conform cerinţelor prevăzute în Anexa nr. 35 cu respectarea reglementărilor cu privire la sănătatea umană şi mediu.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (3)

Anexa nr. 2

655.

Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare operaţii de tratare a vehiculelor scoase din uz trebuie să îndeplinească obligaţiile prevăzute în Anexa nr. 35.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (4)

Anexa nr. 2

656.

Operaţiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor scoase din uz prevăzute la pct. 3 din Anexa nr. 35 sunt efectuate în maximum 5 zile de la preluarea vehiculului scos din uz.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (5)

657.

Operaţiile de tratare a vehiculelor scoase din uz sunt finalizate în cel mult 3 luni de la data emiterii certificatului de distrugere, prevăzut în Anexa nr. 45.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (6)

Anexa nr. 4

658.

Respectarea cerinţelor aplicabile prevăzute în Anexa nr. 35 reprezintă condiţie pentru obţinerea autorizaţiei de mediu prevăzute la punctul 652, respectiv pentru desfăşurarea activităţii.

Lege 212/2015

art. 13 alin. (8)

Anexa nr. 2

659.

Operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligaţi să asigure, pentru toate vehiculele scoase din uz preluate în vederea tratării, realizarea următoarelor obiective:

a) reutilizarea şi valorificarea a cel puţin 95% din masa medie pe vehicul şi an;

b) reutilizarea şi reciclarea a cel puţin 85% din masa medie pe vehicul şi an.

Lege 212/2015

art. 15

660.

În scopul monitorizării atingerii obiectivelor prevăzute la punctul 659, operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare, respectiv tratare a vehiculelor scoase din uz au obligaţia de a raporta autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului datele şi informaţiile cu privire la îndeplinirea obiectivelor de reutilizare, reciclare şi valorificare. Procedura de raportare, precum şi tipul datelor şi informaţiilor care sunt transmise de operatorii economici implicaţi în gestionarea vehiculelor scoase din uz se stabilesc prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor.

Lege 212/2015

art. 17 alin. (1) şi alin. (2)

661.

Persoanele fizice sau persoanele juridice deţinătoare de vehicule scoase din uz au următoarele obligaţii:

a) să nu depoziteze vehiculele scoase din uz ori componentele solide şi/sau lichide ale acestora;

b) să predea vehiculele scoase din uz operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz sau direct operatorilor economici care sunt autorizaţi să efectueze operaţii de tratare a vehiculelor scoase din uz.

Lege 212/2015

art. 18

SECŢIUNEA 5:Gestionarea anvelopelor uzate

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

662.

Obiectul prezentei secţiuni îl constituie reglementarea activităţii de gestionare a anvelopelor uzate, în condiţii de protecţie a sănătăţii populaţiei şi a mediului.

HG 170/2004

art. 1

663.

Semnificaţia termenilor specifici utilizaţi este prevăzută în Anexa nr. 1-E.

HG 170/2004

art. 2

Anexa nr. 1

664.

Prevederile privind gestionare a anvelopelor uzate din prezentului document se aplică tuturor tipurilor de anvelope prevăzute în Anexa nr. 1-E bis.

HG 170/2004

art. 3

Anexa nr. 2

665.

Activitatea de gestionare a anvelopelor uzate are la bază principiile generale prevăzute de prezentul document.

HG 170/2004

art. 4

666.

Persoanele juridice care introduc pe piaţă anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării sunt obligate să introducă pe piaţă aceste produse numai omologate, în conformitate cu reglementările în vigoare.

HG 170/2004

art. 5

667.

Persoanele juridice care introduc pe piaţă anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării sunt obligate:

a) să colecteze anvelopele uzate, în limita cantităţilor introduse de ele pe piaţă în anul precedent;

b) să reutilizeze, să refolosească ca atare, să reşapeze, să recicleze şi/sau să valorifice termoenergetic întreaga cantitate de anvelope uzate colectată.

HG 170/2004

art. 6 alin. (1)

668.

Obligaţiile prevăzute la punctul 667 se realizează etapizat, în procentele stabilite conform Anexei nr. 36, începând cu data de 1 ianuarie 2005, pe baza cantităţilor introduse pe piaţă în anul precedent.

HG 170/2004

art. 6 alin. (2)

Anexa nr. 3

669.

Obligaţiile prevăzute la punctele 667 şi 668 pot fi îndeplinite individual sau prin transferarea responsabilităţii către persoane juridice legal constituite, autorizate de Comisia Naţională pentru Reciclarea Materialelor din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului.

HG 170/2004

art. 7 alin. (1)

670.

Procedura şi criteriile de autorizare pentru persoanele juridice prevăzute la punctul 669 este stabilită în ordinul comun al ministrului economiei şi comerţului şi al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului, Ordinul nr. 386/2004 pentru aprobarea Normelor privind procedura şi criteriile de autorizare a activităţii de gestionare a anvelopelor uzate.

HG 170/2004

art. 7 alin. (2)

671.

Persoanele fizice şi persoanele juridice care deţin anvelope uzate au următoarele obligaţii:

a) să nu le abandoneze pe sol, prin îngropare, în apele de suprafaţă şi ale mării teritoriale;

b) să nu le incinereze decât în condiţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 128/2002 privind incinerarea deşeurilor;

c) să le predea persoanelor juridice care comercializează anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării ori persoanelor juridice autorizate să le colecteze şi/sau să le valorifice conform legislaţiei în vigoare.

HG 170/2004

art. 8

672.

Persoanele juridice care comercializează anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării sunt obligate:

a) să preia anvelopele uzate de acelaşi tip şi în aceeaşi cantitate cu cele comercializate, aduse de cumpărătorul final;

b) să asigure capacităţi de depozitare corespunzătoare pentru anvelopele uzate preluate;

c) să predea anvelopele uzate preluate persoanelor juridice care introduc pe piaţă anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării ori persoanelor juridice către care acestea au transferat obligaţiile, conform punctelor 669 şi 670.

HG 170/2004

art. 9

673.

Persoanele juridice care desfăşoară activitatea de colectare a anvelopelor uzate sunt obligate:

a) să sorteze şi să depoziteze, pe suprafeţe betonate anvelopele uzate colectate, separat, în două categorii: anvelope uzate destinate reutilizării şi anvelope uzate nereutilizabile;

b) să predea anvelopele uzate destinate reutilizării persoanelor juridice care comercializează astfel de anvelope sau persoanelor juridice care desfăşoară activitatea de reşapare;

c) să predea anvelopele uzate nereutilizabile persoanelor juridice care desfăşoară activitatea de reciclare, valorificare termoenergetică sau le refolosesc ca atare.

HG 170/2004

art. 10

674.

Persoanele juridice care desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile de colectare, reşapare, reciclare şi/sau valorificare termoenergetică a anvelopelor uzate sunt obligate să obţină autorizaţia necesară în conformitate cu legislaţia în vigoare.

HG 170/2004

art. 11

675.

Persoanele juridice care introduc pe piaţă anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării sunt obligate să raporteze anual Comisiei Naţionale pentru Reciclarea Materialelor din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului şi Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, până la data de 15 martie, următoarele date, conform Anexei nr. 37:

a) cantitatea de anvelope introdusă pe piaţă în anul anterior celui pentru care se face raportarea, conform tabelului nr. 4a) prevăzut în Anexa nr. 37;

b) cantitatea de anvelope uzate colectată, predată pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, reciclare şi/sau valorificare termoenergetică, în anul precedent, conform tabelului nr. 4b) prevăzut în Anexa nr. 37.

HG 170/2004

art. 12 Anexa nr. 4

676.

Persoanele juridice care desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile de colectare, reşapare, reciclare şi/sau valorificare termoenergetică a anvelopelor uzate sunt obligate:

a) să ţină evidenţa datelor privind cantitatea de anvelope uzate colectată, reşapată, reciclată şi/sau valorificată termoenergetic, după caz;

b) să păstreze pe o perioadă de 3 ani evidenţa prevăzută la lit. a);

c) să raporteze anual, până la data de 15 martie, datele prevăzute la lit. a) Comisiei Naţionale pentru Reciclarea Materialelor din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului şi Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, conform tabelelor nr. 5a), nr. 5b), nr. 5c) şi nr. 5d) prevăzute în Anexa nr. 38.

HG 170/2004

art. 13 Anexa nr. 5

677.

La solicitarea Ministerului Economiei şi Comerţului şi/sau a Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, persoanele juridice prevăzute la punctele 675 şi 676 trebuie să dovedească prin documente datele raportate.

HG 170/2004

art. 14

678.

Responsabilitatea persoanelor juridice care introduc pe piaţă anvelope noi şi/sau anvelope uzate destinate reutilizării încetează numai după predarea anvelopelor uzate către persoanele juridice care le reutilizează, le refolosesc ca atare, le reşapează, le reciclează şi/sau le valorifică termoenergetic, după caz.

HG 170/2004

art. 15

SECŢIUNEA 6:Gestionarea uleiurilor uzate

Nr. Pct.

Conţinut

Baza

679.

Cu respectarea obligaţiilor privind gestionarea deşeurilor periculoase prevăzute la punctele 327 şi 329-334, producătorii şi deţinătorii de uleiuri uzate, excluzând persoanele fizice, trebuie să adopte măsurile necesare pentru a se asigura că:

a) uleiurile uzate sunt colectate separat ţinând cont de bunele practici în recipiente închise etanş, rezistente la şoc mecanic şi termic, cu excepţia cazului în care colectarea separată nu este posibilă din punct de vedere tehnic;

b) uleiurile uzate sunt tratate, acordându-se prioritate regenerării sau, alternativ, altor operaţiuni de reciclare care au un rezultat general echivalent sau mai bun asupra mediului decât regenerarea, în conformitate cu punctele 4-8;

c) uleiurile uzate prezentând caracteristici diferite nu se amestecă, iar uleiurile uzate nu se amestecă cu alte tipuri de deşeuri sau substanţe, dacă o astfel de amestecare împiedică regenerarea lor sau alte operaţiuni de reciclare care ar genera rezultate echivalente sau mai bune, în ansamblu, asupra mediului decât regenerarea;

d) uleiurile uzate sunt stocate în recipiente adecvate în spaţii corespunzător amenajate, împrejmuite şi securizate, pentru prevenirea scurgerilor necontrolate.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 31 alin. (1)

680.

Staţiile de distribuţie a produselor petroliere şi alţi operatori economici care comercializează uleiuri de motor şi de transmisie au următoarele obligaţii:

a) să amenajeze în incintă un spaţiu de colectare a uleiurilor uzate sau într-o zonă aflată la o distanţă acceptabilă pentru clienţi şi să asigure colectarea cu titlu gratuit a acestora pentru tipurile de uleiuri comercializate;

b) să predea uleiurile uzate colectate operatorilor economici autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului să efectueze această operaţie;

c) să afişeze la loc vizibil indicatoare privind amplasarea spaţiilor de colectare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 31 alin. (2)

681.

Producătorii şi deţinătorii de uleiuri uzate, cu excepţia persoanelor fizice, sunt obligaţi să predea întreaga cantitate numai operatorilor economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare, valorificare şi/sau de eliminare a uleiurilor uzate.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 31 alin. (3)

682.

APM publică pe site-ul propriu lista cu operatorii economici autorizaţi să desfăşoare activităţi de salubritate, colectare, valorificare şi/sau de eliminare a uleiurilor uzate.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 31 alin. (4)

683.

Producătorii şi importatorii de uleiuri şi lubrifianţi sunt obligaţi să informeze publicul asupra necesităţii colectării şi despre beneficiile aduse de valorificarea şi/sau eliminarea adecvate a uleiurilor uzate; informaţia trebuie amplasată în locuri vizibile la toate punctele de comercializare şi trebuie să conţină următorul text: "Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat după utilizare!"

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 32 alin. (1)

684.

Uleiurile de motor şi de transmisie destinate comercializării trebuie să aibă inscripţionat pe ambalaj următorul text: "Acest ulei trebuie predat unui colector autorizat după utilizare! Este interzisă amestecarea acestui ulei cu solvenţi, lichid de frână şi lichid de răcire. Este interzisă utilizarea acestuia drept carburant în amestec cu motorină."

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 32 alin. (2)

685.

În scopul colectării separate a uleiurilor uzate şi al tratării lor corespunzătoare, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului adoptă sau după caz propune potrivit condiţiilor naţionale, prin ordin al ministrului sau hotărâre a Guvernului, măsuri noi, cum ar fi cerinţe tehnice, responsabilitatea producătorilor, instrumente economice sau acorduri voluntare.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 32 alin. (3)

686.

Pentru a acorda prioritate regenerării uleiurilor uzate se respectă prevederile art. 11 sau art. 12 din Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul transferului de uleiuri uzate dinspre România către instalaţii de incinerare sau coincinerare aflate pe teritoriul altor state membre ori ţări terţe.

OUG 92/2021 aprobată prin Legea 17/2023

art. 32 alin. (4)