Subcapitolul 2 - 5.2. Orientări pentru producători - Ghid din 2023 privind cerinţele de guvernanţă a produselor MiFID II (ESMA35-43-3448)

M.Of. 896

În vigoare
Versiune de la: 5 Octombrie 2023
SUBCAPITOLUL 2:5.2. Orientări pentru producători
(1)Identificarea de către producător a pieţei-ţintă potenţiale: categoriile de luat în considerare
14.Identificarea de către producători a pieţei-ţintă potenţiale nu ar trebui să se facă exclusiv pe baza criteriilor cantitative, ci trebuie să se bazeze şi pe suficiente considerente calitative. La identificarea pieţei-ţintă a unui produs, producătorii trebuie să ţină cont şi de rezultatele analizelor pe bază de scenarii şi ale structurii tarifare9 efectuate pentru produsul relevant10. Serviciile pentru piaţa de masă în mod special ar putea necesita automatizarea proceselor, iar această automatizare se bazează, de obicei, pe formule sau metodologii algoritmice care prelucrează criterii cantitative pentru produse şi clienţi. Aceste date numerice sunt generate de regulă prin sisteme de punctare (de exemplu, folosind caracteristici ale produselor precum volatilitatea instrumentelor financiare, ratingurile emitenţilor etc. sau prin "conversia" datelor faptice în sisteme numerice). În ceea ce priveşte identificarea pieţei-ţintă, firmele trebuie nu numai să se bazeze pe aceste criterii cantitative, ci şi să le pună suficient în balanţă cu considerente calitative.
_______
9Termenii analize pe bază de "scenarii" şi "structură tarifară" se referă la analizele prevăzute la articolul 9 alineatul (10) şi alineatul (12) din Directiva delegată MiFID II.
10De exemplu, analizele pe bază de scenarii efectuate de firmă pot arăta că valoarea unui produs este deosebit de sensibilă la condiţiile negative de piaţă, ceea ce duce la identificarea unei pieţe-ţintă mai restrânse în ceea ce priveşte toleranţa la risc a clienţilor. Ca un alt exemplu, analiza structurii tarifare efectuată de firmă poate arăta că structura tarifară a produsului nu este compatibilă cu piaţa-ţintă identificată, ceea ce determină firma să modifice structura tarifară a produsului şi/sau să reevalueze piaţa-ţintă. ESMA a oferit orientări cu privire la aplicarea cerinţei de analiză a structurii tarifare la întrebările şi răspunsurile 16.2-4 din seria de Întrebări şi răspunsuri referitoare la subiectele privind protecţia investitorilor şi intermediarilor conform MiFID II şi MiFIR (https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma35-43-349_mifid_ii_qas_on_investor_protection_topics.pdf).
15.Producătorii trebuie să folosească lista de categorii stipulată în prezentul ghid ca bază pentru identificarea pieţei-ţintă pentru produsele lor. Lista categoriilor este cumulativă: la evaluarea pieţei-ţintă, fiecare producător trebuie să folosească fiecare dintre categoriile respective. În acest scop, un producător trebuie să analizeze relevanţa fiecărei categorii pentru un anumit produs, apoi să alinieze profunzimea identificării proporţional cu tipul, natura şi alte caracteristici ale produsului (descrise la pct. 19-31 din prezentul ghid).
16.Producătorii trebuie să detalieze/descrie fiecare dintre aceste categorii, fără a fuziona categoriile, ţinând cont de relaţia dintre ele şi asigurând consecvenţa între diferitele categorii, deoarece toate contribuie la definirea pieţei-ţintă pentru un anumit produs.
17.Producătorii nu ar trebui să excludă niciuna dintre cele cinci categorii menţionate mai jos. Dacă, în opinia producătorilor, aceste cinci categorii sunt prea restrictive pentru a identifica o piaţă-ţintă semnificativă, pot fi adăugate şi alte categorii. În luarea deciziei dacă să folosească sau nu categorii suplimentare, producătorii pot lua în considerare caracteristicile canalelor de informaţii cu distribuitorii. De exemplu, pentru a facilita schimbul de informaţii cu distribuitorii şi pentru a favoriza o arhitectură deschisă, producătorii pot limita folosirea categoriilor suplimentare la cazuri în care acestea sunt esenţiale pentru a defini o piaţă-ţintă semnificativă pentru produs.
18.Producătorii trebuie să identifice o piaţă-ţintă potenţială11. Deoarece nu au de obicei contact direct cu clientul şi în conformitate cu art. 9 alin. (9) al doilea paragraf din Directiva delegată MiFID II, acest lucru înseamnă că identificarea pieţei lor ţintă se poate baza, printre altele, pe cunoştinţele lor teoretice şi pe experienţa lor în legătură cu produsul.
_______
11Vezi articolul 9 alineatul (9) din Directiva delegată MiFID.
19.Producătorii trebuie să folosească următoarea listă de cinci categorii:
a)Tipul de clienţi vizaţi de produs: Firma trebuie să specifice ce tip de clienţi vizează produsul. Această specificare trebuie să se facă în conformitate cu clasificarea clienţilor conform MiFID II în "client de retail", "client profesional" şi/sau "contraparte eligibilă". Pentru a evita o posibilă utilizare abuzivă a derogării prevăzute la art. 16a din MiFID II12, decizia de a comercializa sau de a distribui un produs exclusiv contrapărţilor eligibile trebuie luată în mod clar ex ante (fie atunci când se efectuează evaluarea iniţială a pieţei-ţintă, fie atunci când se efectuează revizuiri periodice), pe baza proceselor interne ale firmei.
_______
12În conformitate cu articolul 16a din MiFID II, o firmă este, printre altele, exonerată de la cerinţele de guvernanţă a produselor în cazul în care instrumentele financiare sunt comercializate sau distribuite exclusiv contrapărţilor eligibile.
b)Cunoştinţe şi experienţă: Firma trebuie să specifice cunoştinţele pe care trebuie să le aibă clienţii vizaţi despre elemente precum: tipul de produs în cauză, caracteristicile produsului şi/sau cunoştinţe în domenii înrudite tematic, ce ajută la înţelegerea produsului. De exemplu, pentru produsele structurate cu profiluri de randament complicate, firmele ar putea preciza faptul că investitorii vizaţi trebuie să deţină cunoştinţe despre cum funcţionează acest tip de produs şi despre posibilele rezultate obţinute din produs. În ceea ce priveşte experienţa, firma ar putea descrie cât de multă experienţă practică trebuie să aibă clienţii vizaţi cu elemente precum: tipul de produs în cauză, caracteristicile relevante ale produsului şi/sau experienţa în domenii înrudite tematic. Firma ar putea preciza, de exemplu, o perioadă de timp în care clienţii să fi fost activi pe pieţele financiare. Cunoştinţele şi experienţa pot depinde una de cealaltă în unele cazuri (adică un investitor cu experienţă limitată sau fără experienţă ar putea fi un client vizat valabil dacă compensează lipsa de experienţă cu cunoştinţe vaste).
c)Situaţia financiară cu accent pe capacitatea de a suporta pierderile: Firma trebuie să precizeze procentul de pierderi pe care clienţii vizaţi ar trebui să le poată suporta şi să fie dispuşi să le suporte (de exemplu, de la pierderi minore la pierdere totală) şi dacă există obligaţii de plată suplimentare ce ar putea depăşi suma investită (de exemplu apelurile în marjă). Acest aspect ar putea fi exprimat şi sub forma unei proporţii maxime de active ce trebuie investite.
d)Toleranţa la risc şi compatibilitatea profilului de risc/randament al produsului cu piaţa-ţintă: Firma trebuie să precizeze atitudinea generală pe care ar trebui să o aibă clienţii vizaţi în legătură cu riscurile de investiţie. Atitudinile de bază faţă de risc trebuie clasificate (de exemplu, "orientată către risc sau speculativă", "echilibrată", "conservatoare") şi descrise cu claritate. Deoarece diferite firme din lanţ au diferite abordări în definirea riscului, firma trebuie să fie explicită în ceea ce priveşte criteriile ce trebuie întrunite pentru a clasifica un client în acest fel. Firmele trebuie să folosească indicatorul de risc prevăzut de Regulamentul privind PRIIP13 sau de Directiva OPCVM, unde este cazul, pentru a îndeplini această cerinţă. Dacă este cazul, firmele trebuie să ia în considerare, de asemenea, riscurile incluse în descrierea de mai jos a indicatorului de risc sintetic al PRIIP, cum ar fi riscul valutar şi/sau de lichiditate.
_______
13Regulamentul (UE) nr. 1.286/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 noiembrie 2014 privind documentele cu informaţii esenţiale referitoare la produsele de investiţii individuale structurate şi bazate pe asigurări (JO 352, 9.12.2014, p. 1-23).
e)Obiectivele şi nevoile clienţilor: Firma trebuie să specifice obiectivele şi nevoile de investiţii ale clienţilor vizaţi cu care un produs este compatibil, inclusiv obiectivele financiare mai largi ale clienţilor vizaţi sau strategia globală pe care o urmează în plasarea investiţiilor. Aceste obiective pot fi "ajustate" precizând anumite aspecte ale investiţiei şi aşteptările clienţilor vizaţi. Obiectivele şi nevoile particulare ale clienţilor pe care un produs este gândit să le satisfacă pot varia de la cele specifice până la cele generale. De exemplu, un produs poate fi proiectat să întrunească nevoile unei pături sociale de o anumită vârstă, să obţină eficienţă fiscală în funcţie de ţara de rezidenţă fiscală a clienţilor sau să fie conceput cu caracteristici speciale astfel încât să atingă anumite obiective de investiţii, cum ar fi "protecţia monedei", "plăţile periodice" etc., în funcţie de relevanţă. În plus, trebuie să se facă trimitere la orizontul preconizat al investiţiei/perioada de deţinere recomandată (de exemplu, numărul de ani în care urmează să fie deţinută investiţia), luând în considerare în mod corespunzător impactul potenţial al unei ieşiri anticipate pentru clienţi (de exemplu, în ceea ce priveşte costurile).
20.În cadrul categoriei largi a obiectivelor şi nevoilor clienţilor, firma trebuie să precizeze şi obiectivele legate de durabilitate cu care produsul este compatibil. Pentru a asigura un nivel suficient de granularitate a pieţei-ţintă, atunci când identifică obiectivele legate de durabilitate, firmele pot specifica, dacă este cazul, următoarele aspecte (în conformitate cu definiţia "preferinţelor în materie de durabilitate" în conformitate cu art. 2 pct. 7 din Regulamentul delegat MiFID II14 şi astfel cum se detaliază în Ghidul ESMA cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind adecvarea):
_______
14Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate (JO L 87, 31.3.2017, p. 1).
a)proporţia minimă a produsului care este investită în investiţii durabile din pct. de vedere al mediului, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 1 din Regulamentul (UE) 2020/85215;
_______
15Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13).
b)proporţia minimă a produsului care este investită în investiţii durabile, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 17 din Regulamentul (UE) 2019/2.08816;17
_______
16Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
17Proporţia minimă a produsului menţionată la cele două puncte marcatoare de mai sus este cea publicată în documentaţia contractuală obligatorie a produsului, cum ar fi cea menţionată la articolul 6 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 sau orice alt document juridic relevant.
c)principalele efecte negative asupra factorilor de durabilitate sunt luate în considerare de către produs, inclusiv criteriile cantitative sau calitative care demonstrează această luare în considerare. Firmele ar putea utiliza categoriile prezentate în standardele tehnice de reglementare18 în ceea ce priveşte SFDR (în loc de o abordare bazată pe fiecare indicator al principalelor efecte negative), cum ar fi "emisiile", "performanţa energetică", "apa şi deşeurile" etc.;
_______
18Regulamentul delegat (UE) 2022/1.288 al Comisiei din 6 aprilie 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează detaliile referitoare la conţinutul şi prezentarea informaţiilor în legătură cu principiul de "a nu aduce prejudicii semnificative", care precizează conţinutul, metodologia şi prezentarea informaţiilor în legătură cu indicatorii de durabilitate şi efectele negative asupra durabilităţii, precum şi conţinutul şi prezentarea informaţiilor în legătură cu promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale şi a obiectivelor de investiţii durabile în documentele precontractuale, pe site-urile web şi în rapoartele periodice (JO L 196, 25.7.2022, p. 1-72).
d)dacă, după caz, produsul se axează fie pe criterii de mediu, sociale sau de guvernanţă, fie pe o combinaţie a acestora19.
_______
19Astfel cum se menţionează la punctul 27, al doilea punct marcator din Ghidul ESMA cu privire la anumite aspecte ale cerinţelor MiFID II privind adecvarea (Ref. ESMA35-43-3172).
21.În funcţie de caracteristicile produsului specific creat, descrierea unuia sau mai multor categorii de mai sus poate duce la identificarea unui grup larg de clienţi vizaţi ce ar putea cuprinde şi un grup mai limitat. De exemplu, dacă un produs este considerat compatibil cu clienţii vizaţi ce deţin cunoştinţe generale şi experienţă relevante, în mod evident va fi compatibil cu un nivel sofisticat de cunoştinţe şi experienţă.
22.Pentru a evita riscul de erori de interpretare şi neînţelegeri, producătorii trebuie să definească cu claritate conceptele şi terminologia folosită atunci când definesc piaţa-ţintă în cele cinci categorii enumerate la pct. 19.
(2)Identificarea pieţei-ţintă potenţiale: diferenţiere pe baza tipului de produs creat
23.Identificarea pieţei-ţintă potenţiale trebuie să se facă pentru toate produsele, într-o manieră adecvată şi proporţională, ţinând cont de natura produsului. Acest lucru înseamnă că identificarea pieţei-ţintă trebuie să ia în considerare caracteristicile produsului, inclusiv complexitatea sa (inclusiv structura costurilor şi tarifelor), profilul de risc/randament sau lichiditate, sau caracterul său inovator.
24.În acest context, producătorii trebuie să definească şi să clasifice în mod adecvat nivelul de complexitate care trebuie atribuit produselor create, pentru a determina nivelul necesar de detaliu cu care trebuie identificată piaţa-ţintă. Deşi complexitatea este un termen relativ, care depinde de mai mulţi factori, firmele trebuie să ia în considerare, de asemenea, criteriile şi principiile identificate la art. 25 alin. (4) din MiFID II.
25.Pentru produse mai complexe, cum ar fi produsele structurate cu profiluri de randament complicate, piaţa-ţintă trebuie identificată mai detaliat. Pentru produse mai simple, mai obişnuite, este foarte probabil ca piaţa-ţintă să fie identificată mai puţin detaliat20. În funcţie de produs, descrierea uneia sau a mai multora dintre categoriile menţionate mai sus poate fi mai generală. Cu cât un produs este mai simplu, cu atât mai puţin detaliată poate fi o categorie.
_______
20Vezi considerentul 19 din Directiva delegată MiFID II.
26.Pentru anumite produse deosebit de complexe şi riscante, cum ar fi contractele pentru diferenţă (CFD) şi alte produse cu caracteristici similare, producătorii trebuie să efectueze o evaluare foarte atentă a pieţei-ţintă, având ca rezultat reducerea semnificativă a pieţei-ţintă sau lipsa unei pieţe-ţintă compatibile. În cazul în care un producător consideră că un contract pentru diferenţă sau un produs cu caracteristici similare nu are o piaţă-ţintă compatibilă, acesta nu ar trebui să pună produsul la dispoziţie pentru distribuţie. În cazul în care un producător consideră că există o piaţă-ţintă cu ale cărei nevoi, caracteristici şi obiective un contract pentru diferenţă sau un produs cu caracteristici similare este compatibil, o astfel de piaţă-ţintă trebuie, în orice caz, să se limiteze la clienţii care caută riscuri ridicate, care înţeleg riscurile implicate şi care sunt capabili şi pregătiţi să piardă bani, în medie, cu investiţiile lor şi care caută investiţii speculative pentru care există doar o şansă mică de a obţine randamente pozitive.
27.Producătorii pot decide, de asemenea, să definească piaţa-ţintă prin adoptarea unei abordări comune pentru anumite produse, dacă acestea au caracteristici suficient de comparabile ("abordare pe bază de grupări"). Atunci când adoptă o abordare pe bază de grupări, producătorii trebuie să utilizeze un nivel suficient de granularitate pentru a se asigura că numai produsele cu caracteristici şi trăsături de risc suficient de comparabile sunt grupate împreună (de exemplu, grupările trebuie să fie omogene în sine şi eterogene faţă de alte grupări). Pentru a se asigura că sunt identificate grupări omogene, firmele trebuie să acorde o atenţie deosebită gradului de complexitate al produselor, ceea ce înseamnă că cu cât produsele suport ale unei grupări devin mai complexe, cu atât gruparea ar trebui să fie mai granulară. În general, pentru anumite produse mai complexe, se preconizează că o abordare pe bază de grupări nu va fi adecvată şi că firmele trebuie să definească piaţa-ţintă la nivelul produsului individual.
28.Producătorii trebuie să ia în considerare mai mulţi factori-cheie la gruparea produselor, cum ar fi: factorii de risc (precum riscul de piaţă, de credit şi de lichiditate); structura tarifară (nivelul şi tipul costurilor); elementele de opţionalitate (în cazul instrumentelor derivate sau al produselor cu instrumente financiare derivate încorporate); efectul de levier financiar; eligibilitatea pentru recapitalizarea internă; clauzele de subordonare; observabilitatea instrumentului financiar suport (de exemplu, utilizarea unor indici nefamiliari sau opaci); garanţii de rambursare a principalului sau clauze de protecţie a capitalului; lichiditatea produsului (şi anume tranzacţionabilitatea în locurile de tranzacţionare, marja de licitaţie, restricţiile de vânzare, comisioanele de răscumpărare) şi moneda în care este denominat produsul.
29.Atunci când utilizează o abordare pe bază de grupări, producătorul trebuie să verifice şi să documenteze întotdeauna, pentru fiecare produs specific, dacă acesta aparţine unei anumite grupări şi, prin urmare, dacă piaţa-ţintă identificată pentru această grupare poate fi atribuită acestui produs. În acest scop trebuie specificate criterii clare în cadrul fiecărei grupări. În orice caz, atunci când utilizează o abordare pe bază de grupări, producătorii trebuie să ia în considerare rezultatele analizei structurii tarifare şi ale analizei pe bază de scenarii pentru fiecare produs.
30.În toate situaţiile, inclusiv atunci când se utilizează o abordare pe bază de grupări, piaţa-ţintă trebuie identificată la un nivel suficient de granular pentru a evita includerea oricăror grupuri de investitori cu ale căror nevoi, caracteristici şi obiective produsul nu este compatibil.
31.Pentru produse la comandă sau personalizate, piaţa-ţintă a produsului va fi de obicei clientul care a comandat produsul, cu excepţia cazului în care se prevede şi distribuţia produsului către alţi clienţi.
(3)Corelarea între strategia de distribuţie a producătorului şi definiţia dată de acesta pieţei-ţintă
32.Conform art. 16 alin. (3) din MiFID II, producătorul se asigură că strategia de distribuţie avută în vedere este în concordanţă cu piaţă-ţintă identificată şi, conform art. 24 alin. (2) din MiFID II, producătorul trebuie să adopte măsuri rezonabile pentru a garanta că produsul este distribuit pe piaţa-ţintă identificată. Producătorul trebuie să îşi definească strategia de distribuţie astfel încât această strategie să favorizeze vânzarea fiecărui produs pe piaţa-ţintă a acestui produs. Aceasta presupune ca, atunci când producătorul poate alege distribuitorii produselor sale, producătorul să depună toate eforturile pentru a selecta distribuitorii al căror tip de clienţi şi servicii oferite este compatibil cu piaţa-ţintă a produsului.
33.În definirea strategiei de distribuţie, un producător trebuie să determine cantitatea de informaţii despre clienţi necesară distribuitorului pentru a evalua corect piaţa-ţintă pentru produsul său. Prin urmare, producătorul trebuie să propună tipul de servicii de investiţii prin care clienţii vizaţi ar trebui sau ar putea să achiziţioneze instrumentul financiar. Dacă produsul este considerat corespunzător pentru o vânzare fără consultanţă, firma ar putea preciza şi canalul de achiziţie preferat.