Secţiunea 1 - 4.7.1. Avantajele şi dezavantajele reabilitării folosind metoda clasică - săpătură deschisă - Ghid din 2014 privind reabilitarea conductelor pentru transportul apei. Indicativ GP 127-2014

M.Of. 2 bis

În vigoare
Versiune de la: 4 Februarie 2015
SECŢIUNEA 1:4.7.1. Avantajele şi dezavantajele reabilitării folosind metoda clasică - săpătură deschisă
(1)Avantajele reabilitării conductelor prin săparea unui şanţ şi montarea unei conducte noi (vezi anexa 2), constau în:
a)metoda este foarte cunoscută şi aparent cel mai uşor de aplicat;
b)se poate realiza folosind o forţă de muncă relativ mai puţin calificată;
c)poate fi mult mai ieftină dacă adâncimea de săpare nu depăşeşte 3-4 m, deoarece forţa de muncă este ieftină şi sprijinirile necesare "se fac cu economie"v
d)se poate realiza relativ uşor dacă nu sunt condiţii speciale (apa subterană, condiţii grele de trafic, multe reţele subterane, diametre mici de conducte etc.);
e)pământul rezultat din săpătură nu pune mari probleme de transport, depozitare (rezolvate corect) etc.;
f)lucrarea se execută relativ repede.
(2)Dezavantajele reabilitării conductelor în săpătură deschisă, constau în:
a)durează mult şi dificultăţile realizate de prezenţa tranşeii pentru conductă pot fi deosebit de mari dacă amplasamentul este situat în locuri de trafic intens;
b)folosirea mijloacelor mecanice de execuţie nu este uşor de făcut;
c)organizarea de şantier poate fi deosebit de dezvoltată mai ales la remedierea conductelor mari unde este nevoie de utilaj de mari dimensiuni; acestea au nevoie de spaţii mari pentru manevră; lucrul în perioada de noapte nu este cea mai bună soluţie pentru construcţie;
d)stânjenirea traficului pe durate mari de timp poate crea dificultăţi care de regulă se transformă în costuri pentru alţii (vezi costuri sociale);
e)împiedicarea unui trafic normal pentru pietoni şi accesul mărfii la unităţi economice etc.;
f)creşterea riscului de accidente pentru pietoni şi vehicule din cauza gropilor inerente şi a neatenţiei la trafic; problema poate fi deosebit de dificilă pentru copii din zonă;
g)un spaţiu total neatractiv pentru locuitorii din zonă şi pentru agreement (mai ales în zonele centrale sau de interes turistic);
h)menţinerea dificultăţilor pe durate mari de timp, lucru care nemulţumeşte pe cei care locuiesc în zonă;
i)zgomotul şi praful produs de utilajele folosite la executarea lucrărilor;
j)întreruperea serviciului de apă sau canalizare, sau ambele, pe o durată mare de timp; aceasta poate solicita lucrări suplimentare care costă;
k)folosirea neraţională a spaţiului de sub stradă deoarece trebuie asigurat un loc suplimentar pentru noua tranşee şi apoi demolată conducta/canalul vechi; s-ar putea ca acest spaţiu să nu fie disponibil, sau prolemele să fie deosebit de mari;
l)poziţia oarecum haotică a reţelelor din subteran nu permite elaborarea unei soluţii clare de la început; problemele care pot apare pot avea consecinţe mari;
m)protejarea tuturor reţelelor din subteran în zona săpăturii, lucru greu de făcut; de multe ori se produc avarii la alte reţele subterane din zonă; costul lor nu este inclus iniţial în lucrare;
n)în caz de intemperii executarea lucrărilor este mai dificilă;
o)umplutura realizată în tranşeea săpată duce la tasări ulterioare şi la necesitatea altei intervenţii;
p)refacerea stratului de uzură a căii de transport poate pune probleme; de multe ori asfaltul turnat nu se leagă de îmbrăcămintea existentă şi apare un şanţ în lungul străzii, şanţ cu mari probleme pentru trafic şi pentru modul de comportare a conductei pozate etc.;
q)producţia de CO2 rezultată de la funcţionarea utilajelor este mare.