Capitolul ii - Echipajul si ierarhia - Decretul 40/1950 privind Marina Comerciala
B.Of. 11
Ieşit din vigoare Versiune de la: 14 Februarie 1950
CAPITOLUL II:Echipajul si ierarhia
Art. 18
Echipajul unui vas este format din totalitatea marinarilor inrolati si ambarcati pe el.
Ierarhia echipajului este urmatoarea:
a)Comandantul , capitanul, carmaciul, conducatorul de salupa sau ambarcatiune cu motor, seful mecanic de elevator si conducatorul dragor, la dragile fara propulsiune;
b)Sef mecanic, secundul, medicul de bord, ofiterul intendent de bord;
c)Seful radiotelegrafist pe vasele de categoria I-a, ofiterul mecanic I-iu si ofiterul al II-lea la punte;
d)Ceilalti ofiteri de punte, masini, administrativi, radiotelegrafisti, electricieni si piloti;
e)Seful de echipaj si ceilalti maistri de punte,masini si serviciul administrativ;
f)Elevii ofiteri de toate categoriile;
g)Oamenii din echipaj, de punte, masini si serviciul administrativ.
Art. 19
Denumirile si atributiunile personalului care formeaza echipajul unui vas comercial, sunt urmatoarele:
a)Comandantul, care exercita comanda si asigura conducerea vaselor maritime cu masini, vele sau asimilate, de un tonaj mai mare de 50 tone registru, sau a vaselor fluviale de pasageri, marfuri si remorchere cu o forta minima de 500 H.P.;
b)Capitanul care exercita comanda si asigura conducerea vaselor maritime cu o capacitate mai mica de 50 tone registru sau a vaselor comerciale fluviale cu propulsiune de o forta pana la 500 H.P.;
c)Carmaciul, care exercita comanda si asigura conducerea vaselor comerciale, fara propulsiune;
d)Conducatorul de salupa, barcaz sau barca-motor, care exercita comanda si asigura conducerea salupelor, barcazelor sau celorlalte ambarcatiuni cu motor, de o forta pana la 100 H.P., fara a face remorcaje;
e)Capitan de remorcher de port maritim, care exercita comanda si asigura conducerea remorcherelor de porturi maritime;
f)Sef mecanic de elevator, care exercita comanda si asigura functionarea elevatoarelor;
g)Conducator dragor, la dragile fara propulsiune, care exercita comanda si asigura functionarea vaselor de dragaj fara propulsiune;
h)Ofiterii si anume:
Secundul, ofiterii de punte, medicul , seful radiotelegarfist si radiotelegrafistii, ofiterii intendenti de bord si ofiterii ajutori intendenti de bord, seful mecanic, ofiterii mecanici, pilotii fluviali, mecanicii de elevator si orice alte persoane ambarcate, care figureaza in rolul de echipaj cu functia de ofiteri si elevi ofiteri;
i)Maistrii si anume:
Seful de echipaj, seful timonier, maistru lemnar, ajutorul mecanic (maistru la masinile cu aburi, motoare, turbine, instalatiuni si masini electrice, maistrii, sefi de pompe la vasele petrolifere maritime, strungari), maistrul dragor, conducatorul dragor, manipulantul de elevator, cambuzier, seful steward, bucatarul sef, agentul sanitar, infirmierul;
j)Restul oamenilor din echipaj indeplinind servicii de punte, masini, administratie sau auxiliari.
Celelalte atributiuni ale personalului de toate categoriile se stabilesc prin regulamentul serviciului la bord.
Art. 20
Comandantul, capitanul, carmaciul, conducatorul de salupa, barcaz sau alta ambarcatiune cu motor, capitanul de remorcher de port maritim, seful mecanic de elevator, capitanul de draga cu propulsiune, conducatorul dragor la dragicile fara propulsiune, fiecare in parte pe vasul sau, este seful echipajului si ca atare investit cu autoritate asupra tuturor persoanelor ambarcate la bord.
De asemenea, acestia exercita in timpul calatoriei orice alte atributiuni conferite de legile nationale si conventiile internationale.
In caz de impiedicare din orice cauza a comandantului de a exercita comanda vasului, aceasta trece de drept asupra secundului vasului si apoi asupra ofiterilor de punte in ordinea ierarhica, facandu-se mentiune despre aceasta in jurnalul de bord de catre Consiliul Bordului, constituit conform prevederilor regulamentului serviciului pe bordul vaselor.
La vasele comerciale fluviale cu propulsiune, care nu au la bord secund, comanda trecere asupra pilotului.
Art. 21
Echipajele vaselor comerciale trebue sa fie formate din cetateni romani, cu exceptia cazurilor de forta majora.
Strainii care se vor ambarca pe vasele comerciale sub pavilion roman, vor trebui sa indeplineasca aceleasi conditiuni de capacitate profesionala si vor avea aceleasi drepturi si obligatiuni ca si marinarii cetateni romani.
In acest caz, personalul strain va fi inlocuit cu personal romanesc in primul port national, in care vasul va ramane mai mult de 24 de ore, mentionandu-se conditiunea inlocuirii in contractul de inrolare a marinarilor straini.
De asemenea, cand conventiuni internationale, cu caracter de reciprocitate permit imbarcarea cetatenilor straini pe vasele nationale in tara, echipajul vasului, cu exceptia celui care comanda, va putea fi completat cu cetateni straini pana la 1/10 din totalul sau.