Decizia LV/2007 [A] privind examinarea recursului în interesul legii, în legătură cu aplicabilitatea dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, privind dreptul cadrelor militare în activitate decorate cu ordinul ''Meritul Militar'' de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificările aduse acestei legi prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit

M.Of. 138

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2008
Decizia LV/2007 [A] privind examinarea recursului în interesul legii, în legătură cu aplicabilitatea dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, privind dreptul cadrelor militare în activitate decorate cu ordinul ''Meritul Militar'' de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificările aduse acestei legi prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
Dată act: 4-iun-2007
Emitent: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Dosar nr. 20/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, constituită în Secţii Unite, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit în vederea examinării recursului în interesul legii, formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în legătură cu aplicabilitatea dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, privind dreptul cadrelor militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificările aduse acestei legi prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 90 de judecători din totalul de 115 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii astfel cum a fost formulat, cerând să se constate că art. 10 din Legea nr. 80/1995, potrivit căruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiază de reducere de impozitul pe venit, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:
În practica instanţelor judecătoreşti s-a constatat că nu există un punct de vedere unitar în legătură cu aplicabilitatea dispoziţiilor art. 10 din Legea nr. 80/1995 referitor la dreptul cadrelor militare în activitate de a beneficia de reducerea impozitului pe venit, în raport cu modificările legislative survenite ulterior.
Astfel, unele instanţe, considerând că dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 80/1995 mai sunt în vigoare, s-au pronunţat în sensul că, potrivit distincţiilor din cuprinsul acestora, cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiază de reducerea impozitului pe venit.
S-a motivat că, deşi textul de lege menţionat a fost abrogat prin art. 86 din Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, această abrogare nu a dobândit caracter definitiv deoarece acea ordonanţă a fost respinsă de Parlamentul României prin Legea nr. 206/2002.
S-a mai relevat că, în raport cu dispoziţiile art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, ordonanţele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de către Parlament sunt exceptate de la regula instituită în prima parte a acestui alineat, potrivit căreia nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial.
Alte instanţe, dimpotrivă, au considerat că dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 80/1995 au fost abrogate cu caracter definitiv prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, întrucât această ordonanţă a fost mai întâi abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001, astfel că respingerea ei ulterioară, prin Legea nr. 206/2002, nu mai putea produce niciun efect.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Într-adevăr, potrivit reglementării instituite prin art. 10 din Legea nr. 80/1995, "cadrele militare în activitate decorate cu ordinul «Meritul Militar» clasele a III - a, a II-a şi I beneficiază de reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50%".
La data de 1 ianuarie 2000, însă, a intrat în vigoare Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999, prin aceasta dispunându-se, între altele, la art. 86 alin. (9), că se abrogă "prevederile art. 9 lit. c) referitoare la reduceri sau scutiri de impozit pe venit şi ale art. 10 referitoare la reducerea impozitului pe venit din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare... ".
Dar, este de observat că Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 a fost mai întâi abrogată prin art. 85 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2002, fiind ulterior respinsă de Parlamentul României prin Legea nr. 206/2002.
Ulterior, la data de 1 aprilie 2004, Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 a fost abrogată ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Ca urmare a creării acestei situaţii de ordin legislativ, în vederea asigurării corectei interpretări a dispoziţiilor la care s-a făcut referire, se impune să se recurgă şi la conţinutul reglementărilor corespunzătoare din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.
În această privinţă este de relevat că, în conformitate cu art. 62 alin. (3) din Legea nr. 24/2000, republicată [art. 60 alin. (3) în structura iniţială], "abrogarea unei dispoziţii sau a unui act normativ are caracter definitiv" şi "nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial".
Fiind instituit astfel, prin Legea nr. 24/2000, republicată, principiul inadmisibilităţii repunerii în vigoare a actului normativ iniţial, ca efect al abrogării actului de abrogare anterior, se impune a se considera că nu se mai poate reveni asupra abrogării unei legi cât timp această abrogare a fost dispusă cu respectarea procedurilor în vigoare la momentul respectiv.
Este adevărat că ulterior, prin art. I pct. 18 din Legea nr. 189/2004, intrată în vigoare la data de 24 mai 2004, a fost completat alin. (3) al art. 60 din Legea nr. 24/2000, adăugându-i-se următoarea dispoziţie: "Fac excepţie prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de către Parlament."
Dar, câtă vreme această completare adusă textului de lege menţionat este ulterioară Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999, prin care au fost abrogate prevederile art. 10 din Legea nr. 80/1995, referitoare la reducerea impozitului pe venit pentru cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar", este evident că ea nu poate să retroactiveze în sensul de a face neaplicabilă la data de 1 ianuarie 2000, când ordonanţa a intrat în vigoare, dispoziţia de abrogare pe care a reglementat-o.
Cu toate că Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 a fost respinsă, ulterior, prin Legea nr. 206/2002, o atare situaţie nu poate înlătura caracterul definitiv al abrogării art. 10 din Legea nr. 80/1995, dispusă prin art. 86 alin. (9) din această ordonanţă, câtă vreme aceeaşi ordonanţă a fost mai întâi abrogată printr-un alt act normativ de rang egal, respectiv prin art. 85 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001.
Aşa fiind, din moment ce efectul normei de abrogare este instantaneu, în sensul că aplicabilitatea dispoziţiilor abrogate încetează odată cu intrarea în vigoare a textului abrogator, iar caracterul abrogării nu poate fi decât definitiv încât, în lipsa unei prevederi exprese, dispoziţiile abrogate nu mai pot fi reactivate în viitor, se impune ca, faţă de această particularitate a unei astfel de norme, de aplicare a ei o singură dată, dar cu efect definitiv, să se considere că nici nu are relevanţă dacă textul abrogator a fost abrogat la rândul lui sau nu.
În consecinţă, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004, republicată, precum şi ale art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili că art. 10 din Legea nr. 80/1995, potrivit căruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" beneficiază de reducere a impozitului pe venit, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999.

PENTRU ACESTE MOTIVE

În numele legii

DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc:
Art. 10 din Legea nr. 80/1995, potrivit căruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul "Meritul Militar" clasele a III - a, a II-a şi I beneficiază de reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50%, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999.
Obligatorie, pentru instanţe, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedură civilă.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 iunie 2007.
-****-

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,

prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,

Victoria Maftei

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 138 din data de 22 februarie 2008