§ 9. - Decizia 96/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 131 alin. (2) din Legea dialogului social nr. 62/2011
M.Of. 945
În vigoare
Versiune de la: 20 Septembrie 2024
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia arată, în esenţă, că, potrivit prevederilor art. 51 din Constituţie, dreptul constituţional de petiţionare include obligaţia autorităţilor publice de a răspunde la petiţiile primite, iar sensul acestei obligaţii nu poate fi decât acela al comunicării unui răspuns adecvat, care, pe de o parte, trebuie să acopere în totalitate conţinutul petiţiei şi, pe de altă parte, trebuie să lămurească, în mod neechivoc, petiţionarul dacă petiţia sa este aprobată sau este respinsă de autoritatea publică. O adresă a unei autorităţi publice poate fi considerată "răspuns" în sensul art. 51 din Constituţie numai dacă îndeplineşte în mod necesar şi riguros două condiţii: se referă exact la întregul conţinut al petiţiei care a declanşat-o şi determinat-o şi lămureşte, soluţionează favorabil sau nefavorabil petiţia; astfel, o soluţionare formală, amorfă şi evazivă a petiţiilor, respectiv o soluţionare care ignoră total sau parţial petiţiile, prin care acestea nu sunt nici admise, nici respinse în mod clar, nu este în concordanţă cu litera şi cu spiritul dreptului fundamental de petiţionare.