§ 12. - Decizia 891/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 517 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ

M.Of. 345

În vigoare
Versiune de la: 7 Aprilie 2022
8. Tribunalul Constanţa - Secţia contencios administrativ şi fiscal reţine că neconstituţionalitatea prevederilor legale criticate vine în contextul dat, pe de o parte, din discriminarea, sub aspectele clamate, între bărbaţi şi femei, iar, pe de altă parte, din înfrângerea dreptului de opţiune de aşi continua activitatea, în considerarea altor dispoziţii normative care stabilesc fără putinţă de tăgadă existenţa acestui drept, apreciindu-se stricto sensu că la data ajungerii vârstei de pensionare raporturile de muncă încetează de drept. Invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 387 din 5 iunie 2018. Reţine că instanţa de contencios constituţional a tranşat deja problematica referitoare la condiţiile şi modalitatea de încetare a raportului de serviciu în cazul îndeplinirii condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă între bărbaţi şi femei, stabilind clar şi fără putinţă de tăgadă că prevederile art. 56 alin. (1) lit. c) teza întâi din Legea nr. 53/2003 sunt constituţionale în măsura în care sintagma "condiţii de vârstă standard" nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea executării contractului individual de muncă în condiţii identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani. Aşadar, prin apariţia Codului administrativ şi, implicit, a prevederilor clamate, legiuitorul, de principiu, dă dreptul scriptic persoanei aflate în această fază de îndeplinire cumulativă a condiţiilor de vârstă standard de pensionare şi a stagiului minim de cotizare de a-şi exprima opţiunea în vederea continuării activităţii pentru încă maximum 3 ani, în aceleaşi condiţii de muncă şi salarizare, însă această prevedere se limitează la lipsa de predictibilitate prin raportare la alte dispoziţii normative care statuează că, în astfel de situaţii, raporturile de muncă încetează de drept. Nefăcându-se o corelare a dispoziţiilor din Codul administrativ cu celelalte legi privind modul şi modalitatea de încetare a raporturilor de muncă, se aduce atingere drepturilor constituţionale prevăzute de Constituţie care statuează asupra dreptului la muncă, al egalităţii de şanse şi al egalităţii între bărbaţi şi femei. Constituţia stabileşte nu numai drepturi (printre care se află şi dreptul la muncă) şi obligaţii pentru cetăţeni, ci şi principii privind nediscriminarea între indivizi pe motiv de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială, pe de o parte, iar, pe de altă parte, respectarea drepturilor cetăţeanului în raport cu instituţiile publice, indiferent care ar fi raporturile obligaţionale. În acest context, nefiind coroborate dispoziţiile legale şi neindicându-se expres în ce măsură dispoziţiile din Legea nr. 263/2010 sunt aplicabile şi în situaţia edictată de art. 517 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă Guvernului nr. 57/2019, se ajunge ca acest articol să nu îşi atingă scopul, discriminarea dintre bărbaţi şi femei producând în continuare efecte prin aplicarea altor prevederi legale care au rezultate intrinseci şi directe. Or, pensionarea femeii la o vârstă diferită de cea a bărbatului nu poate fi atributul exclusiv al voinţei legiuitorului, implicit al conducătorului unităţii, pentru care ar fi fost indicat ca legiuitorul să nu lase la liberul arbitru subiectiv al acestuia dreptul de acceptare a dreptului de opţiune. De asemenea, potrivit art. 9 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată, "Este interzisă discriminarea prin utilizarea de către angajator a unor practici care dezavantajează persoanele de un anumit sex, în legătură cu relaţiile de muncă, referitoare la: (...) b) încheierea, suspendarea, modificarea şi/sau încetarea raportului juridic de muncă ori de serviciu". Pentru aceste considerente, instanţa judecătorească apreciază întemeiată necesitatea sesizării Curţii Constituţionale în vederea emiterii unei decizii cu privire la neconstituţionalitatea prevederilor art. 517 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019.