§ 10. - Decizia 888/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi b), ale art. 3 lit. a), d), lit. e) pct. 1, lit. f) şi g), art. 18 alin. (2), art. 19, art. 24 lit. b), art. 28 alin. (1), art. 29 alin. (1) lit. a) şi b), art. 30, art. 60, art. 108 lit. c) şi ale art. 109 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat

M.Of. 326

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2021
6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece creează discriminări, prin necorelarea omisivă privind operaţiunea de actualizare dintre dispoziţiile art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 109 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 223/2015, precum şi prin necoroborarea dintre art. 29 alin. (1) lit. b) şi art. 30 din Legea nr. 223/2015, dispoziţiile celor două articole fiind contradictorii. De asemenea, se susţine încălcarea dreptului de proprietate, constituit conform art. 44 din Constituţie, în speţa de faţă fiind vorba de confiscarea cuantumului pensiei stabilit potrivit principiului contributivităţii. Autorul mai susţine că, în mod constant, prin deciziile sale, Curtea Constituţională a stabilit că dreptul la pensie este un drept câştigat, preconstituit, individul fiind obligat prin lege să contribuie la bugetul de asigurări sociale, şi corelativ se naşte şi obligaţia statului să îi plătească pensia. Or, în cauza de faţă, prin modalitatea utilizată pentru calculul pensiei se ajunge în situaţia în care are loc "amputarea dreptului la pensie militară de stat". De asemenea, invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 88 din 1 iunie 1999 şi nr. 89 din 1 iunie 1999 şi susţine că în cazul militarilor nu se aplică principiul actualizării pensiei în raport cu nivelul salariilor de bază ale celor în activitate, spre deosebire de alte categorii, cum este cea a magistraţilor.