§ 9. - Decizia 802/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 52 alin. (1) şi (2) şi ale anexei nr. 1 lit. D din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, ale art. 42 alin. (1), ale art. 43 şi ale anexei nr. 1 lit. D din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, ale art. II alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 8/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor şi a Ordonanţei Guvernului nr. 64/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, ale art. 48 alin. (1) pct. 8, 9 şi 26 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ale art. 5 şi ale art. 6 din secţiunea a 2-a a capitolului II din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi ale art. 10 alin. (1), (3) şi (4) din aceeaşi lege, ale art. 1 alin. (5) şi ale art. 4 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, ale art. 1 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, şi ale art. 1 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare

M.Of. 229

În vigoare
Versiune de la: 8 Martie 2022
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, prin aplicarea în perioada 2010-2017 a unei valori de referinţă sectorială dintr-un act normativ care a fost abrogat din 1 ianuarie 2010 şi respins de Parlament la 19 martie 2012, prin plafonarea valorii de referinţă sectorială la nivelul anului 2008, pentru faptul că aceasta nu a fost revizuită periodic, nu a fost actualizată în raport cu creşterea estimată a preţurilor de consum, cu indicatorii de prioritate intersectorială şi cu valorile de referinţă sectorială, neţinând seama de priorităţile rezultate din obiectivele, proiectele, programele propuse de ordonatorii principali de credite, precum şi de evoluţia salariilor şi valorilor de referinţă din alte sectoare bugetare, fiind încălcat şi pct. 32, "Drepturile personalului din poliţie", din Codul european de etică al poliţiei, aprobat de Consiliul Europei prin Recomandarea Rec(2001) 10, adoptată de Comitetul Miniştrilor al CE la 19 septembrie 2001. Astfel, prin art. 48 alin. (1) pct. 8, 9 şi 26 din Legea-cadru nr. 330/2009, valoarea de referinţă sectorială de 197,3387 lei, prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr. 8/2008, Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 şi Legea nr. 138/1999, a fost abrogată începând cu data de 1 ianuarie 2010 şi respinsă de Parlament la 19 martie 2012, iar plata poliţiştilor în perioada 2010-2017 s-a efectuat pe baza unei valori de referinţă sectorială abrogate/respinse, care nu mai subzistă şi nu mai are corespondent în legislaţia care a prevăzut-o, fiind încălcat art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie. Faptul că în perioada 2010-2017 poliţiştii au fost salarizaţi pe baza unei valori de referinţă sectorială abrogate şi respinse de Parlament, valoare ce nu mai are corespondent în actul normativ care a prevăzut-o iniţial, este contrar art. 15 din Constituţie. În perioada 2010-2017, valoarea de referinţă sectorială de 197,3387 lei nu a mai fost consacrată prin legile care au prevăzut-o iniţial, deoarece acestea au fost abrogate/respinse de Parlament. Totodată, sunt încălcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale. Or, în acest caz s-a decis salarizarea poliţiştilor pe baza unei valori de referinţă sectorială anterioare şi care nu mai avea corespondent în actul normativ care a prevăzut-o iniţial, acesta fiind abrogat/respins. A considera altfel ar însemna să se prelungească valabilitatea dispoziţiei de aplicare a unei valori de referinţă sectorială şi după abrogarea actului normativ care a prevăzut-o anterior, ceea ce ar fi de neconceput şi inadmisibil. În acest caz este încălcat şi art. 64 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Astfel, cu toate că Legea nr. 138/1999, Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 şi Ordonanţa Guvernului nr. 8/2008 au fost abrogate din 1 ianuarie 2010, iar Ordonanţa Guvernului nr. 8/2008 a fost şi respinsă prin Legea nr. 49/2012, valoarea de referinţă sectorială care era prevăzută de aceste acte normative abrogate a continuat să fie aplicată în toată perioada 2010-2017, ceea ce este neconstituţional. Actele normative menţionate sunt neconstituţionale, întrucât creează un climat de instabilitate juridică, o stare de incertitudine în privinţa subiectelor de drept vizate şi încalcă principiul previzibilităţii, deoarece nu explică în mod clar, sobru, concis şi nu înlătură orice echivoc. Faptul că valoarea de referinţă sectorială, aplicabilă în cazul autorului excepţiei din 1 octombrie 2008, nu a fost revizuită periodic, nu a fost actualizată în raport cu creşterea estimată a preţurilor de consum, cu indicatorii de prioritate intersectorială şi cu valorile de referinţă sectorială, neţinând seama de priorităţile rezultate din obiectivele, proiectele, programele propuse de ordonatorii principali de credite, precum şi de evoluţia salariilor şi a valorilor de referinţă din alte sectoare bugetare, încalcă art. 41 alin. (2), art. 47 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituţie. Ca urmare a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 794 din 15 decembrie 2016, în cazul magistraţilor, valoarea de referinţă sectorială a cunoscut creşteri însemnate, în aceeaşi perioadă de criză economică, criză care a fost invocată în mod insistent din anul 2009. Chiar şi în condiţiile în care autorul excepţiei, în calitate de fost poliţist, nu se află în aceeaşi situaţie comparabilă cu magistraţii, cărora le-a fost mărită valoarea de referinţă sectorială, instanţa nu poate lăsa nesoluţionată o astfel de cerere, având în vedere faptul că valoarea de referinţă sectorială la care a fost salarizat reclamantul este de la nivelul anului 2008 şi nu a mai fost actualizată/indexată. În acest caz este încălcat principiul încrederii în statul de drept, care implică asigurarea aplicării legilor adoptate în spiritul şi litera lor, concomitent cu eliminarea oricăror tendinţe de reglementare a unor situaţii juridice fictive, principiu care face necesar ca titularii drepturilor recunoscute să se poată bucura efectiv de acestea pentru perioada în care au fost prevăzute de lege, nu şi după ce drepturile au fost abrogate/respinse. Sunt invocate aspecte din jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, spre exemplu Hotărârea din 1 decembrie 2005, pronunţată în Cauza Păduraru împotriva României. Aşa cum rezultă din nota de fundamentare şi din preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2016 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015, de la data intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 284/2010 nu s-au aplicat valoarea de referinţă sectorială şi coeficienţii de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare prevăzuţi în anexele Legii-cadru nr. 284/2010, ceea ce demonstrează că în cazul autorului excepţiei a continuat să fie aplicată aceeaşi valoare de referinţă sectorială de la nivelul anului 2008. Totodată, în aceeaşi perioadă de timp, în cazul magistraţilor valoarea de referinţă sectorială a fost mărită/indexată de la 291,98 lei, la 347,10 lei, apoi la 371,7 lei şi, respectiv, 405 lei. Este cunoscut faptul că o serie întreagă de drepturi salariale au fost câştigate mai întâi în instanţă de către magistraţi, pentru ca apoi aceste drepturi salariale să fie acordate şi celorlalte categorii de bugetari, un astfel de raţionament fiind valabil şi în cazul dedus judecăţii, nefiind posibil ca pentru plata salariilor poliţiştilor să fie utilizată în perioada 2010-2018 o valoare de referinţă sectorială care este stabilită la nivelul lunii octombrie 2008, care a fost abrogată din 1 ianuarie 2010 şi respinsă de Parlament la 19 martie 2012 şi care nu a fost indexată/majorată, cu toate că în cei 9 ani preţurile de consum au cunoscut creşteri însemnate.