§ 23. - Decizia 784/2018 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, precum şi a dispoziţiilor art. 25, art. 28 alin. (1)-(3), art. 29 alin. (3), art. 30 şi art. 122 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat

M.Of. 349

În vigoare
Versiune de la: 7 Mai 2019
19. Nici cea de-a doua situaţie invocată în preambulul ordonanţei de urgenţă, anume că nu se pot emite norme juridice de rang inferior, nu reprezintă, în opinia autorilor, o situaţie de urgenţă. Aceste acte se emit în aplicarea legii şi nu este necesară o prevedere expresă în lege în acest sens, iar pentru executarea unei legi nu este obligatorie emiterea unor hotărâri ale Guvernului sau ordine de ministru, aceasta putându-se aplica în mod direct. Dacă legea prevede în ce constă baza de calcul şi cum se determină cuantumul acesteia şi al pensiei militare, nu este necesară o prevedere în lege care să oblige guvernul sau ministrul să execute legea. Legea respectă normele de tehnică legislativă, în capitolul I defineşte noţiunile cu care reglementează, iar acolo unde a fost cazul stabileşte şi abilitează ca, în executarea ei, să fie emise acte juridice de nivel inferior, aşa cum este prevăzut la art. 5, 6, 11, 24, 35, 61, 52, 85 şi următoarele şi 98. Introducerea unei prevederi speciale, art. 1221, potrivit căreia se poate emite şi un ordin comun, nu este de domeniul urgenţei şi situaţiei excepţionale.