§ 9. - Decizia 766/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 297 alin. (2) din Codul de procedură penală
M.Of. 294
În vigoare Versiune de la: 25 Martie 2022
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile criticate sunt neclare, deoarece nu se prevede un termen în care organul de urmărire penală are obligaţia de a chema persoana vătămată şi a o întreba cu privire la formularea sau nu a plângerii penale prealabile. Astfel, în practică se poate interpreta fie că o astfel de obligaţie incumbă organului de urmărire penală în termenul prevăzut pentru introducerea plângerii penale prealabile, fie că această obligaţie nu mai este supusă termenului prevăzut de lege. Susţine că există infracţiuni pentru care acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate (de exemplu, cele prevăzute la art. 193, 196, 206 sau 208 din Codul penal), însă înainte de punerea în mişcare a acţiunii penale, conform art. 309 alin. (1) din Codul de procedură penală, este necesară efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de suspect (urmărirea penală faţă de persoana suspectată de săvârşirea infracţiunii), pentru care este necesară îndeplinirea condiţiei referitoare la inexistenţa vreuneia dintre situaţiile prevăzute de art. 16 alin. (1) din Codul de procedură penală, implicit lipsa plângerii prealabile. În aceste condiţii sunt diferenţiate mai multe situaţii posibile de cercetare a unei fapte penale pentru care este necesară introducerea plângerii penale prealabile şi necesită a fi analizate mai multe aspecte, respectiv: data sesizării, forma şi fondul actului de sesizare, data introducerii plângerii prealabile, forma plângerii penale prealabile în situaţia în care au fost efectuate acte de urmărire penală în cauză.