§ 30. - Decizia 76/2023 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 153 lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice şi ale părţii a III-a pct. 1 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 56/2012 pentru aprobarea criteriilor şi normelor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii de muncă pe baza cărora se stabileşte aptitudinea şi încadrarea în grade de invaliditate pentru cadrele militare, soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare

M.Of. 678

În vigoare
Versiune de la: 24 Iulie 2023
24. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate privind dispoziţiile părţii a III-a pct. 1 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 56/2012, Curtea reţine că acestea, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională. În acest sens, prin Decizia nr. 435 din 13 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 17 octombrie 2005, Curtea Constituţională a statuat că termenul "lege" prevăzut la lit. d) a art. 146 din Constituţie, republicată, nu este folosit în sens larg, cuprinzând toate actele normative, ci doar în sensul său strict, de lege, prin care se înţelege actul legislativ adoptat de Parlament şi promulgat de Preşedintele României, şi de ordonanţă, care reprezintă actul adoptat de Guvern pe baza unei delegări legislative. Conceptul de lege rezultă din îmbinarea criteriului formal cu cel material, întrucât conţinutul legii este determinat de importanţa acordată de legiuitor aspectelor reglementate. Astfel, este evident că soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate privind alte acte normative nu este de competenţa Curţii Constituţionale, aceste acte fiind controlate, sub aspectul legalităţii, de instanţele de contencios administrativ.