§ 33. - Decizia 746/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017 privind unele măsuri bugetare în anul 2017, prorogarea unor termene, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative şi a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

M.Of. 897

În vigoare
Versiune de la: 5 Septembrie 2024
25. Examinând criticile de neconstituţionalitate extrinsecă privind Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017 care privesc presupusa lipsă a caracterului urgent, Curtea observă că, în jurisprudenţa sa, a mai analizat preambulul ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului prin care a fost suspendată, în anii 2013, 2014, 2015 şi 2016, plata drepturilor prevăzute de art. 20 alin. (1)-(2) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010. Curtea a ajuns la concluzia că acele ordonanţe de urgenţă respectă exigenţele art. 115 alin. (4) din Constituţie cu privire la condiţiile în care pot fi emise ordonanţe de urgenţă. Ţinând seama de această orientare jurisprudenţială, precum şi de preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2017, care se referă, printre altele, la faptul că, pentru păstrarea echilibrelor bugetare, sunt necesare unele măsuri menite să menţină volumul cheltuielilor bugetare la un nivel care să permită respectarea condiţionalităţilor asumate de Guvern, inclusiv în ceea ce priveşte nivelul deficitului bugetar, nu se poate reţine critica întemeiată pe art. 115 alin. (4) din Constituţie (a se vedea Decizia nr. 715 din 6 octombrie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 12 ianuarie 2021, paragraful 24). Aceeaşi concluzie se impune şi cu privire la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2017, prin raportare la prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4).