§ 43. - Decizia 717/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41 alin. (54) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă şi a Legii nr. 14/2018 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind actele de stare civilă şi actele de identitate ale cetăţenilor români

M.Of. 390

În vigoare
Versiune de la: 25 Aprilie 2024
31. Pornind de la această observaţie, Curtea constată că aceia care au dobândit cetăţenia prin naştere se află într-o situaţie diferită în raport cu aceia care au dobândit cetăţenia prin modurile prevăzute de lege, care, la rândul lor, se poziţionează în categorii diferite în funcţie de modul de dobândire. Etapele ulterioare dobândirii cetăţeniei, cum sunt întocmirea, respectiv transcrierea actelor de stare civilă, diferă în funcţie de modul de dobândire a cetăţeniei. Nu poate exista o reglementare uniformă pentru situaţii substanţial diferite. Spre exemplu, unui copil născut cetăţean român pe teritoriul ţării i se eliberează certificatul de naştere după declararea acestuia de către mamă sau un alt declarant în termen de 30 de zile de la naştere, pe când persoanelor care au dobândit cetăţenia li se transcriu certificatele de naştere după parcurgerea unei proceduri specifice, o etapă fiind depunerea cererii, personal, de către titulari sau reprezentanţii legali ai acestora, în termen de 90 de zile de la data depunerii jurământului de credinţă faţă de România, aşa cum prevede textul de lege criticat.