§ 26. - Decizia 688/2010 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 74 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă şi art. 8 alin. (7) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei

M.Of. 431

În vigoare
Versiune de la: 28 Iunie 2010
Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 74 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006, Curtea apreciază că textul criticat corespunde scopului şi caracterului special al procedurii insolvenţei, asigurând celeritatea acesteia, fără a leza în vreun fel rolul constituţional al instanţelor de judecată, în speţă tribunalele, prin judecătorul-sindic, în soluţionarea dosarelor având ca obiect procedura insolvenţei instituţiilor de credit, astfel încât dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 1 alin. (4) din Constituţie. De asemenea, textul nu aduce atingere dreptului la un proces echitabil şi dreptului la un recurs efectiv, prevăzute în Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, astfel încât nu poate fi reţinută nici critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 74 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 prin raportare la art. 20 din Constituţie. Prin transmiterea portofoliului de dosare, prevăzută în cuprinsul textului criticat, nu se instituie o procedură inechitabilă, ci doar o diferenţă de regim impusă în vederea împlinirii cu celeritate a procedurii insolvenţei, existând posibilitatea efectivă pentru părţi de a supune judecăţii unei instanţe naţionale cazul violării unui drept consacrat de Convenţie. În considerarea angajamentelor asumate de autorităţile române în procesul de aderare a României la Uniunea Europeană, care au implicat identificarea şi eliminarea cât mai rapidă, în mod necesar, anterior aderării, a tuturor aspectelor ce constituie obstacole în calea liberei circulaţii în spaţiul comunitar a bunurilor, capitalurilor, serviciilor şi persoanelor, s-a impus, cu stringenţă, adoptarea unui act normativ, în regim de urgenţă, pentru modificarea reglementării profesiei de practician de insolvenţă. Astfel, transmiterea portofoliului de dosare, ce face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, a fost justificată de necesitatea evitării creării unor blocaje în ceea ce priveşte dosarele aflate pe rolul instanţele de judecată. De altfel, legiuitorul poate institui reguli speciale de procedură, ca şi modalităţi de exercitare a drepturilor procedurale, fapt ce nu constituie o ingerinţă a puterii legiuitoare în activitatea judecătorească, astfel încât textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor art. 126 alin. (1) din Constituţie. Pentru aceste motive, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 urmează a fi respinsă ca neîntemeiată.