§ 25. - Decizia 686/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, în ansamblul său, a dispoziţiilor art. VII pct. 2 şi 3 din această ordonanţă de urgenţă, în special, precum şi a dispoziţiilor art. 84 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

M.Of. 743

În vigoare
Versiune de la: 8 August 2025
21. Curtea de Apel Cluj - Secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile criticate nu încalcă prevederile art. 44 din Constituţie, întrucât dreptul la un anumit cuantum al pensiei prevăzut printr-o prevedere legală poate fi considerat un titlu de creanţă doar în condiţiile în care prevederea legală este în vigoare şi aplicabilă, iar nu în ipoteza în care este suspendată sau abrogată. Referitor la încălcarea art. 47 din Constituţie, arată că modul de calcul al pensiei şi criteriile de acordare a acesteia sunt stabilite de lege, ca şi condiţiile de recalculare şi indexare a acesteia. Invocă Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010. Cuantumul pensiei reprezintă un bun în cazul în care acesta a devenit exigibil şi prin urmare o modificare legislativă care împiedică indexarea pensiei în sensul anterior modificării prin ordonanţa considerată neconstituţională nu poate fi considerată ca încălcând dispoziţiile constituţionale invocate. În continuare, arată că art. 53 din Constituţie se referă la restrângerea unor drepturi sau libertăţi fundamentale înscrise în capitolul II titlul II din Legea fundamentală, şi nu la alte drepturi. În preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017, urgenţa acestui act normativ este justificată de faptul că neadoptarea măsurilor propuse generează adâncirea discrepanţelor existente între diferite categorii de pensionari, sens în care s-a urmărit respectarea, şi nu încălcarea art. 16 şi a art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie. În ceea ce priveşte încălcarea rolului Consiliului Legislativ prevăzut de art. 79 din Constituţie, arată că ordonanţele de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea în Monitorul Oficial al României. Or, la data publicării ordonanţei de urgenţă criticate, Consiliul Legislativ a avizat actul normativ adoptat.