§ 23. - Decizia 686/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, în ansamblul său, a dispoziţiilor art. VII pct. 2 şi 3 din această ordonanţă de urgenţă, în special, precum şi a dispoziţiilor art. 84 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

M.Of. 743

În vigoare
Versiune de la: 8 August 2025
19. Curtea de Apel Târgu Mureş - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Arată că avizul Consiliului Legislativ, chiar dacă este unul consultativ, este o chestiune care ţine de constituţionalitatea extrinsecă a actului normativ vizat. Invocă Decizia nr. 83 din 15 ianuarie 2009, Decizia nr. 354 din 24 septembrie 2013 şi Decizia nr. 140 din 13 martie 2019. Procedura de adoptare a actului normativ criticat goleşte de conţinut rolul constituţional pe care Consiliul Legislativ îl are, şi anume cel de unificare şi coordonare a întregii legislaţii. Curtea Constituţională asimilează lipsa avizului şi situaţiei când avizul este solicitat după adoptarea actului normativ, iar actul încă nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României pentru a intra în vigoare. Curtea Constituţională a subliniat importanţa rolului pe care Consiliul Legislativ îl are în cadrul procesului de legiferare, prin aceea că avizul acestui organ este emis doar după ce procedura de elaborare a actului normativ a fost încheiată, înglobând eventualele modificări propuse prin avizul altor autorităţi competente în materie, astfel că reprezintă o evaluare finală şi globală a actului normativ înainte de a fi supus adoptării. Cu alte cuvinte, Curtea Constituţională arată că avizul trebuie obţinut de la Consiliul Legislativ înainte de adoptarea actului normativ, şi nu după adoptarea acestuia, neavând relevanţă dacă actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial al României în aceeaşi zi sau după obţinerea avizului.