§ 20. - Decizia 686/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu, în ansamblul său, a dispoziţiilor art. VII pct. 2 şi 3 din această ordonanţă de urgenţă, în special, precum şi a dispoziţiilor art. 84 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene

M.Of. 743

În vigoare
Versiune de la: 8 August 2025
16. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2017 a fost adoptată fără avizul Consiliului Legislativ, care a fost solicitat doar ulterior de către Guvern. Din acest motiv, apreciază autorii excepţiei, s-au încălcat prevederile art. 1 alin. (3) şi (5) şi ale art. 79 alin. (1) din Constituţie. Totodată, aceştia apreciază că plafonarea pensiei are consecinţe negative asupra cuantumului acesteia, afectând dreptul constituţional la pensie, deşi ordonanţele de urgenţă ale Guvernului nu pot avea consecinţe negative. Invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale, spre exemplu, Decizia nr. 82 din 15 ianuarie 2009, Decizia nr. 872 din 25 iunie 2010 şi Decizia nr. 22 din 20 ianuarie 2016. Apreciază că plafonarea pensiei reprezintă o diminuare a pensiei militare de stat ce încalcă prevederile art. 44 din Constituţie şi pe cele ale art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. De asemenea, autorii susţin încălcarea art. 115 alin. (4) din Constituţie pentru că nu este motivată urgenţa măsurii criticate, precum şi a art. 115 alin. (6) din Constituţie pentru că măsura criticată afectează dreptul fundamental la pensie.