§ 23. - Decizia 683/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
M.Of. 330
În vigoare Versiune de la: 20 Aprilie 2023
17. Raportat însă la speţă, Curtea apreciază că aspectele invocate nu reprezintă veritabile critici de neconstituţionalitate, ci aspecte referitoare la modalitatea de aplicare a legii în cauza concretă dedusă judecăţii, autorul excepţiei invocând incidente factuale din cadrul litigiului în care este parte, precum şi nemulţumirea faţă de maniera în care instanţa de judecată a soluţionat aceste incidente. În această privinţă, Curtea a statuat în repetate rânduri că nu este competentă să se pronunţe asupra aspectelor ce ţin de aplicarea legii, acestea fiind de competenţa exclusivă a instanţei judecătoreşti învestite cu soluţionarea litigiului, respectiv a instanţelor ierarhic superioare în cadrul căilor de atac prevăzute de lege. Totodată, din perspectiva criticilor formulate, Curtea apreciază că autorul excepţiei tinde, în mod indirect, la o completare a dispoziţiilor de lege criticate, prin extinderea sferei persoanelor care pot achita taxa judiciară de timbru pentru/în locul debitorului taxei, în condiţiile în care legiuitorul a prevăzut expres că "Taxele judiciare de timbru se plătesc de debitorul taxei (...)", iar "costurile operaţiunilor de transfer al sumelor datorate ca taxă judiciară de timbru sunt în sarcina debitorului taxei." Or, o atare împrejurare excedează competenţei Curţii Constituţionale, aşa cum rezultă din prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora "Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."