§ 27. - Decizia 668/2017 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 108 alin. (1) lit. d) pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

M.Of. 109

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2018
16. Astfel, cu privire la critica referitoare la reglementarea, prin lege, a aplicării unei sancţiuni complementare, Curtea a arătat, de exemplu, prin Decizia nr. 224 din 15 aprilie 2014, precitată, că, în cazul săvârşirii unor contravenţii la regulile de circulaţie rutieră, reglementarea prin lege, pe lângă sancţiunea principală - amenda, şi a uneia sau mai multor sancţiuni complementare nu este de natură a încălca dispoziţiile constituţionale invocate, aceste sancţiuni având drept scop înlăturarea stării de pericol şi preîntâmpinarea săvârşirii altor fapte interzise de lege, astfel cum indică art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, respectiv "asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului". Prin Decizia nr. 489 din 21 noiembrie 2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 21 ianuarie 2014, Curtea a reţinut că aceleaşi obiective de protejare a integrităţii fizice a persoanelor justifică şi sancţionarea contravenţională a faptei de a depăşi viteza maximă admisă cu 10-20 km/h pentru anumite sectoare de drum [prevăzută de art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 3 şi 4 din ordonanţa de urgenţă criticată]. Aplicarea corespunzătoare a amenzii, precum şi a unui anumit număr de puncte penalizatoare pentru depăşirea limitei de viteză maximă admisă este rezultatul direct al încălcării normelor legale referitoare la siguranţa circulaţiei pe drumurile publice, ca interes public general ocrotit de normele Constituţiei. Aşa fiind, apare ca justificată reglementarea, prin lege, a sancţiunii complementare constând în aplicarea unui număr variabil de puncte de penalizare, în funcţie de gravitatea faptei.