§ 14. - Decizia 656/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1), ale art. 3 alin. (1), ale art. 17 şi ale art. 50 lit. a) din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor

M.Of. 487

În vigoare
Versiune de la: 26 Mai 2025
10. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece nu îndeplinesc exigenţele de claritate şi precizie ale normelor juridice, astfel cum rezultă din jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la art. 1 alin. (5) din Constituţie. Autoarea excepţiei de neconstituţionalitate susţine că dispoziţiile criticate nu sunt coordonate cu prevederile Legii nr. 289/2005 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional în domeniul transportului pe calea ferată şi nici cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 203/1994 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele privind transporturile pe căile ferate române, republicată, cu modificările ulterioare, deoarece nu determină în mod clar care subiect de drept şi pentru ce anume este acesta responsabil să asigure paza staţiilor feroviare. În opinia autoarei excepţiei, obligaţia de pază a staţiilor feroviare revine administratorului infrastructurii, conform legislaţiei speciale aplicabile, astfel că nu mai este nevoie de asigurarea unei paze suplimentare din partea operatorului feroviar, în conformitate cu Legea nr. 333/2003. Cu toate acestea, operatorul este sancţionat tocmai pentru pretinsa încălcare a obligaţiei de pază a zonei de siguranţă a căii feroviare care revine administratorului acesteia şi care este exercitată de lucrătorii din staţia feroviară. Astfel, doar anumite persoane abilitate conform legii au dreptul să constate faptele considerate contravenţii în raport cu infrastructura feroviară, aspect ce reiese şi din art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 203/1994, republicată, toate aceste persoane fiind angajaţi şi responsabili ai staţiei feroviare respective, iar nu şi angajaţi ai operatorilor feroviari ale căror bunuri sunt în tranzit prin respectiva locaţie.