§ 38. - Decizia 621/2022 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (21) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, precum şi pentru modificarea altor acte normative din domeniul agriculturii

M.Of. 410

În vigoare
Versiune de la: 12 Mai 2023
29. Referitor la susţinerile formulate din perspectiva unui tratament discriminatoriu reglementat în privinţa categoriei de beneficiari ai plăţilor instituite prin actul normativ criticat, care nu pot prezenta dovada calităţii de proprietar, dat fiind faptul că nu a fost încă emis titlul de proprietate de către autorităţile competente, Curtea reţine că premisa pe care este fundamentată critica de neconstituţionalitate este aceea a deţinerii calităţii de proprietar, indiferent de împrejurarea emiterii sau neemiterii titlurilor de proprietate de către autorităţile administrative competente. Or, analizând prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, Curtea reţine că, potrivit art. 8 alin. (3), stabilirea dreptului de proprietate se face la cerere, prin eliberarea unui titlu de proprietate ce este de competenţa comisiilor judeţene de fond funciar, în baza întregii documentaţii efectuate de comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale. În acest sens, potrivit art. 5 lit. f) şi art. 6 lit. i) din Regulamentul privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi punerea în posesie a proprietarilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 890 din 4 august 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 11 august 2005, comisiile locale pun în posesie, prin delimitare în teren, persoanele îndreptăţite să primească terenul, completează fişele de punere în posesie a acestora, după validarea de către comisia judeţeană a propunerilor făcute, iar comisiile judeţene emit titlurile de proprietate pentru cererile validate. În acelaşi sens, potrivit art. 26 din Legea nr. 1/2000, formelor asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie forestieră, păşunilor şi fâneţelor, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti, păduri urbariale, comune politice, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, li se va elibera un singur titlu de proprietate, iar acesta se va emite de comisia judeţeană în a cărei rază teritorială se afla sediul formei asociative.