§ 37. - Decizia 618/2016 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi (9) şi art. 4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, precum şi art. 1.202 din Codul civil din 1864 şi art. 328 alin. (2) din Codul de procedură civilă
M.Of. 72
În vigoare Versiune de la: 27 Ianuarie 2017
24. Curtea reţine că, înainte de reînfiinţarea Fondului Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei, imediat după 1918, prin Jurnalul Consiliului de miniştri nr. 606 din 31 martie 1921 privitor la administrarea averilor fondului bisericesc ortodox român din Bucovina, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 23 august 1921, s-a stabilit că "averile fondului bisericesc ortodox român din Bucovina, până la votarea legii de unificare bisericească, intră în administraţia bisericii şi anume a mitropolitului împreună cu consistoriul, care-l va administra printr-o delegaţiune permanentă a congresului bisericesc, având ca instanţă supremă congresul" [art. 1]. Statului se rezervă dreptul de a exercita controlul său legal printr-un reprezentant permanent al ministerului cultelor în delegaţiunea permanentă a congresului [art. 2]. Art. 39 din Legea nr. 70/1925 pentru organizarea Bisericii Ortodoxe Române, publicată în Monitorul Oficial nr. 97 din 6 mai 1925, prevedea că Fondul religionar greco-oriental din Bucovina este şi rămâne o fundaţiune specială de sine stătătoare, care va purta denumirea de Fondul bisericesc ortodox român al Bucovinei [art. 39]. Potrivit art. 40 din lege, Fondul este persoană juridică, administrat prin Consiliul eparhial, sub preşedinţia Arhiepiscopului şi Mitropolitului Bucovinei, iar excedentul realizat din veniturile sale se va vărsa la Fondul general bisericesc [art. 41 alin. 2 din lege], fond creat pentru a se uşura sarcina statului de a susţine Biserica şi pentru ca Biserica să îşi poată îndeplini cât mai bine misiunea sa religioasă [art. 23 alin. 1 din lege]. Statul exercita dreptul său de control şi supraveghere prin Ministerul de Agricultură şi Domenii şi prin Ministerul de Culte [art. 42 alin. 1]. Ministerul de Agricultură şi Domenii aproba bugetul anual al Fondului [art. 5 alin. 2 din Regulamentul nr. 31/29 iulie 1936, aprobat prin Decretul nr. 1.836/28 iulie 1936, publicat în Monitorul Oficial nr. 174 din 29 iulie 1936]. Creşterea cheltuielilor Fondului, precum şi orice virament de la un articol bugetar la altul vor putea fi făcute de Consiliul eparhial şi cu aprobarea Ministerului Agriculturii sau a Ministerului de Culte [art. 4 alin. 2 din Regulament]. Decretul-lege pentru organizarea Fondului Bisericesc Ortodox-Român al Mitropoliei Bucovinei, astfel cum a fost promulgat cu Înaltul Decret Regal nr. 3.583 din 30 octombrie 1937, publicat în Monitorul Oficial nr. 255 din 4 noiembrie 1937, publicat ca text complet în Monitorul Oficial nr. 269 din 20 noiembrie 1937 şi, ulterior, în Monitorul Oficial nr. 77 din 2 aprilie 1938, în urma modificării operate prin Decretul-lege nr. 22/1938, publicat în Monitorul Oficial nr. 62 din 16 martie 1938, prevedea că Fondul Bisericesc Ortodox-Român al Mitropoliei Bucovinei "este şi rămâne o fundaţiune specială de sine stătătoare, ce aparţine Mitropoliei Bucovinei" [art. 1]. Fondul este persoană juridică [art. 2 alin. (1)], iar creşterea cheltuielilor fondului, precum şi orice virament de la un articol bugetar la altul vor putea fi făcute de Consiliul eparhial şi cu aprobarea Ministerului Agriculturii sau a Ministerului de Culte [art. 4 alin. 2]. Ministerul de agricultură şi domenii aprobă bugetul anual al Fondului în ce priveşte partea silvică şi tehnică, iar Ministerul de Culte şi arte aprobă repartizarea sumelor prevăzute în buget, pentru plata personalului bisericesc, pentru nevoile cultului, şi pentru întreţinerea operelor culturale şi de binefacere ale Eparhiei [art. 5]. Decretul-lege pentru organizarea Fondului Bisericesc Ortodox Român din Bucovina, promulgat prin Înaltul Decret Regal nr. 2.136/1940, publicat în Monitorul Oficial nr. 148 din 29 iunie 1940, stabileşte că "Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina, rezultat din ctitorii voevodale, este şi rămâne o fundaţiune de sine stătătoare pusă sub Înaltul patronaj al Maiestăţii Sale Regelui" [art. 1], este persoană juridică de drept public [art. 2], iar Înaltul patronaj se execută prin numirea membrilor Eforiei, numirea administratorului şi subadministratorului, prin aprobarea bugetelor anuale, prin afectarea excedentelor bugetare pentru scopuri sociale şi culturale din Bucovina [art. 3]. Ulterior, Legea nr. 295/1946 pentru repunerea în vigoare şi modificarea art. 39, 40, 41, 42 şi 43 din Legea pentru organizarea Bisericii Ortodoxe Române, publicată în Monitorul Oficial nr. 92 din 17 aprilie 1946, a repus în vigoare, cu modificări, art. 39-43 din Legea nr. 70/1925, reglementându-se expres faptul că Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina este "o fundaţiune specială de sine stătătoare a Bisericii Ortodoxe Române din Bucovina" şi "persoană juridică de drept public, reprezentat în justiţie şi în toate actele sale prin arhiepiscopul şi mitropolitul Bucovinei sau delegaţii acestuia". Fondul Bisericesc Ortodox Român din Bucovina este desfiinţat prin Decretul nr. 273/24 iunie 1949, act nepublicat în Monitorul Oficial al României.