§ 12. - Decizia 611/2014 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 64 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative

M.Of. 25

În vigoare
Versiune de la: 13 Ianuarie 2015
7. Autorul excepţiei consideră că legiuitorul ordinar nu a făcut distincţie, la adoptarea textului legal criticat, asupra naturii actului abrogator a actului de abrogare anterior. Aplicând principiul ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, apreciază că legiuitorul acceptă, implicit, ca actul de abrogare să fie inclusiv o decizie a Curţii Constituţionale, pentru a da eficienţă art. 147 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora "(...) dispoziţiile din legile (...) în vigoare (...) constatate ca fiind neconstituţionale îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei (...)." În caz contrar, art. 64 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 lipseşte de efecte juridice decizia Curţii Constituţionale, ceea ce contravine art. 147 alin. (1) şi (4) din Legea fundamentală. Interpretând sensul sintagmei "îşi încetează efectele juridice" în sensul că dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale "ies din vigoare", autorul excepţiei arată că în acest caz particular este vorba despre o abrogare atipică, pe care Curtea Constituţională, în îndeplinirea rolului său de legiuitor negativ, o realizează. în concret, îşi raportează susţinerile la Decizia nr. 778 din 12 mai 2009 prin care Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.