§ 38. - Decizia 605/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (1^1) şi (3) şi ale art. 27 alin. (2^3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, cu modificările şi completările ulterioare
M.Of. 493
În vigoare Versiune de la: 28 Mai 2024
34. Guvernul, în dosarele nr. 957D/2022 şi nr. 972D/2022, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este parţial neîntemeiată şi parţial inadmisibilă. Se apreciază că autorii excepţiei pleacă de la o premisă greşită în ceea ce priveşte trecerea în mod direct a unui bun proprietate publică în proprietatea privată a unei persoane de drept privat, dat fiind faptul că, în vederea reconstituirii dreptului de proprietate, este esenţial ca imobilul să fie trecut din domeniul public al statului în cel privat, operaţiune prin care acesta intră în circuitul civil, putând servi la retrocedare. În plus, în ceea ce priveşte filosofia Legii nr. 18/1991, se invocă cele statuate de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1285 din 2 decembrie 2008, potrivit cărora prevederile acestei legi au ca scop reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate în favoarea foştilor cooperatori, a moştenitorilor acestora şi a altor persoane care, la data intrării în vigoare a legii, nu aveau calitatea de proprietari. Având în vedere obiectul de reglementare al legii - fondul funciar al României - şi scopul declarat al acesteia - reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor preluate de cooperativele agricole de producţie sau de către stat către foştii proprietari sau moştenitorii acestora -, reglementarea condiţiilor în care operează aceasta constituie opţiunea legiuitorului, în acord cu politica economică a statului şi cu finalitatea reparatorie a legii. În ceea ce priveşte încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituţie, republicată, se apreciază că nu au fost formulate critici veritabile de neconstituţionalitate, ci au fost analizate textele legale şi invocată voinţa incertă a legiuitorului. Or, aceste aspecte se analizează prin prisma interpretării şi aplicării normelor legale, aspecte inadmisibile în cadrul unui control de constituţionalitate.