§ 25. - Decizia 605/2023 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (1^1) şi (3) şi ale art. 27 alin. (2^3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, cu modificările şi completările ulterioare

M.Of. 493

În vigoare
Versiune de la: 28 Mai 2024
21. Tribunalul Cluj - Secţia civilă, în dosarele nr. 129D/2022, nr. 1.565D/2022, nr. 862D/2023 şi nr. 1.624D/2023, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, arătând că aplicarea textelor de lege criticate poate conduce la pierderea dreptului de proprietate al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale asupra terenului în raport cu care există construcţii aparţinând altor persoane, în favoarea acestora din urmă, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor edictate. Se mai arată că modalitatea în care este redactat textul de lege criticat încalcă prevederile art. 1 alin. (3) şi (5) din Legea fundamentală. Se mai apreciază că nu poate fi reţinută încălcarea art. 16 din Constituţie, de vreme ce nu este identică situaţia persoanelor care se pot prevala de norma de la art. 27 alin. (23) din Legea nr. 18/1991 cu situaţia persoanelor care pot beneficia de măsuri reparatorii, conform Legii nr. 18/1991 şi Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989. În dosarele nr. 217D/2022, nr. 2.044D/2022, nr. 2.187D/2022 şi nr. 2.188D/2022, apreciază că modul de redactare al textelor de lege criticate este neclar şi imprecis, iar în lipsa normelor metodologice nu poate fi pus în aplicare. Se mai apreciază că textul de lege criticat nu este nici corelat cu dispoziţii din alte acte normative care reglementează dreptul de proprietate asupra terenurilor din intravilanul localităţilor.