§ 63. - Decizia 598/2024 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8, 9, 10, 11, 12 şi 33, ale art. 74 alin. (1) şi ale art. 84 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii
M.Of. 514
În vigoare Versiune de la: 2 Iunie 2025
35. Aplicând aceste considerente de principiu în cauza de faţă, Curtea observă că dispoziţiile criticate stabilesc cu claritate că "neregularităţile" sunt consecinţa neîndeplinirii cerinţelor legale pentru constituirea asociaţiei. Astfel, potrivit art. 8 alin. (2) şi (21) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, în termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere şi a documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2) judecătorul desemnat de preşedintele instanţei verifică legalitatea acestora, precum şi respectarea dispoziţiilor art. 7 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, în ceea ce priveşte denumirea asociaţiei, ale art. 40 alin. (2) din Constituţie şi ale celorlalte condiţii expres prevăzute în lege. Documentele prevăzute la art. 7 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 sunt: "a) statutul asociaţiei, într-o singură copie certificată pentru conformitate cu originalul de persoana împuternicită în condiţiile art. 6 alin. (2) lit. h); b) actele doveditoare ale sediului, precum şi cele privind patrimoniul iniţial doar în cazul aportului în natură constând în bunuri imobile; c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identităţii membrilor asociaţi; d) declaraţie pe propria răspundere a persoanei care, în temeiul alin. (1), formulează cererea de înscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociaţiei, în sensul reglementărilor din domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului. Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau reşedinţa. În cazul asociaţiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaraţiei pe propria răspundere atunci când singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora şi conform regulilor prevăzute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare; e) dovada disponibilităţii denumirii eliberată de Ministerul Justiţiei sau, după caz, refuzul motivat al eliberării acesteia; f) avizul consultativ al Secretariatului de Stat pentru Culte, în cazul în care asociaţia va desfăşura şi activităţi religioase." Având în vedere cele menţionate, dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituţie, întrunind condiţiile de claritate, previzibilitate şi accesibilitate circumscrise principiului legalităţii.