§ 61. - Decizia 598/2024 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8, 9, 10, 11, 12 şi 33, ale art. 74 alin. (1) şi ale art. 84 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii
M.Of. 514
În vigoare Versiune de la: 2 Iunie 2025
33. Faptul că, potrivit dispoziţiilor art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, instanţa competentă material şi teritorial, adică judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul, la înfiinţare, asociaţia, este sesizată de către oricare dintre membrii asociaţi sau persoanele împuternicite să desfăşoare procedura de dobândire a personalităţii juridice, cu o cerere de înscriere a asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, iar preşedintele instanţei deleagă un judecător care verifică legalitatea documentelor ce însoţesc cererea de înscriere nu are semnificaţia unei norme ce vizează organizarea şi funcţionarea instanţelor judecătoreşti. Mai mult, această înscriere este o aplicaţie a procedurii necontencioase. Prin Decizia nr. 56 din 5 februarie 2014, precitată, Curtea a statuat că cererea de înscriere a unei asociaţii sau fundaţii în registru se soluţionează de către instanţele judecătoreşti în cadrul procedurii necontencioase, prevăzută în Cartea a III-a - "Procedura necontencioasă judiciară", cuprinzând art. 527-540, din noul Cod de procedură civilă, dispoziţii care stabilesc regulile generale pentru soluţionarea unei cereri atunci când nu se invocă încălcarea sau contestarea unui drept şi nu se urmăreşte stabilirea unui drept potrivnic faţă de o altă persoană. Astfel, art. 535 din noul Cod de procedură civilă - cu denumirea marginală "Efectele hotărârii" - stabileşte că "Încheierile pronunţate în procedura necontencioasă nu au autoritatea lucrului judecat." Având în vedere aceste dispoziţii de lege, în cazul cererilor de înscriere a unei asociaţii sau fundaţii în registru, precum şi al cererilor de înscriere a modificării actului constitutiv şi al statutului asociaţiei sau fundaţiei în acelaşi registru, nu se aplică autoritatea de lucru judecat, deoarece aceste cereri se soluţionează în cadrul procedurii necontencioase. Prin urmare, dispoziţiile legale criticate nu reglementează aspecte ce privesc organizarea şi funcţionarea instanţelor judecătoreşti, aşa încât critica raportată la dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie este neîntemeiată.