§ 22. - Decizia 598/2024 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), ale art. 7 alin. (1), ale art. 8, 9, 10, 11, 12 şi 33, ale art. 74 alin. (1) şi ale art. 84 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii

M.Of. 514

În vigoare
Versiune de la: 2 Iunie 2025
18. Instanţa face propuneri de lege ferenda, în sensul că aplicarea art. 396 alin. (1), art. 426 alin. (5) şi art. 456 teza întâi, art. 532 din Codul de procedură civilă ar putea fi suficientă pentru judecarea cererilor, citarea petentului şi a procurorului rămânând la aprecierea instanţei. În plus, prin comunicarea hotărârii către petent şi Ministerul Public s-ar asigura cunoaşterea de cei interesaţi a motivelor de admitere/respingere a cererii, pentru a fi formulat apel. Bineînţeles că, în cazul unei respingeri, petentul s-ar putea mulţumi să formuleze o nouă cerere, având în vedere art. 535 din Codul de procedură civilă. De asemenea, instanţa face propuneri de lege ferenda, în sensul că, pentru a asigura un mai mare ajutor petenţilor, legiuitorul ar putea stabili competenţa unui funcţionar public (de exemplu, din cadrul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului ori al unui alt oficiu similar organizat în subordinea Ministerului Justiţiei) în domeniul înfiinţării şi funcţionării asociaţiilor şi fundaţiilor. Bineînţeles că eventualele căi de atac împotriva soluţiilor de respingere ale respectivului funcţionar public ar fi soluţionate de instanţele judecătoreşti competente.