§ 22. - Decizia 598/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 224 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
M.Of. 1238
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2021
16. De asemenea, prin Decizia nr. 127 din 19 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 16 aprilie 2008, Curtea a analizat termenul în discuţie, reţinând că, într-adevăr, prin instituirea unui termen de 6 luni în care instituţia debitoare este obligată să facă demersurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţia de plată (dacă executarea creanţei stabilite prin titluri executorii nu începe sau nu continuă din cauza lipsei de fonduri) se prelungeşte durata procedurii de executare a titlului. Însă Curtea a observat că în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, de exemplu, Hotărârea din 7 mai 2002, pronunţată în Cauza Burdov împotriva Rusiei, paragrafele 67-70, s-a statuat că, deşi o autoritate statală nu ar putea să invoce lipsa de lichidităţi pentru a justifica refuzul de a pune în aplicare o hotărâre judecătorească, în mod excepţional, se admite că o întârziere în executare ar putea fi justificată de circumstanţe speciale, chiar dacă regula este aceea a executării într-un termen rezonabil. Această întârziere nu trebuie să se eternizeze, astfel încât să aducă atingere substanţei înseşi a dreptului protejat de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Având în vedere aceste considerente, Curtea a reţinut că procedura de executare a obligaţiilor de plată aparţinând instituţiilor publice se desfăşoară într-un termen rezonabil (Decizia nr. 759 din 5 noiembrie 2015, precitată, paragrafele 23-24).