§ 10. - Decizia 598/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 224 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
M.Of. 1238
În vigoare Versiune de la: 28 Decembrie 2021
6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile criticate sunt neconstituţionale în măsura în care se interpretează că interdicţia de executare silită a veniturilor bugetului general consolidat ar fi o interdicţie absolută, nelimitată în timp, respectiv ar opera şi după termenul de 6 luni prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii. Astfel, scopul instituirii acestui termen de graţie este acela de evitare a unor posibile întreruperi ale activităţilor instituţiilor publice care, ca urmare a unor executări silite imediate, ar putea fi lipsite în mod intempestiv de fondurile băneşti necesare funcţionării. De asemenea, pentru ca executarea silită să nu intre în conflict cu principiul afectaţiunii speciale a fondurilor bugetare, Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice creează un mecanism care să permită instituţiilor publice, în acest termen de 6 luni, să afecteze ele însele fonduri pentru acoperirea unor astfel de cheltuieli bugetare. Însă neîndeplinirea de către instituţia debitoare a obligaţiilor ce îi revin deschide creditorului posibilitatea de a acţiona împotriva sa potrivit dreptului comun în vederea valorificării creanţei prin executare silită în oricare dintre formele sale, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002. Această concluzie trebuie recorelată cu dispoziţiile art. 224 din Codul de procedură fiscală, care, la prima vedere, instituie caracterul insesizabil al anumitor categorii de bunuri, respectiv: impozitele, taxele, contribuţiile sociale şi orice alte venituri ale bugetului general consolidat, la care se adaugă prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002, care statuează că nu pot fi executate silit sumele destinate acoperirii cheltuielilor de organizare şi funcţionare în scopul îndeplinirii atribuţiilor şi obiectivelor legale. Or, având în vedere că bugetul general consolidat reprezintă ansamblul bugetelor, componente ale sistemului bugetar, din evaluarea legislaţiei antereferite ar părea că orice venituri bugetare, prin raportare la întregul sistem bugetar, sunt exceptate de la executarea silită. Prin urmare, dispoziţiile criticate, în interpretările menţionate, sunt neconstituţionale, fiind contrare principiului garantării dreptului de proprietate şi creanţelor asupra statului, precum şi dreptului la un proces echitabil, din moment ce constituie o piedică în executarea silită a unor creanţe asupra unei instituţii publice, care au fost stabilite printr-o hotărâre judecătorească.