§ 9. - Decizia 597/2019 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 35 alin. (1) lit. d) şi lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor

M.Of. 18

În vigoare
Versiune de la: 13 Ianuarie 2020
5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine că a solicitat Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Bihor acordarea drepturilor prevăzute de art. 32 alin. (2) şi art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010, începând cu luna următoare datei naşterii minorului, însă această instituţie i-a răspuns că nu poate aproba solicitarea, deoarece nu a fost formulată în termenul de 60 de zile de la data naşterii copilului. Având în vedere acestea, autoarea excepţiei susţine că textele de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece drepturile acordate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privesc copilul şi au fost reglementate tocmai în virtutea faptului că minorul este cel care, fiind într-o situaţie specială, are nevoie de protecţie suplimentară de la momentul naşterii sale. Situaţia minorului este aceeaşi de la data naşterii, care reprezintă reperul pentru acordarea drepturilor financiare necesare în vedere diminuării decalajului faţă de alţi copii. A considera altfel este o discriminare gravă, deoarece orice copil trebuie să aibă acea susţinere din partea familiei de care are dreptul legal să se bucure fără nicio îngrădire. Astfel, copiii care au avut neşansa să se nască într-o familie cu grave probleme de sănătate şi, implicit, financiare nu se pot bucura de aceleaşi drepturi ca şi ceilalţi copii. Tocmai de aceea au fost adoptate acte normative care să restabilească echilibrul între drepturile tuturor copiilor, acest echilibru fiind garantat şi de art. 16 din Constituţie. În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia mai invocă şi prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.