§ 37. - Decizia 593/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, ale art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu incidenţă în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al protecţiei civile şi ale art. II pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2021 pentru modificarea art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 507

În vigoare
Versiune de la: 30 Mai 2025
30. Analizând expunerea de motive care a însoţit proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014, Curtea reţine că iniţiatorul (Guvernul) a reţinut că, "în prezent, legea prevede instituţiile şi autorităţile publice cărora le revine obligaţia de a gestiona sau care asigură funcţii de sprijin privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă. (...) Necesitatea unei coordonări eficiente (...) impune o nouă reaşezare/re-subordonare, în sensul coordonării la nivelul Executivului a structurilor respective la nivel de Viceprim-ministru şi al conducerii efective de către un secretar de stat, specialist în domeniu. (...) În acest sens, sunt necesare unele ajustări ale prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, inclusiv începând cu definirea mai bună a situaţiilor de urgenţă. Pentru îmbunătăţirea managementului informaţiei şi a managementului acţiunilor derulate în cazul situaţiilor de urgenţă, se are în vedere crearea unui Departament specializat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, condus de un secretar de stat, numit prin decizie a Primului-ministru. În cadrul noului Departament, structură operaţională fără personalitate juridică, îşi vor desfăşura activitatea Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne - numai pentru operaţiunile specifice situaţiilor de urgenţă. Pentru o mai bună coordonare a acţiunilor de intervenţie şi salvare Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin structurile deconcentrate ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, preia în coordonare operaţională serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, UPU/CPU, precum şi serviciile SALVAMONT. Ministerul Sănătăţii păstrează controlul administrativ şi al calităţii actului medical, prin personal detaşat în cadrul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă".