§ 31. - Decizia 593/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, ale art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu incidenţă în domeniul managementului situaţiilor de urgenţă şi al protecţiei civile şi ale art. II pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2021 pentru modificarea art. 15 alin. (4) din Legea nr. 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, precum şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă

M.Of. 507

În vigoare
Versiune de la: 30 Mai 2025
24. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate întemeiată pe dispoziţiile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, potrivit căreia actele normative care reglementează Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă nu respectă condiţiile privind urgenţa adoptării şi sunt de natură să afecteze structura organizatorică, funcţionarea, competenţele, resursele materiale şi financiare, numărul şi statutul personalului din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, al Ministerului Sănătăţii, al Ministerului Apărării Naţionale, al serviciilor de Salvamont şi al altor instituţii publice, Curtea reţine că, potrivit art. I alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2014, Departamentul coordonează operaţional serviciile de ambulanţă judeţene, respectiv Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, unităţile şi compartimentele de primire a urgenţelor (UPU/CPU), serviciile publice Salvamont şi Salvaspeo şi activităţile de căutare-salvare canină în domeniul situaţiilor de urgenţă, având în componenţă structuri funcţionale, care includ, fără a se limita la acestea, Direcţia generală urgenţe medicale, Direcţia generală pentru protecţie civilă şi Direcţia suport decizional. Înfiinţarea unei asemenea structuri a fost justificată de necesitatea unei coordonări unitare, de natură să asigure funcţionalitatea optimă şi eficientă a elementelor de dispozitiv şi a capabilităţilor, precum şi de efectuarea unui control real, efectiv, asigurat de o conducere realizată de persoane cu experienţă în materie, care să coordoneze structurile respective de la nivelul Guvernului, prin intermediul unui secretar de stat, specialist în domeniu.