§ 74. - Decizia 591/2024 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1), ale art. 3 alin. (1), ale art. 17 şi ale art. 50 lit. a) din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor

M.Of. 556

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2025
63. O altă critică formulată de autoarea excepţiei este aceea conform căreia obligaţia de pază a staţiilor feroviare revine administratorului infrastructurii, conform legislaţiei speciale aplicabile, astfel că nu mai este nevoie de asigurarea unei paze suplimentare din partea operatorului feroviar, în temeiul Legii nr. 333/2003, cu consecinţa că doar o interpretare şi o aplicare defectuoase ale acestei legi pot conduce la sancţionarea operatorilor feroviari pentru nerespectarea ei. Curtea observă că autoarea excepţiei nu formulează veritabile critici de neconstituţionalitate cu privire la dispoziţiile Legii nr. 333/2003, ci este nemulţumită, în realitate, de modul de interpretare şi aplicare a acestor prevederi de lege de către organul administrativ care a aplicat sancţiunea contravenţională. Or, asemenea aspecte nu intră sub incidenţa controlului de constituţionalitate exercitat de Curte, ci sunt de competenţa instanţei de judecată învestite cu soluţionarea litigiului, respectiv a instanţelor ierarhic superioare în cadrul căilor de atac prevăzute de lege. A răspunde criticilor autoarei excepţiei în această situaţie ar însemna o ingerinţă a Curţii Constituţionale în activitatea de judecată, ceea ce ar contraveni prevederilor art. 126 din Constituţie, potrivit cărora justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege.