§ 28. - Decizia 573/2021 [R/R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, modificate prin art. I pct. 21 din Legea nr. 212/2018 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 24 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în forma anterioară modificării operate prin Legea nr. 212/2018, în interpretarea dată prin Decizia nr. 12 din 22 februarie 2018, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept

M.Of. 1185

În vigoare
Versiune de la: 15 Decembrie 2021
22. Astfel, Curtea reţine că termenul de 3 luni, prevăzut de art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, nu îngrădeşte dreptul creditorului de a se adresa justiţiei şi de solicita instanţei de executare fixarea sumei ce i se datorează de către debitor cu titlu de penalităţi, ci dă expresie competenţei legiuitorului, consacrată de art. 52 alin. (2) şi art. 126 alin. (2) din Constituţie, de a stabili exigenţe specifice fazei executării silite în materia contenciosului administrativ, în vederea aducerii la îndeplinire a obligaţiei stabilite prin hotărârea judecătorească definitivă. De asemenea, instanţa de executare stabileşte, în condiţiile art. 892 din Codul de procedură civilă, despăgubirile datorate creditorului pentru neexecutarea în natură a obligaţiei. Având în vedere natura juridică a penalităţilor şi a despăgubirilor şi scopul reglementării lor, dispoziţiile legale criticate se integrează cadrului juridic în care poate avea loc constrângerea autorităţilor publice în vederea executării hotărârilor judecătoreşti în materia contenciosului administrativ. În consecinţă, Curtea constată că, în raport cu criticile de neconstituţionalitate formulate, dispoziţiile art. 21 din Constituţie nu sunt încălcate.